Hej,

jag har en hyfsat bra uppfattning om vad ett vattenreningssystem kostar (även om det just blev tämligen mycket dyrare efter att radonmätningen kom in :'( )

... men, det behövs kanske en del kemikalier - någon som har en uppfattning om driftskostanader ?

Mvh
/Angelven
 
Vad är det som du ska rena vattnet med avseende på?
 
Radon+Mangan mest. En aning järn. Salt, inte mycket dock.
Radonet är tyvärr på groft otjänlig nivå :surprised:

/Angelven
 
Halter?
 
Har inte mangansiffran tillgänglig just nu - nog för att ge smak och missfärgning dock (järnet). Radonet är på 2000 bq/l .... :surprised:

... men det är klart, det blir säkert lätt att hitta ett glas vattnet i mörker ;-)
 
Vilken typ av vattenreningssystem funderar du på? Principiellt kan dessa ämnen (-med undantag för salt vilket är en helt annan historia) avlägsnas både med eller utan kemikalier, därför kan den faktiska driftkostnaden variera stort.

Var kommer saltet från? Bor du nära havet? Tyvärr brukar saltvatteninträngning oftast bara bli värre med tiden, därför är det viktigt att planera för detta i förväg.
 
Hej Hjortfot!

Kan du dra lite kort vad som gäller för rening vid höga salthalter? Jag bor nära havet och har en borrad brunn 82 meter ner i graniten och ja det "smakar" salt. :(
 
För två år sedan så installerade vi ett filter som tar bort järn och mangan samt sönderdelar kalket så att det inte ska fästa så mkt på glas, porslin osv.

Anläggningen är helt kemikaliefri och helt automatiserad. Driftskostnaden är väl att filtret om några år (5 - 10?) ska tömmas på innehåll och fyllas igen. Utslaget per år så kan kostnaden inte bli så stor även om jag inte har en exakt siffra på vad det kommer kosta.

Den tar där emot inte salt.

Ett tips är att köpa anläggningen lokalt där de känner vattenförhållanderna och man enkelt kan få hjälp om något skulle krångla.

Är helnöjd med mitt filter
 
kacklaren skrev:
Hej Hjortfot!

Kan du dra lite kort vad som gäller för rening vid höga salthalter? Jag bor nära havet och har en borrad brunn 82 meter ner i graniten och ja det "smakar" salt. :(
Ska se vad jag kan göra. Lite input först; har du nå´n koll på kemin? Nå´t protokoll? Kanske grannen har protokoll (-förutsatt att han/hon tar vatten på ungefär samma nivå)?
 
Sorry inget protokoll inte heller grannen. han hade tagit ett "kem fys?!!" prov tidigare men hade inget minne av resultatet förutom hög Järn halt. Hans brunn är dock inte lika djup som min.
 
Vi har installerat vattenrening för hårt och salt(bräckt) vatten. och det kostar....
Vi valde en "full house" för allt vatten, man kan också ta för bara dricksvatten och då blir det billigare.
Vår nota slutade på nästan 100 papp med intallation och ny hydropress.

För salt vatten används omvänd osmos, vilket är den ända.. men dyr metod.
/Rikard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.