Ska bygga en övervåning på huset och nu funderar vi på vilken höjd fönsterna ska placeras på, 80 eller 90 cm från golvet. Vad är det vanligaste på en övervåning? För- och nackdelar?
 
*puffar*

Ingen som har åsikter om på vilken höjd vi bör placera våra fönster...?
 
Man burkar ju sikta åt att ha 2.10 i överkant oberoende på hur högt fönstret är. Men annars är ju tipset att ha runt 90cm...inte lägre med tanke på bänkar och bord du kanske vill placera på insidan.
 
Ja 2,10 i överkant är vi på det klara med. Funderingen är bara om vi ska ha 12 eller 13 höga fönster, och alltså få bröstning 80 eller 90 cm. I markplan kan ju det där måttet variera, men jag undrar om det finns någon 'standard' för hur det brukar vara på en övervåning.

80 cm ger ju en bättre utsikt ner mot marken, men som du säger kan 90 cm göra det enklare att möblera. Och vi måste snart bestämma oss och beställa fönster...
 
Frågar du en arkitekt så kan du sätta dom hur lågt som helst gärna nere vid golvet. Jag skulle vilja säga att gör som det ser snyggast ut på huset, det måste givetvis vara praktiskt men mycket ljus är alltid trevligt.
 
Funderade vidare en stund och tänkte på det estetiska som man ser från utsidan. Har du ett fönster som är 11 brett skulle jag nog ta 12 eller 13 högt. Har du valt en bredd på 12, skulle jag nog gå upp i spannet 13-14 för att man ska slippa ha ett exakt kvadratiskt fönster. Tycker personligen inte det är snyggt om man nu inte har det som tanke.

Sedan tycker jag man ska kunna ha möjligheten att placera ett bord eller annan möbel på insidan, så min åsikt är att inte gå under 90 i höjd från golvet.
Nu vill jag ju inte sätta myror i huvedet på er, men tänk också på säkerhetsrisken om ni har barn, tänker ha barn och fönstret är öppningsbart...så är det bättre med en hög bröstning om det nu gäller våningsplan 2.

Lycka till !
 
Totte_S
I vårt kök har vi två fönster, ett som sitter 90 från golv, där har vi arbetsbänk så det blev perfekt. Det andra sitter 80 från golv, där sitter vi och äter, också det perfekt! Hade inte velat sitta bredvid ett 90 högt fönster, det känns som man får fönsterbänken i halsen! ;)
Håller för övrigt med maand72 om att det är viktigt att tänka lite på proportionerna från utsidan. Hur ser övriga fönster i fasaden ut? Försök få det att se vettigt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.