Vi ska börja göra ganska stora underhållsarbeten på vårt nya hus och har börjat ta in offerter för hantverkare. För att slippa (eller iaf minska risken) för att hamna i framtida problem håller vi på att göra en checklista för att anlita hantverkare. Just nu är det elen vi ska dra om. Vi har hittat den här sidan med bl.a. Hantverkarformuläret 09 som vi tänkte använda:
http://www.omboende.se/Bygga1/Renovera-/Anlita-hantverkare-/

Men nu har vi massor med frågor så vi hoppas att det finns några som inte har något bättre att göra än att hjälpa oss ;).

Hur kollar jag upp företaget? Många hantverkare har kanske inte världens mest informativa hemsidor (om den ens har hemsida) så hur tar jag reda på om de har t.ex. F-skattesedel? Genom att be om organisationsnummer och kontakta Bolagsverket, eller? Bör man kolla upp deras finansiella sits :confused: Vi kollar givetvis runt hos vänner o bekanta för referenser, men vi är rätt nyinflyttade och det är ganska begränsat med info vi kan få.

Eftersom det gäller elarbeten vill vi gärna vara extra noggranna. Bör man besiktiga elen av någon annan efter att allt arbetet är gjort eller är det overkill? Vi vill att de vi anlitar tar ett helhetsansvar eftersom hela systemet måste ses över. Är det något speciellt man behöver tänka på för att det ska vara klart att de verkligen har ett helhetsgrepp?

Om nån har tips på bra länkar eller gärna egna erfarenheter blir vi väldigt tacksamma!
 
Coco Krokodil skrev:
Hur kollar jag upp företaget? Många hantverkare har kanske inte världens mest informativa hemsidor (om den ens har hemsida) så hur tar jag reda på om de har t.ex. F-skattesedel? Genom att be om organisationsnummer och kontakta Bolagsverket, eller? Bör man kolla upp deras finansiella sits :confused: Vi kollar givetvis runt hos vänner o bekanta för referenser, men vi är rätt nyinflyttade och det är ganska begränsat med info vi kan få.
www.allabolag.se kan du (bland annat) se om dom är registrerade för f-skatt och med i momsregistret.
Ring Kronofogden för att kontrollera om företaget (eller personerna) har betalningsanmärkningar.
 
Naturligtvis skall man kolla upp vad det är för människor man släpper in att göra viktiga arbeten i sin bostad, men jag tror inte att du behöver be någon annan besiktiga vad en behörig elektrikerfirma har gjort om du inte på goda grunder misstänker att något är allvarligt fel.

Det viktigaste med hantverkare tror jag är kommunikationen, som måste ske på dina villkor. Om inte den som vill göra jobbet kan förklara för dig vad som skall göras, hur man gör det och vad det kostar innan man börjar jobbet, så kommer du troligen inte att förstå fakturan sedan heller.

Var noga med att tilläggsjobb inte godkänns utan ditt skriftliga godkännande, och se till att det i offerterna specificeras alla kostnader så att det inte tillkommer många tusenlappar för resor, traktamenten, bilar, materialhämtningar, spilltid etc utan att du är medveten om det från början. Be att få en faktiskt prislista för materialet, inte en angivelse om rabatt si och så många procent på en för dig okänd prislista.

Om det sedan är fast pris eller per timme är upp till dig, men kör man per timme kan det vara bra med ett tak, och med en eller ett par kontrollstationer där man läser av den använda tiden mot planen.

En datum då man skall börja arbetet samt en dag då det skall vara färdigt är viktigt. Om det inte är färdigt till den överenskomna dagen bör det framgå av avtalet vad som händer då.

Så här i ROT-tider behöver också arbetstid och material separeras på räkningarna.
 
Tack för väldigt användbara svar! www.allabolag.se var verkligen suverän, jag trodde inhte riktigt det skulle vara så enkelt. Roligt att bli positivt överraskad :). Däremot visade det sig att en firma vi tyckte var så himla proffsiga inte har F-skatt :(. Det trodde jag var nåt av det första man skaffade sig? Nyttiga läxa att inte döma hunden efter håren iaf, man vill ju ha en duktig hantverkare hellre än en duktig säljare.....
 
Till större jobb har vi bara anlitat företag som vi fått rekomenderade av grannar och bekanta.
 
Jag tycker att vi kan lägga till en mycket viktig punkt på listan och det är att be om referenser, minst tre. Om andra har varit nöjda med hantverkaren innan så blir du det oftast också. Om du hittar någon t ex via Gula Sidorna eller någon hantverkarförmedling så ber du bara hantverkaren att lämna referenser på personer som anlitat honom/henne tidigare. Det är väldigt upplysande.

Tänk på det här när du anlitar hantverkare

När du anlitar utländsk hantverkare
 
Även om en person har super referenser så om man anlitar en firma kan man drabbas av andra hantverkare. Vi har varit med om typexemplet där en va rjättenöjd och en annan väldigt miussnöjd. Berpor på såååå mycket.
 
