I vårt entreprenadkontrakt som vi och husleverantören skrev på när vi gjorde slutbeställning på huset (ca 8 månader sedan) är det ikryssat att vi ska få en tvättmaskin med i leveransen, trots att vi valt bort (och fått avdrag för) övriga vitvaror. Nu när vi snart skall flytta in och undrar vart tvättmaskinen är hävdar hustillverkaren att vi inte får någon eftersom de skrivit fel i kontraktet.

Är det så enkelt, eller har vi rätt till en tvättmaskin? Kontraktet är ju påskrivet av båda parter och det känns som att det ligger i bådas intresse att kolla att allt är rätt innan man skriver på.
Vad gäller egentligen?
 
Hej,

Frågan är väl kanske om det var ett misstag, har ni fått pengar för tvättmaskin. Eller ett missförstånd. Framgick det att tvättmaskinen var undantaget bortvalen?

Genereltt så gäller ju ett kontrakt. Men i detta fall handlar det ju om ett hus - ett par mille? och en tvättmaskin. Jag skulle ringa och säga att ni faktidskt medvetet inte valt bort tvättmaskinen pga att ni vill ha den. Det ingår ju i kontrakt. de bord ekunna ge er den om de nu begått detta misstag kan jag tycka....fast jag är inte jurist/advokat. PS.
 
Redigerat:
Om du driver det till sin spets i rätten så kanske du vinner, men det är ett så litet belopp att var och en står för de juridiska kostnaderna själv.

Om du vet med dig att du inte har betalat för tvättmaskinen tror jag att det är både billigare och mindre besvärligt att åka och köpa en tvättmaskin.
 
Jag blir benägen att hålla med trådstartaren. Vid tvist hamnar man säkert i en tolkning av vad parterna borde kunna förvänta sig. "Tvättmaskin" är nämnd i avtalet som en av en rad andra faciliteter som parterna kan förvänta sig ingår, allt beroende för bock i rutan.

Mera orimligt blir om man pillat dit en nolla för mycket eller före lite i rutan som handlar om köpeskilling.

Väljer du att slita saken som rättslig tvist blir det DU som får bevisbördan. Sätt dig själv in i lagmannens ställe om du råkar ut för ett sådant rättsfall. Motparten kanske hävdar att man vid de allmänna visningarna muntligt berättat för alla spekulanter att tvättmaskin bara ingick mot särskilt tillägg. Ditt starkaste bevis blir en (uppenbart) felskriven bock. Motparten kanske hittar ett äppelkindat vittne (från en eller annan visning) som fryntlig och glad kan berätta för rätten att "tvättmaskin sa hon mäklaren ifrån om att det skulle vi då rakt inte få, fast vi sååå gärna ville haft en, men man kan juh inte få allting här i världen. och det vet väl alla att tvättmaskin tar folk med sig".
 
Det är säkert ett misstag från deras sida, men frågan är om det är vi som ska "betala" för det. I kontraktet finns en rubrik för kök, där är det ikryssat "ingår ej" eftersom vi valt bort det. Under rubriken "vitvaror" är det också ikryssat "ingår ej". Nedan följer en lista på de vitvaror som avses, där är inte tvättmaskinen med, utan bara de vitvaror som hör till köket.
Under rubriken "tvättstuga" är alla standardgrejer ikryssade, och inte rutan "ingår ej". Allt annat, tvättbänk, blandare och utvändig vattenutkastare är levererat till huset. Det är bara tvättmaskinen som saknas..
 
Är tvättmaskinen en vitvara?
Har ni valt bort alla vitvaror?

Om båda svaren är Ja, så bör ni veta vad det moraliskt korrekta är.

Var inte snikna.
 
Johnny Viking skrev:
Är tvättmaskinen en vitvara?
Har ni valt bort alla vitvaror?

Om båda svaren är Ja, så bör ni veta vad det moraliskt korrekta är.

Var inte snikna.
Jovisst är en tvättmaskin en vitvara, men om den avses borde den väl stå med i förteckningen över vitvaror??

Snikna, jo det kan man ju kalla det. Vi vill ha det vi har rätt till enligt kontrakt! Det är väl i så fall lika "sniket" av husleverantören att vilja ha oss att stå för deras miss?
 
Jag håller med plitte. om det blivit fel så ok, då borde ju firman kunna vara lite sjussta här.

Jag tror att det är så att vid kontraktskrivande mellan en privatperson så åligger det mer entreprenör att ha förståelse och kunna skriva kontrakt rätt. Pga att de anses ha mer kompetens inom området. Troligtvis har de bra vinstmarinal på hus så en tvättmaskin?

Jag skulle nog också stå på mig och hänvisa till kontrakt om jag kännde att det var så "delaen" var.
 
Utan tvekan är det så att man som "liten" köpare har ett jobbigare rättsläge än en större leverantör. Jag tror att ni hade fått bråka med husföretaget en hel del om förhållandet varit det omvända att ni betalat för en tvättmaskin, men det i avtalet blivit fel så att den inte finns med där, och saknas vid leverans.

Men det är tyvärr så det fungerar tills dess att någon regering bestämmer sig för att göra en konsumentköplag som är anpassad till verkligheten.

I den bästa av världar hade säljaren insett att här kan vi få lite billig positiv reklam och kommit hem med en tvättmaksin till er, med rött sidenband runt om den, men branschen fungerar inte så. Ur ett juridiskt perspektiv tror jag att du inte har så mycket att hämta.
 
Har ni betalt för TM? Kolla i er specifiserade kalkylräkning ni troligtvis fått av husleverantören. I den listan bör alla tillval och avdrag finnas specade.

Har ni betalt för den ska ni ha en eller pengarna för den. Har ni fått ett avdrag för den ska ni inte ha någon TM.
 
JBa skrev:
Har ni betalt för TM? Kolla i er specifiserade kalkylräkning ni troligtvis fått av husleverantören. I den listan bör alla tillval och avdrag finnas specade.
.
Tack för tipset, ska kolla om vi fått någon sådan detaljerad specifikation. Är helt med dig här, har vi fått avdrag för den så är det så!
 
plitte skrev:
Det är säkert ett misstag från deras sida, men frågan är om det är vi som ska "betala" för det. I kontraktet finns en rubrik för kök, där är det ikryssat "ingår ej" eftersom vi valt bort det. Under rubriken "vitvaror" är det också ikryssat "ingår ej". Nedan följer en lista på de vitvaror som avses, där är inte tvättmaskinen med, utan bara de vitvaror som hör till köket.
Under rubriken "tvättstuga" är alla standardgrejer ikryssade, och inte rutan "ingår ej". Allt annat, tvättbänk, blandare och utvändig vattenutkastare är levererat till huset. Det är bara tvättmaskinen som saknas..
Enligt deras egen kontraktslogik så saknar ni en tvättmaskin helt klart.
 
Om de inte specificerat avdraget för vitvaror så att det är tveklöst att de gjort ett avdrag för tvättmaskinen så skall den ingå.
Att de gjort fel får de står för.
Om du som kund tolkat det som om du skulle få en tvättmaskin så får de bevisa att de upplyst dig om att du inte skulle få någon.
 
Nja, bevisbördan hamnar hos plitte, är jag rädd. Åtminstone om vi resonerar tingsrätt. Hur det funkar hos ARN lämnar jag öppet.
 
Det beviset borde väl vara ganska enkelt för Plitte, bara att visa upp kontaktet där det står att en maskin ingår.

Bevisbördan måste ju rimligen ligga hos hustillverkaren att tvättmaskinen är bortvald och inte debiterad, trots att det står i kontrkaktet att det ingår en maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.