Japp!
 
ska de ligga och fräsa på glöden? lite olja och salt sen har man chipsdoft i pannrummet:D
 
Tjäran skyddar plåten, och den kommer att komma tillbaka efter ett tag..
Så varför vill man ha bort den?
 
sotet fastnar hårt i tjäran och sänker verkningsgraden och kletar lite varstans i pannan men min tjärkokare (Egor/CTC v25) åker snart till pannhimlen...
 
Att ha tjära i eldstaden sänker inte verkningsgraden! Det är rökgångarna som måste vara rena och fina för att få god verkningsgrad.

Tjära i skorstenen är farligt och kan ge upphov till sotbrand som ni säkert vet.

Lite tjära (ett par cm?) kan man få bort genom att elda med bra förbränning och därefter sota skorstenen. Är det mycket så hjälper endast att fysiskt avlägsna tjäran. Sotaren har prylar för detta och slår bort tjäran från skorstensväggarna. Sannolikt inte så lätt att göra själv om tjäran inte är mycket nära skorstensmynningen.
 
injonil skrev:
Att ha tjära i eldstaden sänker inte verkningsgraden! Det är rökgångarna som måste vara rena och fina för att få god verkningsgrad.

Tjära i skorstenen är farligt och kan ge upphov till sotbrand som ni säkert vet.

Lite tjära (ett par cm?) kan man få bort genom att elda med bra förbränning och därefter sota skorstenen. Är det mycket så hjälper endast att fysiskt avlägsna tjäran. Sotaren har prylar för detta och slår bort tjäran från skorstensväggarna. Sannolikt inte så lätt att göra själv om tjäran inte är mycket nära skorstensmynningen.
Vem har snackat om eldstaden?! Visserligen är eldstaden också vattenmantlad
Men vet man hur idiotiskt en EGOR v25 är konstruerad så får man mycket tjära och sot i rökgångar som det inte går att komma åt, och det sänker verkningsgraden betydligt...
 
Jag har ca 2-3 mm tjära i vedutrymmet, i resten av pannan är det bra "damm".
Tjärnans tjocklek verkar självreglera sig. Blir inte tjockare än så.

Använder en diskborste att sota med, utom i tuberna.

Märkligt att man säger "sotbrand" försök få eld på sot! Tjära brinner däremot bra...

Mats
 
som sagt tjärkokaren ska ut!;)
 
mats757 skrev:
Märkligt att man säger "sotbrand" försök få eld på sot! Tjära brinner däremot bra...
Sot brinner alldeles förträffligt bra i rätt miljö. Jag har ingra som helst problem med att sätta eld på vilket sot du än kan presentera och jag ser inga hinder för att den miljö som krävs för detta inte skulle kunna existera i en skorsten, snarare tvärtom!
Såg ett program på TV för ett tag sedan där nån "journalist" dissade sotarnas monopol och ett av argumenten var att sot inte brann! Varpå någon tomte skulle demonstrera detta genom att lägga lite pannsot på marken och elda på det med en gasbrännare en stund... och eftersom det inte flammade upp i ett stort eldmoln så ansåg de sig säkra på att skorstensbrand var en lögn som sotarna använde för att få behålla sitt monopol...
Gå till en smed och låna en bit koks och lägg på marken, koks innehåller i stort sett samma sak som sot, sen provar du att elda på koksbiten med en gasolbrännare.. Biten kommer att bli lite röd men kommer att slockna i samma stund du tar bort gaslågan..
Men ändå är det ett fantastiskt bränsle som utan större problem kan smälta stålet man glömmer i ässjan..
 
Jo, så är det nog. Sot innehåller mycket som brinner och finns det även tjära så blir det också lättantändligt. Aska däremot brinner inte så bra :)
 
Nja... koks och sot är väl inte samma sak. Sot är ju rester av förbränningen medan koks är stenkol. Tror nog att det är tjäran som orsakar skorstensbränder.
 
  • Gilla
ErOg
  • Laddar…
sot och tjära är svåra att tända på men börjar det brinna så blir det bra fart :).

Hörde en historia att man penslade, sprayade med diesel i sotig panna ... tände på med en gasolbrännare och blev av med sot, tjärra och ögonbryn :).
Men enbart gasolbrännare bör fungera väl och bränna bort beläggning i svårtåtkomliga vrår , gissar jag som aldrig provat ....
gaia
 
Det tar en evighet, kostar gasol och är jobbigt...bättre att kasta in en näve potatisskal varje gång man eldar och slippa problemet.:)
 
gnoll skrev:
Vem har snackat om eldstaden?! Visserligen är eldstaden också vattenmantlad
Men vet man hur idiotiskt en EGOR v25 är konstruerad så får man mycket tjära och sot i rökgångar som det inte går att komma åt, och det sänker verkningsgraden betydligt...
Jag kan hålla med om att Egor v25 inte står sig mot moderna pannor. Jag har eldat i en likadan i 15 år och jag måste erkänna att det är de sista 3 åren som jag har lärt mig att elda rätt. Tidigare hade jag mycket problem med tjärbildning men det är helt annorlunda nu. Den fungerar mycket bra! Det enda jag är missnöjd med är att pannan är hjärtat (varmvatten, shuntning av radiatorvatten) istället för tanken.

//Jörgen
 
nja, problemet är snarare att jag har ett konstigt system, tidigare ägaren körde på olja vilket innebär att man inte kan brassa på för fullt= tjär och sot problem... men visst för att vara en 70 tals panna så är den kanon men för 2000 talet = skit...

ps har eldat CTC/ egor v25 i närmare 30 år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.