Åsa76 skrev:
Även om en person har super referenser så om man anlitar en firma kan man drabbas av andra hantverkare. Vi har varit med om typexemplet där en va rjättenöjd och en annan väldigt miussnöjd. Berpor på såååå mycket.
Altså skall man antingen kräva att få person xx om man anlitar en firma där just den personen har goda förespråkare.

Alternativt är att man anlitar en firma vars reverenser är eniga om att oavsett hur arbetena har gått så har de fått rätt i sina klagomål och fått allt tillrättat inom rimlig tid.
Alla firmor kan drabbas av sämre hantverkare, men då får man se till hur de hanterar kundreklamationerna istället.
 
Nu har vi haft kontakt med en drös hantverkare, så jag tänkte bara skriva lite ort om våra erfarenheter hittills. Vårt hus är gammalt och det är en hel del som ska göras, så fast priser är svåra att få. Men att ta in flera olika hantverkare är jättenyttigt och för varje besök lär man sig en hel del och det är svårt att bedöma vad de säger annars. En skorstensreparatör missade t.ex. helt att det läcker in vid skorstenen och att skorstenen måste repareras. En hantverkare sa stolt, efter att ha vi frågade om han jobbat med äldre byggnader, att han helt 'blåst ut' en äldre villa nyligen. Själva köpte vi vårt hus just för att det är väldigt orört. Som tur är har vi hittade andra hantverkare med en inställning som mer liknar vår egen.

Tre hantverkare för varje typ av offert är bra eftersom man ofta får helt olika svar från olika hantverkare. Är det fortfarande oklart kan man fråga fler.

Så, efter att ha kollat referenser och bolagen, lutar vi åt att låta jobbet gå på entreprenad. Hantverkarna vi tänker anlita är de som verkar kunna ha en bra dialog och som själva kommer med idéer och förslag, och samtidigt lyssnar på våra önskemål och utgår från dem.

Det intressantaste hittills är kanske att priset i slutändan hamnar ganska lågt på vår prioriteringslista, åtminstone timtaxan. Det verkar vara otroligt svårt att få en vettig skattning på allt som ska göras, så vi kommer nog att köra på löpande pris men med täta kontakter under byggets gång. Och givetvis ett skriftligt kontrakt :).
 
Fundra noga över kontraktet innan ni skriver. I ert fall skulel jag vilja ha med att extraarbeten som ej kunde uppskattas beltalar ni Xkr/timmen för (redovisat) och att ni betalr material löpande utifrån kvitton. Räkan inte med att ett standardkontrakt reglerar saket till er fördel, de gör de oftast inte då lagen föreskriver "skälighet" och vad som menas med det kan man ju tvista om i tingsrätten 5 år och flera hundratusen senader. det vet hantverkare och drar på lite i överkant på det mesta (i efterhand)

Det är annars relativt valigt är min syn att firmor tar lågt betalt per timme, vilket ser bra ut. Men jobbar sakta och överestimerar allt på slutet och dessutom lägger på dubbla kostnaden på materialet.

Vi har drabbats avd et och vi stod och skällde på varandra i vårt kök i en timme pga att vår hantverkare vill ha 45.000 för att ha satt 4 extrareglar. På fullaste allvar så ansåg han att han hade handsågat i 2 dagar och kostanden för reglarna var väldigt stora...mm..mm. Detta var sakll tilläggas för övrig en sjusst hantverkare 8vi ha rdrabbats av mer uppenbaret ojussta också)...

Jag tillhör kanske dem som är lite krassa på denna front pga flera smällar.......man kan ju ha tur och hitta ärlig nisse och tar skäligt betalt!
 
Åsa76 skrev:
Det är annars relativt vanligt är min syn att firmor tar lågt betalt per timme, vilket ser bra ut. Men jobbar sakta och överestimerar allt på slutet och dessutom lägger på dubbla kostnaden på materialet.
Ja, jag har läst en del om era erfarenheter, och jag avundas er verkligen inte. Just det du pratar om här har vi också funderat på, så i inser att en låg timpening inte säger så mkt. Däremot verkar de flesta hantverkare vi pratat om lämna materialvalet till oss - vill vi att de ska köpa får vi kvitton, annars kan vi handla själva. De säger att de kan tipsa oss om var vi ska handla men vi väljer själva. Det låter rätt vettigt tycker vi. De vi vill anlita har goda referenser så vi hoppas att det gäller oss också. Vi kommer också att göra ett par saker i taget, egentligen av praktiska skäl, men det ger oss också en möjlighet att avsluta samarbetet OM det skulle visa sig inte funka alls.
 
Oj, det var ju förvånandesvärt bra. Alla drabbas inte av våra erfarenheter, speciellt inte ni som bor i Skåne kan ju drabbas av samma byggare antar jag. Hoppas det går vägen och blir bra.

lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.