Gällande detta med larm vill jag bara flika in att enligt mina erfarenheter så bör/skall man se till att ha gott om sirener både utanför huset och även inne i huset som sitter svåråtkomligt. Även blixtljus är att föredra. Visst det kostar en del extra, men lägg hellre extra pengar på dessa tillbehör än någon extra ir hit och dit! Allt handlar om att se till att inbrottsljyvär är i huset så kort tid som möjligt och alla individer blir stressade av ljud och ljus... Fördelen nu är ju att tjyvarna inte vet om någon hör och ser dem oavsett hur avsides huset ligger vilket gör att de stressar på och kanske inte får med sig så mycket.

Bara lite av mina erfarenheter....
 
Chargerman skrev:
Problemet är att det som sagt är högst troligt att det är samma lirare som kommer tillbaka gång på gång. Just därför så vet denne/dessa personer att vi har hunnit skaffa en ny platt-tv sen sist de var på besök och tog den förra. Jag har snart svart bälte i inköp av dessa tv-apparater...
Samtididigt vägrar vi släpa dit en gammal ful tjock-tv bara för tjuvens skull, vi har ett litet vardagsrum och behöver verkligen det lilla utrymme vi har. Min första idé med kamera var att få bildbevis för att det är den person som vi "vet" att det är. Jag vet var han bor, hur gammal han är, hans mobilnummer, bil och att han är "yrkestjuv"... Trots det gör polisen som sagt ingenting och jag har inte lust att gå andra vägar för att få honom att sluta, än...
Du kanske kan klämma in en GPS-tracker i platt-TV:n? Då är det ju bara att åka dit och hämta grejerna om de försvinner. Gärna i sällskap med polisen eller några elaka kompisar :mad::mad::mad:.
 
Och så var det dags igen... Vi fick ett telefonsamtal från polisen igår söndag, vi har haft inbrott igen.... Det tog ganska exakt två veckor mellan besöken den här gången... Jag hann precis få en sönderbruten dörr utbytt och en annan lagad, bägge är uppbrutna igen. Den här gången krossade de dessutom fönstret till huvudhuset och stal tv, dvd, kläder och verktyg.
Vad fan gör man???
När de ändå höll på gjorde de inbrott hos ytterligare tre grannar i vår närhet. Det är garanterat samma gäng som kom tillbaka och tog resten av det de inte hann med sist. Vad gör polisen den här gången tro...?
 
Det verkar vara dax för det grova artilleriet, föreslår BJÖRNSAX(ar), blir svårare för dem att komma tebax i rullstol...
Tråkigt för er
 
Truppmina som sagt ;)
 
Chargerman skrev:
Och så var det dags igen... Vi fick ett telefonsamtal från polisen igår söndag, vi har haft inbrott igen.... Det tog ganska exakt två veckor mellan besöken den här gången... Jag hann precis få en sönderbruten dörr utbytt och en annan lagad, bägge är uppbrutna igen. Den här gången krossade de dessutom fönstret till huvudhuset och stal tv, dvd, kläder och verktyg.
2 veckor???! Lägg av!! Blir smått förbannad bara jag läser det. Kan tänka mig hur ni känner. Ja fan vet vad man hade gjort... i synnerhet när du, som du säger har en hel del info om den förmodade tjuven. Uppmanar såklart inte till något - försöker bara sätta mig in i situationen....

Beklagar verkligen.. men att investera i något ordentligt bör ni ju göra. Den utgiften lär ni ju (uppenbarligen) ha igen.

Ett larm med uppringning hade iaf informerat er omgående om pågående inbrott och därmed kunnat sända polisen omgående till hans adress. Prylarna lär väl mellanlanda där ett litet litet tag...

Mina tankar för mig även till Hiltis stöldsystem - TPS. En typ av RFID-larm på deras större maskiner. 30min efter att strömmen brutits går det enbart att starta maskinen igen mha kodnyckeln som placeras mot handtaget. Nu må det väl vara hänt att verktygsmaskiner stjäls oftare än hemelektronik - men med tanke på att tekniken inte är så värst kostsamt längre får man väl hoppas på att det även introduceras som tillval i hemelktronikvaror.

Beklagar än en gång - hoppas verkligen ni finner en lösning för att få ett slut på det hela.
 
Beklagar verkligen. Måste kännas fördjävligt, minst sagt.
I mina tankar dyker 2 möjliga vägar upp.

- Slå på stort och investera. Kanske ta upp frågan om vägbom igen?
Kameror, larm, galler, belysning o bommar. Hyr in vaktbolag eller nån närboende som åker igenom området o kontrollerar stugorna regelbundet. Bara ekonomin sätter stopp.

- Raka motsatsen. Skaffa släpkärra och släpa hem allt av värde o lite till.
Lämna stugan olåst.

Hoppas hur som helst att ni kommer fram till nån lösning som fungerar för er o att ni slipper mer av denna sk*t.
 
Hej igen alla ni med inbrottsproblem...

Läser faschinerat om er som tror att kameraövervakning är ett alternativ. Säg blott; vem ska orka engagera sig i att identifiera (kanske maskerade) inkräktare? Polisen orkar ju inte ens åka på inbrott så varför kamera?

Bommar, lås etc kanske förhindrar en del men de som gör inbrott rekar väl alltid före så att de vet var de ska ta vägen om det skiter sig?

