Barrträd släpper gamla barr på ungefär samma sätt som lövträd. Men hur många barrgenerationer som lever beror på hur trädet mår. Så visst tror jag att din gran mår dåligt, men inte att den är döende.
 
Absolut ingen gödsel nu! Vattningen lär nog naturen sköta om ganska snart så var försiktig med detta också. Avvakta och se vad som händer.
 
Sådär brukar det se ut inne i skogen hos vanlig "rötgran". Där orsakas barrfallet av brist på ljus, av konkurrens med andra träd, och - möjligen - av luftföroreningar.

Hur ser det ut i gräsmattorna runtomkring? Har du ovanligt mycket mossa? Eller har du ovanligt mycket grönt på fasaden?

Nej, jag har inget patentsvar. Bara en massa trista frågetecken.
 
_Inger_ skrev:
Tyvärr så klarade den sig inte  :'(     :'(     :'(
Det måste ha varit den långa torkan under sommaren kombinerat med närheten till två björkar och bevattningsförbud som "tog" den.
Synd med granen.
-Jag har inget svar heller, men kan bara berätta hur det såg ut när min gran var riktigt törstig. Vi hade en liten silvergran på 9meter som började tappa de färska skotten sommaren 2005. Då det regnat dåligt och vi bor riktigt torrt så vattnade jag granen lika mycket som fruktträden, och vips så slutade skotten att sloka och trilla av. Din gran verkade ha de färska skotten i behåll, och borde inte ha lidit så mycket av torkan???

-Du har händelsevis inte kalkat gräsmattan, eller gett den gödsel med kalk i?


P.S Även vår gran är väck, rackarns fin, men barnen fick stickor i fötterna och frun gillade den inte heller, så den fick bli ett par varma bubbelbad istället(och grenarna ska bli nyårsbål tillsammans med en syrénhäck)..
 
Snyggt jobbat, Inger. Du har uppfunnit FUNKIS-JULGRANEN (som aldrig barrar)...
 
Den dog med lyktorna på ;)

Naturligtvis beklagar jag förlusten av den då den var fin
 
Hon var ju BESJÄLAD! Ett äkta naturbarn, som HC Andersen borde förärat en egen saga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.