math_a skrev:
Hej,

Jag har en ful "vildvuxen" 30m häck av en som jag har bestämt mig för att bli av med. Frågan är bara HUR?
Jag har hört att en har hemska rotsystem, och jag tänkte därför höra om någon har tips och kanske enrfarenhet av hur ett sådant arbete lämpligast (och enklast) bör gå till?

Finns det något bra knep att ta till förutom att gå loss med spett och yxa?

Tack på förhand:confused:

/M
Eller varför inte bara låta den vara och låta en bokharabinda snärja in den helt och hållet?:cool:
 
Givet att du verkligen har bestämt dig för att avlägsna häcken är det slöseri med tid, energi och hälsa att hacka för hand. Använd maskin! Ska du plantera ny häck måste du ändå gräva upp ny planteringsgrav, och därmed har du inte särskilt mycket att förlora på att få allt gjort på rätt sätt direkt.

Om du INTE tänker återplantera, utan bara vill lämna tomt efter häcken, kan du kompromissa. Enerötter är inte särskilt livskraftiga. Därför räcker det om du sågar av stammarna så nära markytan som möjigt. De minimala "stubbstumparna" täcker du sedan med några centimeter tillgängligt material.

Du får hålla till godo med en liten "ås" några år, tills rötter och stubbar är förintade. Sannolikt kommer du att få en hel del svamp i gräset om du försöker så in ytan. Men du spar ju lite jobb.
 
Det kanske räcker att jämna dom med marken efter lite nya idéer och planer, vilket skulle spara mycket jobb!

Min plan är att fylla ut området där häcken står idag med jord så den kommer upp i samma höjd som större delen av övriga gräsmattan. Här kommer jag sedan bygga ett staket......
Det kommer med andra ord komma ett lager om min. 60 cm jord på platsen där en-häcken står idag. Funkar det att då bara kapa häcken längs med marken och täcka över med jord, eller måste man "behandla" rötterna innan man täcker över?
 
Jo, det borde räcka. Med minimum 60 cm deponi kommer du antagligen att ta livet av rötterna. Gräsmattesvampen är inget man ska överdriva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.