Sen igår håller min fjärrvärmeväxlar-central på med något extremt mystiskt.
Det röda vredet som automatstyrs står och vrider sig 180 grader fram och tillbaka hela tiden.
Ibland fram och tillbaka i tät följd i någon timmes tid, ibland med några minuters mellanrum.

Är det givaren som har fått frispel?!

Jag har markerat vredet med rött i i bilden.
 
  • skåp.jpg
Är det inte styrventilen för tappvarmvattnet då? Syns inte så bra på den lilla bilden!
Den styventilen reagerar ju direkt när man tappar varmvatten.
/Patrik
 
Det är ett rött litet vred som sitter å en svart box direkt efter där fjärrvärmelverantörens "grej" sitter. Vi gör inget annat i huset när den håller på.
Var och tittade nu på dan när alla är borta och den håller fortfarande på, men kanske bara ett "vrid" fram och tillbaka i minuten nu.
 
*ping*
 
Kanske så att du har en på tok för hög inställning på framledningen. Har du golvvärme eller kanske luftvärme? Jag har sett golvvärmesystem med inställning för en "normal" villa, där stod ställdonet och jazzade hela tiden. I det fallet ströp termostaterna i golvvärmen alltså fullt och när fjvventilen öppnade så gick temperaturen på golvvärmekrets direkt över inställd kurva och ställdonet panikstängde för att sedan paniköppna och panikstänga. Sänkte kurvan från 1,2 till 0,4 och det funkade då mycket bättre där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.