hej. jag har köpt ett inbyggnadshögtalar paket som jag tänkte bygga in i tv-väggen samt i taket.
men jag har ett problem. jag vill gärna kunna spela utan att grannen stör sig allt för mycket.
högtalarna i taket har jag kommit på lösningen redan. där ska jag bygga små lådor till varje.

men sedan har jag väggen kvar med centern samt frontarna.
väggen består för tillfälligt av ordinarie plankor som satt där från början plus 95mm reglar utanpå detta så jag kan fälla in högtalarna.

här skall sedan MDF skiva mellan reglarna och slutligen gipsskivor.

jag tänkte lite på om jag ska skruva bort 95mm reglarna igen och sätta gummi mellan dem och vägg/golvet.
detta borde ju hjälpa lite.

ska jag fylla hela tomrummet med isolering eller måste högtalarna ha allt utrymme till att "andas"
 
Generellt vid all ljudreduktion gäller massa (tyngd, gips = bra)) och/eller lager på lager principen. Det gäller också att ta bort alla akustika kopplingar mellan lagren (dvs de får inte vara i mekanisk kontakt med varandra). Gummi är bra sätt men se till att du inte tex dra en skruv mellan tex två reglar som är åtskillda med gummi får då har du kopplingen där igen. Vid flera lager går det bra att ha luft mellan men ännu bättre är att fylla utrymmet med isolering (stenull, rockwool el dylikt).

Det finns många forum för ljud i hemmet med "gör det själv" (DIY) delar tex
http://www.minhembio.com
http://www.hififorum.nu
Där finns det enorma mängder kunskaper om ljud och högtalare.

Lycka till!
 
Mikael_L
jens.nilsson@live.se skrev:
ska jag fylla hela tomrummet med isolering eller måste högtalarna ha allt utrymme till att "andas"
Av frågan drar jag slutsatsen att högtalarna inte redan är inbyggda i någon låda.
Då är svaret att du bör ha nånting mellan minst 30% och upp till 80% av luftutrymmet fyllt med dämpande material. Det kan vara glasull, fårull, dämpvadd etc.
Detta är nödvändigt för att dämpa bort diverse stående vågor i utrymmet bakom högtalaren för annars låter det lite burkigt.
Är det ett väldigt stort utrymme så är det kanske tom lika bra med mer än 80%, t.ex. några liter odämpad volym just runt högtalarelementet.

I en vanlig högtalarlåda låter för lite dämpning lite burkigt och ljudet blir lite lätt okontrollerat. Däremot blir det lixom "rappt", svårt att förklara, men transientrikt och samtidigt lite förstört av effekterna ifrån stående vågor.

Med för mycket dämpning blir ljudet slött, murrigt och överkontrollerat på nåt vis.

Min personliga smak är mer åt det transientrika hållet, så jag har ofta lite mindre dämpull i de lådor jag gjort.
 
Glasull, bör inte användas till ventilerade lådor bara:D
 
Mikael_L
Nä, mineralull överhuvudtaget.
Inte kul att fibrerna blåser ut på golvet via basreflexporten.

Sen finns det många som anser att minerull är förkastligt som dämpmaterial i högtalare, av olika anledningar. Jag vill dock inte vara så kategorisk, (även om jag själv, i ett högtalarbygge, väljer annat dämpmaterial).
 
tack för alla svar. jag har lagt inlägg och sökt i dessa "ljud" forum men hittar väldigt lite om in wall högtalarna.

1: hur tycker ni att jag ska gå till väga?
jag tänkte sätta gummi på reglarna och sedan skruva fast mdf och sedan gips.
men då är ju skruvarna i kontakt med reglarna ändå.

2: som det är nu så kommer båda frontarna samt centern spela i samma luftrum i väggen.
är det dåligt?
för isf finns möjligheten att avgränsa detta grenom att sätta fler reglar som omsluter högtalarna så det blir som lådor.
 
lägger in lite bilder så man bättre kan förstå.

första bilden är som väggen ser ut idag.

andra bilen är ungefär som allt ska sitta.

tredje är en förklaring på hur jag menar med att sätta fler reglar och sluta om högtalarna så det blir lådor.
de blåa strecken är nya reglar och det bruna området är mdf skiva som jag tänkte sätta på planket.
 
