Har en villa från 1917 norr om jokkmokk som jag värmer med en bergvärmepump från ivt, pumpen är på 14 kw och villan är på 238+91 kvm
Elförbrukningen snittar nu ca 35000kwh per år och då eldar jag bara ibland i en braskamin och max 1 kbm per år!
har iof sänkt innetempen från tidigare ägares värme kring 25 grader till ca 20-22 grader!
Däremot har jag bekostat konverteringen från elradiatorer till berg med 2 x 200 meter borrhål å 20 vattenradiatorer och den gick lös på dryga 250 000:-
Kan tillägga att tidigare ägare elförbrukning var 68000 kwh på helår, men då öppnade han också bara dörren när han tyckte det var för varmt!
Min februariförbrukning enl vattenfall var på 4470 kwh i år och 4395 för 2008!
Jag har dock installerat ytterligare 5 vattenrad i källaren i år så kanske förbrukningen kommer öka något, i tilläg snurrar ibland en elfläkt <2kw i tvättstugan!
 
Jag har 150 kvm uppvärmt, 100 i bostad, 50 i källare. Två element i källaren. Trästomme med fasadtegel, ca 3-400 mm sågspån på vinden, 200 i väggarna (välfyllda). Gammla tvåglasfönster som behöver kittas och tätas

Eldar med ved. Har inte mätt ordentligt, men ca 1.5 lastbilsbunt (vilket är 10-15 kubik?) Det beror på hur och vem som räknar :)

Förbrukar ca. 8000 kWh el per år, elpatron körd nån gång. När kåken värmdes med två gigantiska elpatroner från 60-talet på 9kWh vardera förbrukades över 30.000 per år.

Ganska mycket lågenergilampor. Datorn står på 24/7

Vi är 2 vuxna och 2 småbarn (de värmer gott :), 3 hemma dagtid Spisen går 1 gång per dag, förutom på helgen då jag kokar kaffe 3-4 gånger per dag :D

Bor i Västerbotten
 
Redigerat:
elmont skrev:
Har du årsförbrukningen eller har du månadsförbrukningen x 12 ?
njae...80 Kwh per dygn är nu, för mars som el-bolaget har beräknat...
tar man årssnittet på 21.000 Kwh blir det 58 Kwh / per dygn utslaget
på 365 dagar...
 
Du kan inte gå på det elbolaget TROR att du ska förbruka, gå och läs av mätaren och anteckna värdena. Kom igen när du VET hur mycket du förbrukat under några veckor
 
130 kvm, lerstenshus från 1929 i Skåne. invändig tilläggsisolering, i princip ingen vindsisloering (ca 5 cm, jaja jag skall ta tagit i det...), ouppvärmd källare 15 kvm .

Uppvärms med LV autoterm (ivt).

Totalförbrukning el under 2008: 17700kwh.
 
200kvm 1½ plans villa med källare och garage från 1962, utbyggt och tilläggsisolerat år 2000.
Eldar med en gammal värdelös panna ca 30-35m3 ved per år.
Innetempen ligger kring 22° när vi eldar men kan vara ner mot 18° på mornarna.
Huset står i Norra Västerbotten.
Årsförbrukning el cirka 10 000kwh
Vilket jag anser är helt okej.
 
Villa byggd 1952
110m2
Hävt på lite extra isolering på vinden, annars orginal.

Eldar i en gammal kökspanna anno 1950 för både värme och tappvarmvatten.
Förbrukning ca. 4000-4500 kW/h per år.
 
jaha,ska se hur allt förändras nu när jag dragit ner på diverse el-artiklar...
ivt 490:n står på värmekurva 5 men då håller elementen bara 30 grader... vilket ger en inomhustemperatur på 17,5-18 grader,vilket är lite kallt faktiskt...=(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.