I nya huset har vi på ov ett allrum på 20m2 som jag nu börjar fundera över hur vi ska inreda. Rummet har fönster åt tre håll och fri utsikt över ett antal enplanshus. Jag hoppas att det blir ett riktigt härligt rum. ;D

I första hand tänkte jag att det ska användas som tv-rum och lekrum. Leksaker ska dock förvaras i barnens rum (som är på samma våning), men tanken är att barnen ledigt ska kunna mysa, busa och leka med sina kompisar i allrummet OCH att familjen ska kunna se på tv tillsammans.

Jag hade planerat att ta med vår gamla (ganska fula) bruna skinn-hörnsoffa och placera den i detta allrum. MEN nu när jag gör en preliminär ritning inser jag att det blir på tok för trångt!!! :surprised: :surprised: :surprised:

Visst, med en platt tv på väggen så går det, men vidare luftigt känns det inte. Rummet ska förutom soffa och tv (med tillhörande dvd, vide, osv) rymma ett piano och kanske någon liten hylla till noter, spel och böcker.

Frågan är om jag ska sats på en ny och mindre soffa? I så fall, tyg eller skinn? Visst, klippan från Ikea är billig, men himla o-skön. Och att satsa på kvalitétsmöbler i detta rum planerar jag inte att göra just nu. Har någon goda råd att komma med?

/Lena
 
Jag gör ett försök att bifoga planlösningen...





/Lena
 
  • snap.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I ett så ljust och luftigt rum tycker jag definitivt du ska skaffa en nättare soffa i glad eller ljus (kanske inte vit med tanke på barnvänligheten ;) färg.

Jag hade lätt satsat på en IKEA-soffa med avtagbar och tvättbar klädsel. Visst, IKEAs soffor är inga ergonomiska mästerverk men visst duger de till TV-kvällar??!

Lycka till :)
 
Håller med arwen om en nättare ljus soffa, men hade
nog också kompletterat med sittpuffar till barnen, finns
lite snyggare på miomöbler... ;)

MvH
Pontus & Jessica
 
Tack för svaren! Jag har genast tagit intryck av dem och kollat runt lite på ljusare tygsoffor. Ikea har faktiskt en del som skulle kunna duga, just för att tyget är tvättbart i maskin. Vi får bege oss iväg och provsitta!

En följdfråga: tror ni det blir för mkt med två soffor, ungefär som förslaget är på planlösningsbilden? Min första tanke var en soffa och puffar/fåtöljer mitt emot, men då blir det krig på kvällen eftersom både jag och mannen gillar att ligga och titta på tv... ;) TV:n (platt) placeras på den högra väggen med en liten diskret möbel till dvd och dylikt under.

/Lena, som tacksamt tar emot fler råd... :D
 
Jag försöker gärna tänka till lite mer kring sofforna men först undrar jag:

Vilka vädersträck är fönstren i och hur har ni tänkt med solskydd (det är ingen hit om solen lyser in på TVn till Bolibompa...)

Jag undrar också hur stor väggTV ni ska ha, det påverkar ju lite vilket avstånd som bör vara mellan soffan och TVn. Litet avstånd passar till mindre TV (vilket är bra för plånboken ;)) Men många vill ju ha jättevarianter på väggen idag.

Sista frågan är hur ni hade tänkt möblera och använda den vänstra delen av rummet?

 
Tusen tack arwen för att du vill spåna vidare. Här kommer svar på dina frågor.

Vilka vädersträck är fönstren i och hur har ni tänkt med solskydd (det är ingen hit om solen lyser in på TVn till Bolibompa...)
De stora fönsterna ligger i syd-västlig riktning. Följaktigen är ett annat fönster åt väst och ett åt norr. Mycket ljus från de stora fönstren... Kanske får vi ordna hissgardiner eller något.

Jag undrar också hur stor väggTV ni ska ha, det påverkar ju lite vilket avstånd som bör vara mellan soffan och TVn. Litet avstånd passar till mindre TV (vilket är bra för plånboken ) Men många vill ju ha jättevarianter på väggen idag.
Vi ska _inte_ ha någon jättetv, just för att det inte behövs i rummet. Vi vill också gärna att man bara ska kunna spela spel eller dylikt utan att tv:n ständigt är i fokus.

Sista frågan är hur ni hade tänkt möblera och använda den vänstra delen av rummet?
Bra fråga. Jag vill få plats med mitt piano men tillhörande pall samt någon mindre hylla där jag kan ha noter och kanske lite spel och böcker. Har inte tänkt i detalj. Vill gärna ha fri golvyta med tanke på byggande av tågbanor, etc, som ibland förekommer... Kanske blir det lite obalans i rummet med soffor i ena delen och bara pianot i andra?

Som sagt, väldigt tacksam för fler tankar och idéer.

/Lena
 
Allrum känns ibland som slaskuttryck hos vissa hustillverkare och arkitekter för att de ska kunna hävda "inga korridorer" - men i verkligheten är det svårmöblerade utrymmen med massa dörrar (dvs stora korridorer) :-[

MEN - Jag måste säga MEA, att jag ÄLSKAR ert allrum. Det är ett RIKTIGT rum avsett för all form av samvaro mellan barn såväl som vuxna :)

Och följdaktligen tycker jag det är helt underbart med ett piano i detta sammanhang. Då kan ni ju musicera tillsammans också!

Jag tycker dock det verkar lite trångt med två soffor. kanske du och din man kunde samsas på en mindre hörnsoffsvariant(?) jag tänker på de varianter som är i princip är 3+1 eller som en kombination 3:a/schäslong. jag tror att det skulle bli mycket luftigare + att det fortfarande finns utrymme för förslaget om puffar till barnen.

