Overlander skrev:
-18 till -21 lite beroende på vart i göteborg. 1130-12 klarar inte heller hela behovet med kompressorn. Skiljer 3000 kronor ungefär på pumpen sen lite för borrhålet men det tycker jag man ska dimensionera rejält nästa pump kanske bllir en inverter och då behövs ett rejält hål.
Så  dimensionera hålet för en 1250 men kör på en 1130-10:a minst. 200 l beredaren räcker långt klarade vv med 1210-10 jag hadde förrut utan problem 2 vuxna en tonåring och två små barn samt ett vanligt badkar.
Är det rätt uppfattat att:

Ett hus i Sundsvall med DUT -25°C och ett energibehov på 30 000 kWh kräver en toppeffekt av 9,6 kW.

Ett hus i Göteborg med DUT -20°C och ett energibehov på 30 000 kWh kräver en toppeffekt på över 12 kW.

?
 
Jag värmer närmare 250kvm i Stockholm med en 1210-7kw. Inte en minut eltillskott behövs. Huset är byggd 47 och nu renoverat av mig. Nya fönster, tilläggsisolerat i väggar och på vind.

Den diskussion ni har om pumpar som är betydligt större än så (med tillhörarnde dyra borrhål) för ett hus i varma goa Göteborg indikerar för mig att den seriöse energikonsulten i skarpa ordalag borde rekommendera några varv isolering runt detta hus? Det verkar vara en sundare investering än att ösa på med borrhål och pumpeffekt?
 
MathiasS skrev:
Jag värmer närmare 250kvm i Stockholm med en 1210-7kw. Inte en minut eltillskott behövs. Huset är byggd 47 och nu renoverat av mig. Nya fönster, tilläggsisolerat i väggar och på vind.

Den diskussion ni har om pumpar som är betydligt större än så (med tillhörarnde dyra borrhål) för ett hus i varma goa Göteborg indikerar för mig att den seriöse energikonsulten i skarpa ordalag borde rekommendera några varv isolering runt detta hus? Det verkar vara en sundare investering än att ösa på med borrhål och pumpeffekt?

skilnaden på ditt o mitt hus, mot ett nyare hus är att ett nytt hus har högre kapasitet på ventilationen = det kommer helatiden en stor mängd ny kall lust in som ska värmes på något sätt.
oavsett hur bra huset är isolerat så går det åt mycke energi i att värma kall luft.
 
Samma för mig.....7:a till 220 m²......tidigare förbrukning ca: 30 000 kWh.
Tillskott vid -17°C.
2-4 timmar per dygn vid -22°C.


Om man dimensionerar en on/off för full effekttäckning, så behöver inte en inverter djupare hål.

Mig veterligen har dessa inte bättre COP än en on/off-pump d.v.s. den energi man hämtar från berget är densamma i bägge fallen.

Då är det mer viktigt att tänka på COP d.v.s. har man golvvärme med låg framledningstemperatur (hög COP) bör man tänka på det när man borrar.
 
Plexus skrev:
Samma för mig.....7:a till 220 m²......tidigare förbrukning ca: 30 000 kWh.
Tillskott vid -17°C.
2-4 timmar per dygn vid -22°C.


Om man dimensionerar en on/off för full effekttäckning, så behöver inte en inverter djupare hål.

Mig veterligen har dessa inte bättre COP än en on/off-pump d.v.s. den energi man hämtar från berget är densamma i bägge fallen.

Då är det mer viktigt att tänka på COP d.v.s. har man golvvärme med låg framledningstemperatur (hög COP) bör man tänka på det när man borrar.
håller med.
vi kan sammanfatta det hela så här.
borra inte för snålt, ta heldre till, det ångrar du aldrig. men för att få en effektiv anläggning som är snål i drift, så ska man titta på vad man har för radiatorsystem o se till att hålla ner framledningstempraturen så mycke man kan, för det är här man "tjänar" pengar
 
Själv värmer jag 415 kvadrat i sundsvall byggt 1880 med 3 meters takhöjd i två plan med en nibe 1320 20 kw 2x 112 meters borrhål 400 m markslinga.
 
Har nu fått en offert ivt. Kan deras ivt greenline ht plus c9 vara ett bättre , likabra,alternativ? borrhål 175m. 150 nibe,tänker på vvb som ligger på 165l. för liten? nibes var ju på 200.och även där hade ni synpunkter på att den var för liten för vår storlek av familj.
 
CarMan skrev:
skilnaden på ditt o mitt hus, mot ett nyare hus är att ett nytt hus har högre kapasitet på ventilationen = det kommer helatiden en stor mängd ny kall lust in som ska värmes på något sätt.
oavsett hur bra huset är isolerat så går det åt mycke energi i att värma kall luft.
Ja där har du en poäng förstås. Men magen tycker ändå att det är väldigt stor skillnad ändå. Någon typ av återvinning av frånluften finns ju rimligen i ett nyare hus - eller så borde det vara en del av den nya värmelösningen.
 
fiskeback skrev:
Har nu fått en offert ivt. Kan deras ivt greenline ht plus c9 vara ett bättre , likabra,alternativ? borrhål 175m. 150 nibe,tänker på vvb som ligger på 165l. för liten? nibes var ju på 200.och även där hade ni synpunkter på att den var för liten för vår storlek av familj.
Har du talat om för IVT-säljaren att ni är 6 personer i familjen, och han/hon ändå kommer med en offert på en C-modell?

I så fall hade jag tappat förtroendet för den säljaren på en gång.

Det är tydligen så, att ska man köpa en fungerande värmepumpsanläggning, bör man själv ha j*vligt goda kunskaper om produkten.

Ska du köpa en IVT, så är det naturligtvis en E-modell du ska ha. Då har du möjlighet att välja storlek på beredaren.  
 
Har fått en ny offert från ivt greenline E9 varmvattenb. 360/150 borr 170m
Eller nibe1130-8 varmvattenb 200/70.
Vad ska jag välja forum svar önskas för nu ska vi bestämma oss vilken ska få våra pengar.
 
fiskeback skrev:
Har fått en ny offert från ivt greenline E9 varmvattenb. 360/150 borr 170m
Eller nibe1130-8 varmvattenb 200/70.
Vad ska jag välja forum svar önskas för nu ska vi bestämma oss vilken ska få våra pengar.
den IVT du har där get ju drygt 8kW mot Niben som bara ger 7kW
det vore mer rätt vist att fråga efter oferter på lika starka pumper innan du betämmer dig.
du har ju även helt olika storlek på varmvattenberedarna!

men måste man välja mella desa 2 så är ju IVT:n bättre för ditt hus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.