:eek:
Vi har köpt en säck isolina linullsisolering och i god tro börjat använda den. I produktinformationen står det att den är behandlad med brandhämmande medel (ammoniumpolyfosfat).
Idag hade vi en snickare på besök och han frågade lite tveksamt om vi testat så isoleringen verkligen inte brinner då han hade dåliga erfarenheter av liknande isolering. Jag tänkte "inga problem" och tar fram en tuss och en tändsticka inne i köket. Det räckte att lågan kom i närheten av linet så flammade det upp, den brann som om den vore indränkt i bensin :eek: Enda sättet att få släckt den var att slänga den i vasken å dränka den med rinnande vatten.....
Så någon linullsisolering blir det INTE i vårat hus.....

Om någon vet någon säkrare miljövänlig isolering så mottages tips tacksamt.
 
Redigerat:
Vanlig stenull kanske?
 
Stenull är väl sådär miljövänlig:rolleyes:
Dock bättre värmetålighet.....
 
Jag använder den finska Vital-isoleringen, finns på Bauhaus. Den ska inte brinna snabbt. Jag hade inte prövat själv, men gjorde det nyss. Den började brinna lite när jag la tändstickan till men slocknade sen.
/Hans
 
H
Allt liknande material kan självantända om fukt och värme kombineras i lämpliga proportioner. Stenull är väl miljövänligare, ruttnar inte och avger inte växthusgaser.
 
Hus som brinner ner är inte miljövänliga..
 
mycke_nu skrev:
Hus som brinner ner är inte miljövänliga..
Hehe, förvisso!
 
Moltas skrev:
Stenull är väl sådär miljövänlig:rolleyes:
Dock bättre värmetålighet.....
Alla ""Miljövänliga"" ""Eko"" oavsett vilket fiber de är gjorda av blir inte särskillt miljövänliga där de behandlats för att bli flammsäkra.
Tittar man i miljöklassningssystem tex SundaHus så är inte de flamsäkra EKO alternativen bättre klassade än mineralull och glasull.

Urea eller Borsalt?, pest eller kolera?

Tycker inte miljöbelastningen från något isoleringsmeterial i sig är betydande miljöaspekt. Däremot är välisolerat hus kontra dåligtisolerat hus betydande i ett livscykelperspektiv.

/Patrik
 
Hans_Nordstrand skrev:
Jag använder den finska Vital-isoleringen, finns på Bauhaus. Den ska inte brinna snabbt. Jag hade inte prövat själv, men gjorde det nyss. Den började brinna lite när jag la tändstickan till men slocknade sen.
/Hans
Vi har vari inne på Vital så det får nog bli ett försök med den. Gott att det höra att du inte brände dig :)
 
H
Men kommer det fukt i EKO alternativen så uppstår mikrobiell lukt och problem med att sälja kåken för sådant har husbesiktare näsa för.
 
Och kommer det fukt i glasullen blir man aldrig av med den....
 
Moltas skrev:
:eek:
Vi har köpt en säck isolina linullsisolering och i god tro börjat använda den. I produktinformationen står det att den är behandlad med brandhämmande medel (ammoniumpolyfosfat).
Idag hade vi en snickare på besök och han frågade lite tveksamt om vi testat så isoleringen verkligen inte brinner då han hade dåliga erfarenheter av liknande isolering. Jag tänkte "inga problem" och tar fram en tuss och en tändsticka inne i köket. Det räckte att lågan kom i närheten av linet så flammade det upp, den brann som om den vore indränkt i bensin :eek: Enda sättet att få släckt den var att slänga den i vasken å dränka den med rinnande vatten.....
Så någon linullsisolering blir det INTE i vårat hus.....

Om någon vet någon säkrare miljövänlig isolering så mottages tips tacksamt.
Jag kan tänka mig att det har med syretillförseln att göra, ungefär som att mjöldamm (eller annat brännbart damm) i "rätt" blandning damm/luft brinner explosionsartat. Jag har testat en tuss Termoträ i braskaminen och det brann som krut. I ett bjälklag med begränsad syretillförsel borde det inte brinna lika bra (jag har inte testat). Att de organiska isolationsmaterialen godkänts ur brandhänseende bör ändå betyda något hoppas jag.
Själv har jag Ekofiber och linull i hela huset och jag tror inte det blev mer brandfarligt än vad det var innan (sågspån och torv).
 
Ekofiber "flammar upp" men sen slocknar det av sig själv. Ytan blir alltså avbränd lite lätt.

Det kanske är nåt liknande med linet? Testa och lägg på ett (oömt) underlag och tänd på och återkom med resultat. Brinner allt upp är det skäl fö reklamation tycker åtminstone jag ;)
 
Moltas skrev:
Och kommer det fukt i glasullen blir man aldrig av med den....
jodå
Mtrlet är inte i sig fukthållande.
Prova själv så får du se.
 
Har precis tagit bort ett ton gammal glasull från vår trossbotten (legat där sedan ombyggnation på 70-talet). Den var fuktig, helt sammanfallen och full av musbon. I två fack i samma bjälklag låg kutterspånet kvar sedan tidigare, detta var torrt, fluffigt och musfritt. Orsaken till fukten kan endast vara att fukt succesivt ansamlats i isoleringen, för under var det snustorrt och likaså ovanpå. Så för mig är glasull uteslutet.
 
  • Gilla
Snickeboa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.