Hej

Fick idag en offert från Telia för att dra fram telefon till tomtgränsen. Är en vanlig kopparkabel och vi bygger på en avstyckad tomt mitt inne i ett bebyggt villaområde, det mesta är byggt redanpå 80- talet. Tomten är på 710 kvm och det ligger villor runt om, ändå vill Telia ha 20.000:- för att dra fram det till tomtgränsen, givetvis på motsatta sidan mot var VA och El skall levereras av kommunen. Fram till huset måste man själv dra rör och gräva. Man motiverar priset med att det är full i närmaste kopplingsplint så man måste chakta och dra kabeln långt, verkar vara skitsnack!!!!!

Kan man välja en annan leverantör som gör jobbet, typ Tele2, Glocalnet eller något, Telia är ett skitföretag rakt igenom!!!

Tacksam för svar och ideér!!

Henrik
 
Och som vanligt undrar jag vad ni får betala för att få Elen fram till tomtgräns. Bara för att Tele för varit kraftigt suvensionerat så ska det vara det numera oxå.
 
H
Vill man ha det billigare kan man ju köpa en tomt där det redan finns en stuga med indragen tele. Styckar man av mitt i villagyttret kan det väl inte finnas färdiga teleledningar dragna.
 
Är ändå mycket märkligt, en god vän som bygger 500 meter bort får betala 7.000:- Är man tvungen att anlita telia för att göra det här jobbet, ingen av de övriga operatörerna som kan göra det?, är övertygad om att det är billigare än när Telia gör det.
 
I Teorin kan man anlita någon annan, markanden är fri.
I praktiken så finns det välifigt få platser där någon annan än Telias dotterbolag Skanova har kabel och stationer.
Det är Skanova som kräver pengarna för inkoppling även om det är Telia som "kundägande" bolag som skickar offerten. Därmed så ska det bli samma peng oavsett om det är Telia, Tele2 eller någon annan som anlitar skanova. Dock var det bara här om dagen någon som lyckades med konststycket att beställa bredband på ett icke inkopplat par och få det till flyttavgiftspris istället för nyinkopplingspriset så det kan löna sig att ringa runt ändå.

Rent tekniskt så bygger man telenätet som så att man drar fram ett antal par tråd till en kopplingspunkt, Varje par kan man sen lägga ett telenummer på. Därmed kan en kopplingspunkt bli full om tex det byggs mer än beräknat eller några vill ha flera abb i ett hus osv. Är det fullt har man två alternativ. Antingen bygger man ut kopplingspunkten, dvs man drar fram en matning till från överliggande kopplingspunkt eller station eller så drar man anslutningen vidare till nästa punkt. Eftersom markanden numer är avreglerad så får kunderna stå för detta direkt vid anslutning.
 
Oavsett vilken teleoperatör du väljer så är det skanova som fixar ledningarna. Priset blir detsamma.

Priset kan man ha åsikter om, det är mycket svårt som konsument att veta vad som ligger bakom, men som påpekats tidigare i tråden så är inte teleanslutningen subventionerad som den var för ett antal år sedan.

Tycker man det är för dyrt så är mitt råd att du gräver ner slang så du kan dra i kabel om du eller tiderna förändras när du ändå håller på med tomten och så är det mobil som gäller istället.
 
F
Hade ett mycket intressant samtal med Telenor idag, deras abonnemang "mobil hemtelefoni" är ju helt suverän och gör att Telias fasta nät ät totalt meningslöst! För 50:- extra/mån får man hemnumret kopplat till mobilen, man har både sitt mobilnummer och det fasta numret kopplat till mobilen. Samma öppningsavgift, samma pris för telefoni som telia bas, de som ringer till min "hemtelefon" betalar för att de ringer till fast telefon och inte min mobil, kostar inte mig något heller. Är bara att öppna ett nytt abonnemang som kostar 49:-/mån + 50:-/mån, totalt 99:- och då får man ringa för de 49:- . Telefonen med det abonnemanget ligger hemma som en helt vanlig hemtelefon, fördelen är att man kan ta med sig hemtelefonen om man är bortrest utan dyra vidarekopplingar, kan ha den i trädgården med perfekt teckning mm. Telia tar nu 145:- för Telia bas och 20:- för nr presentatör per månad, du får inte ringa för en krona, Telenor tar 99:- och du får ringa för 49:- av dem, med andra ord totalt BINGO rakt igenom plus att man inte behöver betala en förmögenhet till Telia att dra in telefon. En digital hemtelefon med exakt samma fördelar som en vanlig hemtelefon, bara at den är digital och den är betydligt billigare, när det här slår igenom kan Telia lägga ner sina nät. Kan man inte få höghastighetsfiber in i sitt hus är Telia inget allternativ, en slö anslutning via kopparnätet kan man precis lika bra trådlöst!!

Extremt nöjd över detta, Nu sägs Telia abonnemanget upp för alltid och hela företagets telefonsystem med fasta och mobiler skall göras om, Telia får inte en spänn i fortsättningen!!
 
industriman skrev:
..Kan man inte få höghastighetsfiber in i sitt hus är Telia inget allternativ, en slö anslutning via kopparnätet kan man precis lika bra trådlöst!!
Fiber är ju oslagbart, men i ett villaområde får man troligen 8 Mbit/s med ADSL och det slår i praktiken mobilt bredband med hästlängder.

Du kan ju alltid prova med trådlöst först. Har du tur kommer det fiber i framtiden, och Telias kopparnät finns nog kvar ett tag till i villaområden om du skulle ångra dej.
 
Vi har skrivit i andra trådar om detta när det gäller internet/datakom att mobilt respektive t.ex. ADSL med samma hastighet ger olika prestanda. Orsaken är att du får en fördröjning i den mobila delen som begränsar prestanda, men det finns ganska mycket skrivet om det här på forumet.
Men är det bara telefoni som du behöver så kan du bortse från det.
 
industriman skrev:
För 50:- extra/mån får man hemnumret kopplat till mobilen, man har både sitt mobilnummer och det fasta numret kopplat till mobilen.
Man undrar ju då varför du överhuvudtaget skall ha hemtelefoni?
Vad gör resten av familjen när du har med dig din telefon?
Skall du inte ha internet förresten? Det anser jag vara enda anledningen till att ha hemtelefon (adsl) om man inte kan få håll i en fiberanslutning..

/ Fredrik
 
Skall inte kopla den till min mobil utan ha ett abonnemang på en telefon som ligger hemma som en vanlig hemtelefon som har precis samma egenskaper som en fast Telia telefon, vi behåller hemnummret och ringer för samma kostnad och de som ringer till oss betala för att ringa till fasta nätet, bara fördelen med att man kan ta den med sig och att man får ringa för det man betalar i avgift, får man inte hos Telia. Måste ha en hemtelefon när man har familj, men at nu kunna få en BÄTTRE hemtelefon än om man hade varit tvugnen att betala en förmögenhet för en kass kopparkabel in i huset är ju en toppenaffär. Bättre att vänta om det kommer fiber en dag, för att betala pengar för vanlig kopparkabel gör jag inte.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.