Jag har ju investerat i ett Infernolarm och visst, det var dyrt eftersom jag ju inte hade nå´t larm. Men, det har i alla fall lönat sig eftersom inget stulits de 2 senaste inbrotten... Kollade med företaget som gjort mitt inbrottslarm och de sá att det oftast räcker med att byta ut befinlig inomhussiren till en Inferno. Inga stora ingrepp, bara några sladdar... Kostnad ca 5.000 kr inkl moms och montering. Infernon ser inte mycket ut för värden men när larmkillen testade klarade vi nog inte mer än en 8 -10 sekunder, sen blev det för dj-ligt.

Småtjuvar härjar runt fritidshus och villor. Vi skaffar vanliga larm för att vi tror att tjuvarna då väljer ett annat hus... Hur dumma är vi? Vare sig väktare eller polis har någon prioritering vid inbrott så det är upp till att skydda sig själv...

Men visst - det är ju toppen med larmet för det berättar i alla fall att det varit inbrott...

:cool:
 
Hej och tack för alla kommentarer!
Ja, det är minst sagt fördjävligt att man inte kan få ha sina grejer ifred och att man inte kan förvänta sig någon hjälp från polisen trots att det finns bra spaningsuppslag.
Vi ägnade helgen åt att städa efter sista inbrottet, det är helt klart några pundare som är i farten, förutom tv, dvd och andra värdesaker så har de bl a stulit 3 paket snabbnudlar, 2 paket kaffe och en mobiltelefonattrapp som vår 11 månader gamla son har som leksak... :confused: Dessutom tog de ett set med billiga skruvmejslar från Clas Ohlsson men de tog INTE min skruvdragare för 2000:- eller min sticksåg som kostar lika mycket... Skruvdragaren använde de för att skruva ned tv:n från väggen men det var tydligen bättre att ta skruvmejslarna med sig. :rolleyes:

Hela förra veckan gick åt att tillsammans med grannarna prata ihop oss om vad vi ska göra. Slutsatsen blir att vi tar upp frågan om att sätta upp en kraftig vägbom 700-800 meter från våra hus. Det känns som det enda sättet att att stoppa dem, det ska upplevas som för jobbigt att behöva forcera en kraftig bom eller bära stöldgodset flera hundra meter. Kameralösningen som vi funderade på från början har vi tillsvidare lagt åt sidan eftersom det med stor sannolikhet är flera inbrottstjuvar i samma gäng, om vi får en av dem på bild så kan de andra fortsätta komma tillbaka. Dessutom är ju de här personerna inte direkt ovana vid att sitta inne ett tag, så fort de kommer ut så fortsätter de sitt "jobb".

To be continued...
 
Jag förstår inte hur ni orkar.

Polisen kommer ej att skicka ut någon om dom redan varit där.
Antingen så gör ni ingenting .....eller så gör ni någonting.

Ni vill inte ha en bom pga att ni "sparar" 20 000 om året, men vad kostar inte allt detta i tid och pengar och försäkringspremier?

Har ni larm så kan det skrämmas, men det skall vara tydligt inte bara en dekal utan en blinkande lampa som indikerar och om larmet går så skall det tjuta rejält det skall höras till grannen.

Vill ni inte ha larm så skffa åtminstone en sådan här http://www.jula.se/EsaImages/item/master/427609_d.jpg

En lampa som tänds när man kommer inom avstånd finns både som 150 och 500 w 150 w räcker gått och väl, tjuven tycker ej om att något tänds när han kommer skall , utomhus kan 500 w vara bra.

Med allt nytt ni köper och dom kommer tillbaka , så hade jag nog inte brytt mig om att låsa dörren , bättre att dom gå in och tittar och kankse inte hittar något av värde och går.

Angående er vägbom skaffa en kraftig tung i metall och gjut stolpar en halvmeter ned.

Det vet jag många bekanta som har den är inte låst dagtid utan helt öppen, ibland är den bara påhängd för syns skull.

Låsa kan ni ju göra nattetid, är det lågsäsong så kanske någon kan låsa på kvällen och låsa upp på morgonen, dom är nog där och kollar och ser låset och i fortsättningen så kanske dom åker förbi i natten och ser bommen på avstånd och skiter i det.........(att den inte är låst denna gång och i fortsättningen kanske dom inte vet).


En annan bra grej med bommen är att den behöver inte användas, men ser man ett inbrott så kan man istället för att ingripa springa ner och låsa bommen och sedan ringa polisen och där står dom och inte kan komma ut :)
 
Hur går det Chargerman, har huset fått vara ifred sen sist? Har själv inte haft nåt inbrott i mitt sommarhus, men satte ändå in ett Securitaslarm för några veckor sen. Håller i skrivande stund på att hitta bästa kameralösningen för att kunna dokumentera om och i så fall vad som rör sig på tomten när vi inte är där.
 
Jo tack, vi har än så länge klarat oss men eftersom semestern är slut så är det ju nästan så att man väntar varje dag på samtalet från grannen eller polisen...
Vi har efter extremt långa och byråkratiska förhandlingar fått ok från alla instanser att sätta upp en vägbom så just nu är arbetsplanen att få upp den inom kort. Förhoppningsvis hinner vi innan de kommer på besök igen... Sjävklart är det ingen garanti att slippa inbrott med en bom med det försvårar åtminstone en del och tanken är att låta tillverka en riktigt kraftig pjäs som man inte klipper av hur lätt som helst. Fortsättning följer m a o.
 
S
kan man inte lägga ut en spikmatta vid uppfarten till sitt eget hus (på sin egen tomt) och sedan ha någon form av rörelselarm så att man får reda på när de fått punka? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.