Hejsan!

Jag är ny på forumet och kan egentligen ingenting om byggteknik och hus.. Kan väl säga att jag är bättre på datorer än på slipmaskiner tyvärr. Men, men skam den som ger sig.
Vi ska bygga ut vårat hus men är osäkra på hur vi ska gå tillväga och vad det kan kosta, vänder mig därför till er för att få lite hjälp :)

vårat hus finns på denna sida: http://picasaweb.google.se/datorkonsult/Huset#

Vi funderar egentligen på tre olika alternativ,

1) Bygga ut två plan mot uteplatsen. Bilderna: Rad2 bild 5,6. Bygga ut ca 5 meter i två plan.
2) Bygga ut entren. Bilderna: Rad1 bild 1,2,3,5,6,8 Rad3 Bild 2,3,4,5. Sätta väggar på entren, borde vara "enkelt" då den står på samma grund, blir ca: 16kvm
3) Bygga ut bakåt i ett plan Bilderna: Rad2 bild 2,3,4. Bygga ut 4 meter bakåt i ett plan. blir ca: 30kvm.

Vad tror ni, är det någon som kan hjälpa en stackars "datakille" ;)

Förslag på materiel och sådant mottages tacksamt!

PS: Vet inte om detta är rätt plats på forumet, men chansar på det.

/Mike
 
Frågan jag ställer mig är vad ni vill ådstakomma? Det skiljer ju ganska mycket på ytan i de olika alternativen. Är det enbart för att det är roligt eller är det för att ni behöver utrymme?
 
Hej!

vi är ute efter fler rum samt ett större kök. Sedan vill vi ha mer yta i den befintliga delen av huset om det inte kostar så mycket ( Entren .. )

Vår befintliga entre är så liten så att man inte har plats att hänga av sig, kommer in precis vid trappan till övervåningen så det blir lätt en massa smuts och slask som dras omkring så den vill vi komma ifrån.

/Mike
 
Hade jag varit dig så hade jag byggt ut vid entrén, men inte enligt ditt förslag alternativ 2.

Jag hade gjutit en ny grund nästan lika bred som huset och som går cirka 1,5-2 meter längre ut en den befintliga under-tak-entrén. Därefter hade jag byggt en ny 1-plans del på detta där taknocken går i motsatt håll som den befintliga taknocken, och inte går lika högt som den befintliga nocken. Eftersom de två hustaken går ihop ungefär vid er takkupa hade jag tagit bort den och ersatt den med ett takfönster.


På detta sätt får ni ett hus som bryter mot det befintliga huset och det skapar mer dynamik i utseendet på huset. Det kan vara svårt att bygga ut ett tegelhus och försöka få det att inte se utbyggt ut, vilket kanske blir fallet om ni bygger ut åt parkeringen. Svårt att återskapa färger på tegel och bruk, så materialfrågan är svår.

Istället för 16 kvm så kanske detta blir 30 kvm.
 
Hej!

Det låter intressant! kan ju bli en bra lösning då man kan använda den befintliga grunden och bygga ut förbi den. Ett litet dilemma kan ju vara att vår toalett på övre plan är där tak kupan är :) men det går säkert att lösa? Fasen måste läsa på mer om byggen, är så novis som man bara kan bli..

/Mike
 
Ja om just toaletten ligger där takkupan är kan det blir problem, just toaletter är lite luriga att flytta runt i och med en massa rördragning. Fast det är säkert inte olösligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.