Eventuell obalans vänster/höger kan enkelt avhjälpas med smart "interimförvaring" för leksaker. Du vet hur det är... Man ska förvara leksakerna på barnens rum, men ibland är det bra att ha någonstans att snabbt stoppa undan, istället för att tjata...

Gällande fönstren så kanske persienn eller likande kan vara lämpligt för ljuset från väst.

Lycka till och berätta gärna vad dina val blir! :)
 
Än en gång, tusen tack för svaret, tipsen och synpunkterna! :D

Ja, du har nog rätt i att det blir trångt med två soffor. Ska fundera på soffa med schäslong eller en mindre hörna. Tror också det kan bli trevligt med pianot - jag älskar att sjunga och spela med barnen (hellre än bra, men vi har kul i alla fall! ;-)). Och leksaksförvaring, jo, det lär nog behövas. Hur 17 gör man för att sortera ut bland barnsakerna - sonen (5 år) börjar gråta så fort jag tar upp saken ("mamma, jag viiiill inte slänga något").

MEN - Jag måste säga MEA, att jag ÄLSKAR ert allrum. Det är ett RIKTIGT rum avsett för all form av samvaro mellan barn såväl som vuxna
Faktum är att allrummet var en av anledningarna att vi "föll" för huset!!! I början kommer vi alla att sova på ov (där finns tre sovrum) men med tiden planerar maken och jag att flytta en våning ner och låta barnen/de blivande tonåringarna (hemska tanke att de ska bli så stora!) härja däruppe.

Jag tror att vi kommer att använda allrummet jättemycket! Förvisso har vi kök/vardagsrum där nere i öppen planlösning men allrummet känns så himla mysigt. Dessutom innebär det fria läget att vi inte har någon insyn och det är ju alltid trevligt...

/Lena
 
Hemmakatten
Jag tycker också att detta är ett riktigt fint och välplanerat allrum. :)
Vad som är viktigt är att inte övermöblera det (gäller iofs alla rum). 20kvm är inte så stort som man kan tro. Vill man dessutom ha det som lekrum är det viktigt med golvyta. För vem har sett barn snyggt och prydligt sitta i en soffa och spela spel etc. Nej, alla barnaktiviteter (upp till en viss ålder) äger rum på golvet, var sig det gäller att spela spel, bygga lego eller leka med bilar.

Så jag håller med arwen o jessica att två soffor blir för mycket. Skulle också vilja puffa för två små soffbord som man kan använda var för sig eller ställa ihop till ett större. Ett satsbord är inte heller dumt.

Om du skaffar sittpuffar med förvaring i så är det lätt att slänga ner leksaker i dem. Att tro att barnen skall hämta leksaker från sina rum, leka med dem och sedan bära tillbaks dem är nåt som i alla fall inte vi har klarat med våra barn..... ;)

Att sortera bort leksaker/slänga gick ganska bra. En femåring förstår bra och säger man att man skall ge bort leksaker till fattiga barn i andra länder som inte har några egna leksaker så blev medkänslan ibland så stor att barnen ville ge bort mycket mer av sina leksaker än man själv tänkt skulle bort. Vi åkte tillsammans till Läkarmissionen, Myrorna med leksakerna. Det blev då väldigt konkret och påtagligt att även barn kan hjälpa andra barn. Så, släng inte bort leksakerna, det finns alltid nån insamling man kan skänka dem till.
 
Tusen tack för svaret!

Jag tror att du har rätt i att det är lätt att övermöblera. Precis som du säger är 20 m2 inte jättestort. Det blir nog bara en soffa. Puffar med förvaring låter otroligt bra, har du någon aning om var man kan finna sådana? Satsbord är ett jättebra förslag!

Att sortera bort leksaker/slänga gick ganska bra. En femåring förstår bra och säger man att man skall ge bort leksaker till fattiga barn i andra länder som inte har några egna leksaker så blev medkänslan ibland så stor att barnen ville ge bort mycket mer av sina leksaker än man själv tänkt skulle bort. Vi åkte tillsammans till Läkarmissionen, Myrorna med leksakerna. Det blev då väldigt konkret och påtagligt att även barn kan hjälpa andra barn. Så, släng inte bort leksakerna, det finns alltid nån insamling man kan skänka dem till.
*skrattar* Med detta har jag fullkomligt misslyckats!! Jag och maken är båda aktiva i kyrkan (jag är dessutom blivande präst...) och har just för vana att skänka bort gamla saker (möbler, kläder, osv). Barnen är uppfödda med Lutherhjälpsinsamling och skicka kläder till Afrika. ;) Och kanske är det just därför som detta absolut inte fungerar med min son... När han skulle välja EN leksak att ha med till dagis (för att de skulle skänka till Ukraina tror jag det var) kunde han absolut inte tänka sig göra det. Alla barnen hade med sig utom han! Nej, jag får väl göra en ny offenciv på denna front. Normalt är han resonabel och övertalningsbar, men med sina saker är han oerhört sentimental.

Detta var lite OT. Tillbaka till möbleringen: det blir inte mycket som får följa med till nya huset. (Å andra sidan blir det ju mer till kyrkans loppis... ;)).

/Lena, som antagligen missat något i barnuppfostran av sonen :-/ :-? :D
 
Hemmakatten
Kommer tyvärr inte på just nu exakt var jag sett puffar/pallar med förvaring under. Men vet att jag sett det på flera ställen. Ikea har haft sådana, åtminstone tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.