Hej!
Vi ska göra en större tillbyggnation av vårt gamla torp o även installera bergvärme. Vi måste också ha mekanisk ventilation i tillbyggnaden. Tror ni det lönar sig att investera i en frånluftsmodul att koppla till värmepumpen eller ska man låta värmen försvinna rakt ut?
Undrar Malin
 
Finns trådar om detta men svaret är allt som oftast NEJ det lönar sig inte.
 
Om borrhålet är rejält tilltaget och återladdas av "naturen" på ett bra sätt är det tveksamt om det är lönsamt, men det är en mycket komplex kalkyl med många parametrar....
(Priset på fråndluftsmodulen, underhållskostnader för den, monteringskostnader, borrhålets "kvalitet", kalkylränta, storleken på huset/ventilationsflödet värmepumpsegenskaper, energianvändning under året , elpris etc etc....)

Mellan tummen och pekfingret kan en frånluftsmodul kanske i bästa fall tillföra ca 500W till brinekretsen per 100kvm boyta. Men borrhålet skall ha mycket högre kapacitet än så...och eftersom löpande kostnaderna på borrhålets effekt i princip är noll, så kan kan man bara räkna med vinster pga . COP förbättringar (Värmepumpen har högre COP vid små skillnader mellan brinekrets- och värmebärartemp. ) och ev återladdningseffekter i för små borrhål....
 
Tack för snabba svar! Har läst nästan "alla" trådar men skönt att höra det kortfattat o tydligt! Hade hört att man kanske kunde spara in lite på borrdjupet och tänkte då att det skulle kunna jämna ut det hela, men på er låter det som att ett enkelt frånluftssytem är tillräckligt. Bra, då vet jag!

Men... kan kommunen kräva återvinning av frånluftsvärmen?? Vi bygger ut från 65 m2 till ca 180. Kanske blir nybyggnationsregler då? Med krav på återvinning av frånluftsvärmen?? Eller?
 
Hej.
Har precis skrivit ett inlägg angående långa borrhål.
Här ska du få en kalkyl som du kan tänka på.
Med 180 m2 boyta att ventilera, byte av luft varannan timme enligt normerna så blir det enligt följande.
Den luft du ventilerar ut spar då ca 850 w (avkylning från 20 till 8 grader). Om du låter den energin gå ner i borrhålet så motsvarar det ett borrdjup på ungefär 50 meter, eller 12000 kr borrkostnad.
Större bostad ger högre ventilation och mer besparing.
Jag har inte frånluftåtervinning p.g.a. historiska skäl (frånluftvärmepump) men jag har AC kopplad på borrhålet som tillför några 1000 kWh årligen.
100 meter borrhål räcker och blir över till 208 m2 hus + garage.
 
Jag är ingen expert så jag har säkert missat någon parameter i din beräkning :confused: Så du får gärna förklara hur 850W från frånluften kan motsvara 50 meter borrhål? Man brukar väl schablonmässigt räkna på 40 W/meter borrhål. Isåfall kan man bara minska borrhålet med 850/40= 21 meter, alltså 5000 kr i borrkostnad.
 
145 kWh energiuttag per meter och år enligt energimyndigheten.
Det är där jag ligge i mitt hål, ca 5 grader C nu då vintern går mot sitt slut.
 
Hmm, att mata ner energi i borrhålet är nog ofta rent bortkastat, ett bra borrhål har strömmande grundvatten, och matar man ner energi i det så försvinner den. Frånluftsmodulen kopplas istället mellan borrhålet och VP för att höja brinetempen och ta vara på frånluftsenergin/kompensera för dåliga energibrunnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.