  • PICT0180.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0180 redigerad.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0180 redigerad med reglar.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
spontant känner jag bara... varför inte gipsa in brädorna täta med latex... Sätt 45x70reglar på avstånd från väggen ca 20 mm. Detta för att 1 täta väggen innan problemet kommer dvs högtalaren. Högtalarna är väl i ett slutet system misstänker jag eller? Lådan bygger man väl samtidigt som man monterar fronten så slipper man jönsa med reglar och annat strunt. Dvs fäster lådan i fronten och sen d dra dit den altså.
Isolering runt för att dämpa av. Samtidigt så är det ju så att du behöver luft under tv så det kan dra bakom ordentligt.
 
tack för svar.
jag är nog lite trög men jag förstår inte helt vad du menar.
jag ska ta bort mina 95 reglar. Gipsa in plankorna/brädorna bakom och täta med latex.
och sedan bygga upp en ny vägg 20 mm från denna med 70 reglar och sedan fortsätta med mdf och gips.
och sedan bygga "egna" lådor till högtalarna som jag sedan monterar i väggen.

uppfattade jag allt rätt :)

vad menar du med slutet system?

har du något tips på hur jag ska få det att dra bakom tv:n då?

hur bör jag bygga upp väggen för att så lite ljud som möjligt ska transporteras. finns det något speciellt sätt man fäster reglarna på?
 
Då e jag med på gipsning och grejjer det är en första åtgärd att se till att väggen bakom blir ljudisolerad ordentligt.
Vad är anledningen till MDF? att du vill ha en böjstyvare konstruktion för att motverka svängning?

Man lägger ju reglarna på typ syllband och spikar skruvar ned i underlaget/taket och väggar.
För att få vent bakom tvn så sköter det sig själv med ett galler under och riktar luften bakom tvn med hjälp av typ en snedställd skiva eller dylikt. Sedan ett galler ovanför så sköter konvektionen resten.

Med slutet system menar jag att högtalarna redan sitter i en sluten låda baktill dvs bakom elementet. Eller du kanske tom har sånna böjvågspaneler som man spacklar och målar in i väggen?
Är de inte slutna så krävs det ju att man gör en låda som är dimensionerad för elementet kanske meckar in en reflex osv.
Ett slutet element är skärmat bakåt och behöver således ingen resonanslåda.
Man kan välja ett antal olika sätt att bygga in.

Jag är ingen högtalar montera in i väggar/lådor kung så exakt hur du skall gå till väga är jag inte rätt man att svara på.

Har jag svarat eller har jag bara förvirrat? :)
 
hej. jag vet faktiskt inte riktigt anledningen till att jag vill ha mdf.
det lät bra bara :). nä men jag får för mig att mdf tar upp vibrationer bättre än gips och sedan är det ju bara positivt att alltid ha något att fästa i.

tror du att det kan bli vibrationer mellan gipsen och mdf också. man kanske ska lägga något mellan där också? men vad skulle det vara?

vad är syllband för någonting? är det gummi liknande?

låter som en bra idé med ventilationen. det ska jag göra.
 
M mullemeck2 skrev:
hej. jag har köpt ett inbyggnadshögtalar paket som jag tänkte bygga in i tv-väggen samt i taket.
men jag har ett problem. jag vill gärna kunna spela utan att grannen stör sig allt för mycket.
högtalarna i taket har jag kommit på lösningen redan. där ska jag bygga små lådor till varje.

men sedan har jag väggen kvar med centern samt frontarna.
väggen består för tillfälligt av ordinarie plankor som satt där från början plus 95mm reglar utanpå detta så jag kan fälla in högtalarna.

här skall sedan MDF skiva mellan reglarna och slutligen gipsskivor.

jag tänkte lite på om jag ska skruva bort 95mm reglarna igen och sätta gummi mellan dem och vägg/golvet.
detta borde ju hjälpa lite.

ska jag fylla hela tomrummet med isolering eller måste högtalarna ha allt utrymme till att "andas"
Gy ju
 
M Magnus Berthling skrev:
Gy ju
?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.