Några frågor och funderingar...
I vårt entreprenadkontrakt står en summa för omlastning.
Detta var nåt som vi också diskuterade med vår säljare huruvida det blir tal om detta vill vi såklart veta detta i förväg. Inga problem enligt säljaren.. Dessutom var det inte första gången dom levererade hus till detta område så man utgick ju från att han visste vad han pratade om.
En månad efter att huset var betalt så fick vi en faktura för omlastning. Summan var dubbelt så hög än vad som angavs i kontraktet. Kan man verkligen göra såhär undrar jag?!
Känner att jag börjar få magsår med allt strul ang denna hustillverkare och säljare..
Bara tjafs hela tiden.. Det står ju för fasen en summa i kontraktet då är det väl ändå det som ska gälla? Att dom isf har angett en summa som är för liten är väl inte vårt fel, det är ju deras jobb att ange rätt priser?!

Om denna tråd hamnat på fel ställe så får ngn vänlig själ flytta den.....
 
Spontant : Nej så kan man inte göra.

Har ni ett fastprisavtal så är det det som gäller.

Det är lätt: Bestrid summan och begär en ny på rätt belopp via e-post som du skver bra med datum o ort och kläskitto eller rek brev / och telefon kanske.

Hänvisa till ert avtal.

Rek brav är bra. E-post funkar också juridiskt, men då bör man skriva dem på samma byråkratiska sätt med

Datum, Ort. Ang XXX.

Hej,
Härmed så bestrider jag fakturan nummer datum XX. Klar toch tydligt - byråkratiskt om du förstår vad ajg menar.

Sen kan man ju börja med att ring aoch säga att jag kommer inte betala, ni kommer få ett bestridande. Hej Då!


Lycka till!
/Åsa
 
Hej tack så mkt för ditt snabba svar!
Nu känner jag mig lite lugnare..
 
Måste göra lite tillägg känner jag..
Denna faktura som jag skrev om kom för ett år sedan. Vi tog då kontakt med säljaren samt ekonomiavdelningen som det stod att man skulle göra. Säljaren sa att han skulle återkomma om det blidde nåt mer o det gjorde han inte.. 6 månader senare fick vi en påminnelse. Tog då återigen kontakt med säljaren o ekonomiavdelningen som inte valde att kommentera nåt. Nu är detta uppe på tapeten igen, 12 månader senare.. Vi har papper på allt vad det skulle landa på om det skulle bli tal om eventuell omlastning, det står klart o tydligt i kontraktet. Nu börjar vi förstå att dom har klantat sig o angett fel pris men ska vi behöva betala dubbelt så mkt när det är dom som angett priset i kontraktet? Dom borde veta vad dom sysslar med! Jag känner att jag börjar få magsår av detta.. Vår säljare är en stor skit. Han börjar med o snacka om att dom har varit så schyssta o tog inte betalt för extra pålning... ?! Det är ju DERAS uppgift att ange priserna! Inte vårt fel att dom återigen gjort en tabbe i kontraktet.. Ska vi behöva bli lidande för deras misstag? Det känns som om vi ungefär ska tycka att dom är världens schysstaste grabbar o dom minsann ställer upp.. :(
 
Det du ev. kan ha gjort fel här är att du inte skriftlgen bestred fakturan när den kom.

Det placerar dig i ett sämre läge om de nu kräver in beloppet. Försök att ex. vi e-mail kontakta säljaren om frågan, påpeka att du har tagit upp det med honom och ekonomiavdelningen tidigare. Med lite tur kan du få ett svar som bekräftar att du klagat tidigare. Och se till att skriftligen bestrida fakturan inom en vecka nu.

En fråga är ju också hur omlastningskostnaden stod upptagen i ert kontrakt.

Var det verkligen en fast kostnad i själva kontraktet? Eller var det en kostnad i kalkylen? (Som inte är bindande).

Jag tror att det oftast inte offereras till fast pris.
 
Du bör nog bestrida per rek post. Ord mot ord är välgigt svårt. Kopia på brevet - rek post spara kvitto. Skicka mail med svar krav (läskvitto) och bcc:a dig själv.
 
I kontraktet står det så här:
Omlastning kan eventuellt behövas till en kostnad av 6000-8000 kr.

Vi fick en faktura som var mer än dubbelt så hög..
Det står ingenting i någon kalkyl om omlastning, utan enbart i kontraktet.

Första gången vi fick fakturan fick jag klartecken från husleverantörens huvudkontor att dom mottagit emailen iaf. Dom sa att detta får säljaren o vi reda upp. Vilket säljaren uppenbart inte lyckades så bra med. Denna gång är det lite annorlunda.. det är lite svårt o gå in detaljer utan att hänga ut säljaren men låt oss säga så här att jag är ganska säker på att han gör detta för o jävlas o för att han är förbannad för att vi haft mkt andra klagomål samt en faktura som dom fick lov o betala.....
Vi har inte fått någon påminnelse igen efter sista fakturan utan säljaren mailade i helgen ang. annat skit och skrev i förbifarten att omlastningsfakturan kommer vår byggledare ta med oss o önskade oss fortsatt trevlig helg.....
Så det är därför denna j-la faktura är uppe på tapeten IGEN.
Känner mig bara så fruktansvärt less i skrivande stund.. 1 år har vi snart bott i vårt hus o i skrivande stund önskar jag att vi aldrig hade haft nåt med detta företag eller säljare o göra..
 
Okej. Formuleringen kan ju tolkas som en uppskattning. Men å andra sidan är det ju inte någon "ca" framför summauppskattningen.

Tyvärr är min erfarenhet likande din vad gällande irritation på dessa företag. För oss slutade det till viss del med att vi sade : skit samma, vi pyntar för att bli av med dem o skiten!

Summan som du beskriver, antar att ni fått faktura på ca 16.000 - 20.000 då? Är inte ett sådant belopp man kanske skall dra det till tingsrätten för. Men ARN kanske?

Tro mig, många av dessa företag verkar leva för att djävlas med kunder och verkligen pressa dem på pengar de inte har rätt till. min erfarenhet av företag i bygg sektorn är likadan och jag förundras. Det är få sektorer som kan sköta affärer på samma sätt. Mitt råd: Skriv refernser på dem på webben. Var noga med detaljer docjk för du vill inte bli anmäld. Sanningen och inga personpåhopp eller angrepp mot person.

En generalisering - jag misstänker att jag får många irriterade kommentarer nu om att dra alla öve ren kam o så. Undantagen ger regeln!
 
Beloppet hamnade på 20600 kr.
Vi var där den dagen dom kom med huset.
Dom hann med o äta smörgås o dricka pucko till o med. Undra om det är tänkt att vi ska betala för det med? ;) Nä nu var jag väl spydig.. men jag blir så LESS! (känns som jag upprepar mig med ordet "less"..)

Jag kan nog skriva en hel bok med referenser ang dessa muppar. Usch, suck o blä.. Jag hoppas det kommer lösa sig med denna faktura iaf. Jag hugger hellre av mig armen än betalar den summan till dom. Och i dagsläget känns det som jag kan gå rätt långt för o få rätt i denna punkt.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.