Hej!

Jag håller på och renoverar mitt badrum. Ifrån att ha haft rör i väggen så ska jag lägga ett utanpåliggande rörsystem i krom. Tittat runt och kikat i gamla trådar och undrar lite om Biltemas rör och kopplingar. Jag har som kriterium att det ska vara hyffsat pris och att jag "visuellt" kan kläma och titta innan jag köper. Jag vet att en del av er kommer säga Rinkaby eller Sigro. Men Biltema ligger närmare mig så därför skulle jag vilja höra lite omdömme. Sen finns ju Beijerbygg, ClasO och Jula och de säljer ju Gelias sortiment och min erfarenhet är att inte blanda olika system utan hålla sig till ett och samma.

Så tala fritt - är Biltemas rör och kopplingar något att ha? (kromat alltså!)

Marcus
 
Funktionsmässigt är det nog inga fel på dem, men finns alla olika delar du behöver? Köp på dig lite extra klämringar, det brukar gå åt om man är ovan.
 
Ska säga att jag personligen inte skruvat med Biltemas kopplingar men jag skulle ändå avråda från att använda dessa. Har fått hjälpa många ovana skruvare och byta ut till annat fabrikat. Nu var detta några år sedan så med brasklappen att Biltemas sortiment kanske har klättrat på kvalitetstegen (vilket jag betvivlar). Som jag brukar tjata om, skall grejorna sitta fast monterade i ditt hus med kommunalt vattentryck? fundera på vilken kvalitet du köper. de andra alternativen du nämner är bättre.

Sen att blanda system funkar utmärkt på klämringskopplingar så länge du använder samma fabrikat i hela kopplingen. Däremot om du skall bygga väggbrickssystem kan det vara bra med samma fabrikat, då är det lite speciella anslutningar och gängor.
 
Köp en biltema koppling och jämför den med det du köper på Clas ohlson eller Jula i dyra enstyckspackade plastpåsar.
Exakt samma koppling, skiljer inte en detalj på dem.

Att det inte är Vatette elller Cutterlite är en annan femma men det duger alla gånger.

Mvh
 
somelvis skrev:
Köp en biltema koppling och jämför den med det du köper på Clas ohlson eller Jula i dyra enstyckspackade plastpåsar.
Exakt samma koppling, skiljer inte en detalj på dem.

Att det inte är Vatette elller Cutterlite är en annan femma men det duger alla gånger.

Mvh
Ursäkta men det där är BS.
Det finns mycket här i världen som ser lika ut utan att vara det.
Mässingsdelar är ett kapitel för sig och klämringskopplingar är ytterligare ett. Tullar man på kvaliteten när man tillverkar blir kopplingen därefter och priset mindre.
 
Cheever skrev:
Ursäkta men det där är BS.
Det finns mycket här i världen som ser lika ut utan att vara det.
Tag med en Biltema koppling och jämför med CO eller Jula.
Jag gjorde det och kom fram till att den jag skulle ha i större antal var exakt likadan. Verktygsmärken efter bearbetning satt på samma ställen till och med.

Kolla deras blandarfärste, samma som ett dyrt svenskt märke, till och med instruktionsbladet är exakt samma som märkesvaran. Alltså inte liknande utan samma.
 
VVS-branschen har i många år varit en bransch där man inte tvekat att göra mycket stora marginalpåslag i alla led, från tillverkning till rörmokaren själv. Därför är man van vid att en enkel koppling kostar 90 kr. Det kostar inte mycket att göra en koppling av god kvalitet och det skiljer defintivt inte särsklit mycket i pris mellan "bra mässing" och "sämre mässing".

Mässing är ju relativt mjukt och fint så det går i princip alltid att få det tätt om man drar åt med lite känsla.

Biltema får så mycket oförtjänt skit, ofta baserat på ett inköp av en dålig ljuddämpare till en Volvo för 17 år sedan eller något annat som inte har med dagens sortiment att göra. Det har runnit mycket vatten under broarna sen dess och Biltema arbetar med kvalitet och leverantörer på samma sätt som de flesta andra stora företag. Du kan lugnt köpa dina kopplingar där.

