SEB204 skrev:
så, skinninredning i en Trabant (?) ser ut att vara helt i hans still....
Fast du menar väl plastratt i en Rolls Royce...
 
Ajajaj, jag misstänkte att jag skulle få smaka efter den posten..;)

Som jag sagt tidigare har jag inget emot Älvsbyhus. Om man trivs med deras planlösningar och inte har ett absolut krav på golvvärme är det ett förträffligt hus. Kanske bäst med Älvsbyhus är de tvärsäkra leveranserna och de säkra kalkylerna.

Här är förresten en Trabant. En Trabant Ymer har jag för mig....;)
trabant.jpg
 
Huvudet på spiken, Jureit. Det nykammade huvudet, för övrigt.
Utom på en sak när. Karossen på Trabant är inte ens glasfiber, utan en textilarmerad harts. Duroplast heter underverket. På den nya modellen alltså. Innan var det träkaross...
 
Har hört, om än från något osäkra källor att luckorna till kvänumköken görs i polen, drabantens grannland ?
 
Humnnnn, det här blev för svårt, bilar är inte min avdelning ... det är lättare med husbygge .....
 
Du ser Xpat, vill du ha svar på en specifik fråga får du utesluta viss fakta som kan locka till en oändlig diskussionsspiral. Speciellt om det rör lyx i Älvsbyhus...
  ;)

Ladan då ???
 
Skulle inte ha helt emot att äga en Trabant. Ganska snygg faktiskt. Vad heter den östeuropeiska bilen som ser ut som en hundkoja ungefär? En sån skulle det vara klockrent att äga.

mvh
David
 
Jamen det är väl Ladan det ::)
 
Hej.

Vi ska bygga nytt och befann oss i precis samma situation som ni. Vi viste ingenting. Nu har vi skrivit ett kontrakt med Kungshus och hoppas lämna bygglovshandlingar till kommunen denna vecka. Vi har faktiskt träffat Ä.hus säljaren och har fått kalkulen från de på ett hus runt 160 m2, nu minns jag inte exakt. De har sin kontor i Sollentuna i en visnings hus , ni kan själv åka dit om ni bor i Stockholm. Det jag kan säga är att Kungshusens Sotenäs skiljer inte mycket ifrån Ä-hus hus i priset (300 tusen mera ungefär) men standarden gör det , så vi valde Kungshus . Ni verkar vara intresserade av lite högre standard hus än ett Ä. hus på tanke om tomt priset och kökens val.

Ha tålamod och titta på flera husleverantörer. Det tar tid. Om ni har bråttom då får ni göra som vi - vakna halv 6 på morgonen leta på nätet, under lunch tid planera vilka husleverantörer man ska träffa, träffa de på kvällar efter jöbbet kanske till 9 på kvällen , träffa samma säljare flera gånger för att förstå detaljer och räkna om det slultliga huspriset (det är alltid billigare vid första träff ;)), diskutera hemma och bearbeta det information ni fick efter träffen till kl. 2 på natten , sova till halv sex ( om man nu kan somna och inte drömma om alla priser ). Sedan nästa dag samma sak och så här höll vi på i nästan 1 månad. Sedan var det klart! Bästa bantningsmetod i världen (tänker patentera den ;D). Jag och min sambo gick ner i vikt rejelt.

Lycka till!
:-*
 
Nej den är bulligare. Verkar ha någon slags veteranbilsstatus i Estland. Jag frågade vad det var för något men namnet var helt obegripligt. Lät ryskt.
Faktiskt jävligt snygg. Ska kolla in sidan du rekommenderade.

mvh
David

Edit: Tror att jag hittade bilen. Svårt att säga säkert då jag inte ser baken på den. Moskvich som är en gammal Opel Kadett. Skitsnygg helt enkelt. http://www.abc.se/~m9805/eastcars/showcar.php?car=1108&lang=sv
 
Galitolo,

det var så lätt att träffa hussäljarna för Er, vad hade ni för bra metod. Vi hade ett h----e att få dem att ringa tillbaka ... och ännu svårare att få dem att svara på majlarna. :surprised:

Och Jureit
tack för bra tips, gillar färgen och storleken, den ryms överallt, den skulle jag kunna förstå mig på. ::)
 
Hej.
Nu , när jag tänker efter så berodde det kanske på att vi samtidigt höll på med tomtköpet och när vi ringde säljarna och ville träffas så har jag alltid sagt att vi måste bestämma oss snabt för husleverantör. Säljarna vill se om du är "värd" deras tid (kan eller vill köpa deras hus och inte bara undrar och funderar) plus att det var i november-december , alla andra köpare var säkert uptagna med julförberedelser.

/Galina
 
Jag har inte haft så roligt på flera dar som när jag läste den här strängen och hänvisningen till den tidigare strängen där man diskuterar Kalle12s fuskbjälke! Ni kan verkligen roa mig!

Sen har ju alla en smak och liksom baken är den delad. Men det måste jag säga att jag har sett både Trabanten och fuskbjälken  ;) och inte var de vackra!!!

18 p. till SEB204!

PS! Kalle12: var inte ledsen -du har ju fixat till en massa annat tjusigt tycker jag, och köket ditt är ju inget Kvänum, utan riktigt snyggt! :D
 
Frågan från början var hur mycket det kostar att bygga. Det börjar likna Bosse Bildoktors frågeruta nu ;D. Förutom huset som är ett Älvsbyhus Torgrim, 1,035,000:- tillkommer tomt 127", Extra tillval på c:a 80". Anslutning till el 16". Vårt garage kostar 104" och markarbeten 330". Sen tillkommer Lagfart, Pantbrev, Bygglov, Räntor under byggtiden mm= c:a 70". Totala byggkostnaden hamnar runt 1,8 miljoner. Vi skall också byta ut vårt kök till ett SweNova kök och Electrolux vitvaror. Deras nya Blu Print serie. Det räknar vi med c:a 100-120" för hela köket.
 
Leif!
Ingår anslutningsavgift för V/A i ert tomtpris?
För oss tillkom detta, gick på ca. 100.000.
MVH/Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.