Men skriv då vilken typ av kalk! :mad: Vet att man ska kalka men jag hittar faktiskt ingen uppgift på vad för kalk som avses. Så upplys oss, please!;)
 
För mössen kör jag iofs råttfällor själv, kommer dock att kalka runt kåken. Vill även påpeka att jag inte provat Japp som i tråden jag bifogat. Risken finns att Anders_Roslagen fastnar i fällorna då...
 
Jag tog kontakt med Termofloc och fick svaret att deras pellets är först och främst avsett för ljudisolering som "... består enbart av komprimerat återvunnet papper".
Mao är jag tillbaka på ruta ett....
Någon som har fler förslag??

/Fredrik
 
Vi har använt ekofiber i trossbotten i köket, vi har/hade kalkbruk, lera, sand o kutterspån i trossbotten men där det hade sjunkit ihop fyllde vi på med ekofiber. Det är en cellulosabaserad produkt som är impregnerad med någon form av bor, minns inte exakt vilken, men när vi köpte det sa han som sålde att det var för brand o mögelmotståndet men den positiva bieffektet också var att mössen inte gillade det.
Jag har proveldat den o den förkolnas o småglöder efter en stund i brasan men det är ju inte direkt så den "flammar upp"
Vi köpte av en firma som blåser produkten på vindar o så, så vi köpte inte direkt av tillverkaren, tror vi betalade 230 kr/bal, var väl ca 150 l i varje bal.
Tillverkaren har en hemsida, www.ekofiber.se

ang kalk:
Jag har fått för mig att det viktiga är att man tar släckt kalk annars kan det ju självantända, om det finns olika typer av släckt kalk (förutom olika märken) vet jag inte....
Dock har jag själv inte vågat använda mig av den metoden då jag är livrädd för hussvamp, även om jag vet att det är kalk i murstocken o så. Men man ska inte fresta husvampsdjävulen i onödan brukar jag tänka.

nu ska jag fortsätta undvika melodifestivalen.....
 
Gruff! Gafsan blev halvnöjd. Släckt kalk låter logiskt. Grymt utflippat tråd om möss och råttor! Här tar husets Misstress hand om eländet. Fördelen med att bo på landet är att råttorna inte är lika stora som på Brommaplan. :D
 
Ok har i helgen kollat upp lite i Valfrid Karlsson byggnadslära från sekelskiftet eller vad den nu heter... Släkt kalk eller bränd fasadputs var mycket vanligt som fyllning.

Det fanns dessutom flera varianter på hur man undviker ljudproblematiken i bjälklag.

1. 10mm lump ovanpåbjälkar...
2. Olika typer av fyllning, lera, sand, eller som ovan kalkputs eller eg. vad för boss man hade tillräckligt
3. Olika bjälklag för golv respektive tak (dvs förskjutet bjälklag i vertikalled, så att man går på ett bjälklag och taket hålls upp av ett annat)

Kan se om jag kan rita upp dessa om det finns önskemål...
 
Tjusigt! Gamla källor är guld. Vi borde ha en klistrad tråd med en litteraturlista. Det fanns en sån på Gård&Torps gamla hemsida.
 
Jo, jag kan sätta ihop en sådan på det jag har nångång under veckan kanske...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.