/John
 
Tackar för svaren. Jag är väl också skeptisk många gånger till Biltema. Men ibland så känns det att det finns 2 typer av produktgrupper - ren skit och hyffsade grejer. Jag har ex. använd mig av en del vätskor till bilen, verktyg, elutag, vippbrytare och nu senast deras elinstallationsmaterial och tycker att det är mer än godkännt. Men vissa saker drar man öronen till sig! Jag vill ha en torr vatteninstallation och tummar inte på kvaliteten där! Min erfarenhet efter en kort sesion med att packa Gelia/Ashells produkter är att de går inte att jämföra med kopplingar från ex. Rinkaby. Sen tittar man prismässigt så är det så att det Rinkaby är billiga är Biltema dyra och tvärtom! Men känslan jag ändå får är att ändå kanske satsa på Rinkaby... Nu finns det ju butik i Jönköping och det är väl bara att skriva en ordentlig lista och åka dit, alt. köpa via postorder!

Men tack för all hjälp!

Marcus
 
Redigerat:
Snailman
jag har inte så mycket erfarenhet av rinkaby (ännu) men har inte lyckats köpa något som är skit där, på biltema däremot så hade de en hel stor låda med roterande borstar för vinkelslip, där muttern satt flera mm ocentrerat på alla, en vinkelslip snurrar ju ganska fort, så de hade en hel stor låda med skrot, som de glatt saluförde.... Så jag är ganska uppmärksam när jag handlar något på biltema... De har mycket bra grejor och ganska mycket skit oxå...
 
Så vart handlar man de billigaste kvalitetsgrejerna då? (ej Biltema eller Rinkaby, alltså)
 
Hade samma fundering och jämförde Biltemas kopplingar med det jag köpte på en märkesfirma. Det visade sig att kopplingarna hade kortare gänga och att tex klämringarna var av hårdare material. = billigare utförande. Vilket gjorde att det var svårare att dra ihop kopplingarna. Det här var för något år sedan. Men har också noterat att Biltema byter leverantör då & då. Så det kan mycket väl stämma att idag att det inte är någon större skillnad idag.
 
Snailman
varför skulle man inte handla på rinkaby? Allt har varit bra kvalitet där hittils, och avloppsrör tex är billigare än på byggmax... (men på byggmax är det inte svenska märken som det är på rinkaby)
 
Myket möjligt att Rinkaby har bra grejer iofs men jag ska bara koppla in en köksblandare. Känns onödigt att göra en beställning där när det bara gäller en näve kopplingar och ett par rörstumpar.
 
Har handlat på Rinkaby i åratal, långt innan internets tid. Det du handlar där, är samma saker som den lokala proffsiga VVS-firman erbjuder. Men då med påslag som många gånger är på gränsen till vad jag kallar ocker. Fattar inte VVS branschens prissättning. Ofta är det billigare att betala expeditionsavgiften hos Rinkaby och få leverans till dörren även för enstaka prylar - än att gynna den lokala VVS-firman. Som ändå oftast bara har en handräckare från kontoret som servar och som kan ungefär lika mycket VVS som damerna på K-rauta. Dvs man får inte så mycket mer service för det höga priset.

Dock finns det andra firmor numera att beställa ifrån som har ännu större utbud än Rinkaby. Men när det kommer till priserna för kvalité VVS prylar så har då jag inte hittat någon som är billigare. Gammal är äldst.

Men som sagt.....ibland bryr man sig inte om priset....och beställer man på nätet kan man ju inte klämma och kolla på grejerna vilket man inte ska förringa.



Rinkaby är kvalité rakt igenom. Handlar man där behöver man inte fundera de tankar man har inför att handla på Biltema, Jula eller Clabbe.
 
det var några år sedan köpte lite kopplingar på biltema och var mycket missnöjd med de. var lite svåra att få tätta.
nu för det mesta köper jag mina kopplingar på hornbach och tycker att de är billiga och bra kvalittet (vattete).
tex i början av januari köpte jag några kopplingar och stödhylsor på en kompis firma och betalade kontant så var priset 940 kr ink moms med 30 % rabatt. eftersom jag tyckte att det var väldigt så gick jag till hornbach och köpte exekt samma antal och samma grejer fast annan fabrikat och allting kostade 520 kr ink moms. dan efter gick jag tillbaks till dahl och lämnade tillbaks det jag hade köpt.
kommer aldrig att handla mer någonstans där det inte finns priser uppsatta.tyvär det känns som allt mer yrkesbutiker plockar ner priser i tron att de kan ta vilka priser de vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.