Jaha, då var det idag dags för en av det sista att fixa med köket nämligen att dra silikon vid skarven av kaklet och bänkskivan. Tänkte att det här skulle vara nästan det enklaste att ordna, jag menar hur svårt kan det vara att dra en silikonsträng?

Jag maskerade i alla fall upp på vid kakel och på bänkskivan, drog på silikon, drog av överflödigt med fingret, drog bort tejpen och jämnade till med diskmedel+finger. Men inte f.......n blev det bra någonstans. På vissa ställen sticker det upp silikon någon millimeter på kaklet och på andra ställen kletar det ut sig på bänsskivan. Ser ut som ett barn har gjort det ungefär. Vad har jag egentligen lyckats göra fel?

Ser inte ut att vara något problem med att jag varken överdoserat eller tagit för lite. För det blir lika "dåligt" på alla ställen. Sen skulle på att pilla på ett ställe där det kommit upp lite långt på kaklet och då blev det givetvis pannkaka där för lite av det jag försökte skrapa bort gick in i fogen så den korvade sig.

Men är det svårt/lätt att göra om hela arbetet, att då ta bort silikonet? Jag har faktiskt allvarliga funderingar på att leja bort silikondragandet. Men det känns lite sådär för självkänslan för då kan man inte säga att man gjort allt själv i köket:)
 
T
Om du hade haft denna mojäng så hade det hela gått på 10 minuter:

Silifix
silicone.jpg

En Magnum glasspinne skulle kunna funka också eller om man tar ett VP-rör och spetsar till.

Men annars så gör man precis som du beskrev, även om det tar tid. Konstigt att du misslyckades. I och för sig måste du var väldigt lätt på fingret när du efterdrar!
 
Ja du.. Jag har samma problem, vid varje nytt tillfälle ska jag på det igen och igen o igen... Det kan se bra ut när jag har gjort det MEN sen ska man fram och pilla lite och DÅ e det kört. Min farsa är murare/kakelsättare och han sparar en fin nagel på ena tummen och det är hans bästa vapen. Sen finns det ju silikon och silikon, stor skillnad på kvalité. Om man ser ett kladdigt silikonjobb så drar det ju ner intrycket ganska drastiskt. Stort lycka till önskar jag dig;-)
 
Träning ger färdighet ;-)
Om man tar för lång tid på sig hinner silikonet att börja sega till sig och resultatet blir sämre
Om man inte är snabb nog kan man ta kortare sträckor ( 1 meter ungefär ) åt gången
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.