A
Jo, den däringa femte tråden kostar ju såå mycket....
 
varför skulle 1.5kvmm vara för klent? om han räknat på utlösningsvillkoret (vilket jag minns att han gjort i en tråd) så går det utmärkt med den arean, och varför skulle man inte kunna dra en vit kabel för? eklk i rör är godkänt i mark, även om man föredrar att dra den svart..
 
Mikael_L
Det blir blanksvart och fin (och billig) FR-N1XV-U/R, 5G1,5 Ytterdia:12mm.

EKLK + slang blir dyrare och sämre tycker jag.

Men det vore kanske bäst att jag bestämmer mig för enfasig VVB då. Så jag slipper blanda 1 och 2-faslaster.
15liters vet jag inte ens om det finns 2-fasiga.
Jag tänkte montera den i underskåpet på trinetten, så en liten en måste det bli, max 30 liters.
 
A
Den tråden torde jag missat haft.
I denna tråd synes du vara den första som nämner rör.
#0 säger "Jag ska dra en 5g1,5 till friggan"
Har han/hon behörighet..?
Om så ej är fallet, varför inte dra med marginal..?
 
Mikael_L
T.ex. en Nibe nibette 15 liter är valbar mellan 230V /1kW och 400V /3kW.
Uppvärmningstid med 3kW är 0,4 timmar (data från Nibes hemsida)

Så helt värdelöst med 400V och 3kW är det ju inte.
Annars borde jag försöka hitta en ren enfasare på 1500 - 2200W. Men då blir det jobbigare för huvudsäkringarna när spis/ugn eller bastu eller ... osv ...samtidigt går igång i bostadshuset.

Men snaggletooth, du verkar inte speciellt bekymrad över blandad tvåfas och enfas-last bara det är tvåpolig frånkoppling.
 
Alfred 54 skrev:
Den tråden torde jag missat haft.
I denna tråd synes du vara den första som nämner rör.
#0 säger "Jag ska dra en 5g1,5 till friggan"
Har han/hon behörighet..?
Om så ej är fallet, varför inte dra med marginal..?
Akta Dej, du talar om GUD*FADER! :D

Sätt en liten central Mikael!
 
Mikael_L
NEJ mycke!
Ingen UC, jag håller redan på att slå långt över målet, som jag skrev.
Om ett år när huset är byggt och så ... så är friggans framtid dunkel. Den blir kanske helt enkelt ett förråd, så både trinett och VVB åker ut. Belysning och ett 400W element blir kvar, typ.

OK, bara ett scenario... :surprised:


Sen behöver inte Alfred 54 skriva på något speciellt vis till mig !

Jag har ändå inte Luca Brasi i min tjänst längre ... :D
 
Mikael_L skrev:
Men snaggletooth, du verkar inte speciellt bekymrad över blandad tvåfas och enfas-last bara det är tvåpolig frånkoppling.
Visst får du blanda lite hur som helst eftersom du har JFB alternativt flerpolig dvärgbrytare. Men det är ju ingen snygg lösning direkt. Å andra sidan har du ju inget val eftersom en UC var uteslutet. Eller:confused:
 
Mikael_L skrev:
Jag har ändå inte Luca Brasi i min tjänst längre ... :D
Skönt att slippa hästhuvuden i huvudcentralen!:D
 
Mikael_L skrev:
NEJ mycke!
Ingen UC, jag håller redan på att slå långt över målet, som jag skrev.
Om ett år när huset är byggt och så ... så är friggans framtid dunkel. Den blir kanske helt enkelt ett förråd, så både trinett och VVB åker ut. Belysning och ett 400W element blir kvar, typ.

OK, bara ett scenario... :surprised:
Tror jag inte en sekund på. :D Det blir gäststuga, tonårsrum eller bara tillflyktsort! I alla händelser behöver du kräm till hembränningsapparaten. Bjud in Alfred!
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
...bara tillflyktsort!
Vadå bara...?

Fin stereo, skön fotölj och ett whiskyskåp. *mums* :D
 
Mikael_L
Ifö skrev:
Skönt att slippa hästhuvuden i huvudcentralen!:D
Här i Sverige är det lite lugnare, det brukar räcka med avkapade huvud-säkringar, så det blir slut hästkrafter i kompressorn. ;)


Åter tillbaka till allvaret.
Jag har uppfattat det som så; att det jag funderade på att göra inte är olagligt, men inte heller helt snygg lösning, så det var ungefär som jag misstänkte.
Kanske lite fulare än jag trodde. :surprised:

Så jag ska fortsätta fundera på att använda enfas VVB, för ärligt talat spelar det nog ingen jättestor roll, då det i princip endast handlar om lite vatten till disken. ;)

Tack för svaren, och hugg till igen om ni vill :). Annars kan väl tråden fortsätta handla om hästhuvuden eller whisky eller vad ni vill. :D
 
Jag hade inte bökat med 2-fas då detta bara krånglar till det tycker jag, speciellt då du ej tänker ha UC i friggan. Den enda fördelen med det måste ju vara snabbare uppvärmningstid (förutom en marginellt lägre strömförbrukning då) å hur bråttom me varmvattnet har du där ute?
 
Mikael_L
mr.Ola skrev:
...å hur bråttom me varmvattnet har du där ute?
Du har rätt, just detta med hur mycket och hur snabbt vv vi behöver därute gör att jag börjar omvärdera allt. Det handlar trots allt bara om arbetsbod under byggtiden, sen åker VVB kanske ut.
 
Ska du inte duscha där ute skulle iallafall jag skippat 2-fasaren och satt en 1-fasare. Nibes lilla är inte så dum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.