Håller på att bygga ut sommarhuset (västra dalarna). Huset (1,5plan, 50m2 på planet) är normalt inte uppvärmt på vintern. Frågan är om man ska använda förhydringspapp eller åldersbeständig plast i exempelvis mellanbjälklag. Snickare på bygden använder bara papp när de jobbar med fritidshus men snackar man med snickare i Stockholm förordar de plast. I den gamla delen av kåken är det genomgående papp. Personligen gillar jag papp mer men det kan vara helt fel.

/Joe
 
Personligen förordar jag förhydringspapp. Men, en del menar att om huset är kallställlt större delen av året så gäller papp men om du håller den varm året runt ska du ha plast.
På insidan av väggen, alltså just innaför isoleringen så bör man enligt en del ha en "ångspärr" som förhindrar att varm fuktig inomhusluft tränger ut i isoleringen med fuktskador som följd. Varm luft tenderar att vandra till den kallare delen /alltså utåt/. Alltså placeras ångspärren (plasten) på insidan av isoleringen. Sen kan man lägga ytterligare isolering på insidan om man så vill. Men, här är det speciellt viktigt att sörja för god ventilation. I moderna hus så sitter oftast en centralfläkt eller återvinningsaggregat som sörjer för god luftväxling, medan äldre hus saknar sådana attiraljer.
Jag förespråkar istället papp på den yttre fasaden som vindskydd och viss hydrering av fukt (naturlig sådan). Men likafullt så bör man orda för god luftväxling när tätheten i konstruktionen numera är a och o. Ju tätare hus, och då menar jag även välisolerat hus UTAN plast måste ha god ventilation. Så om du bygger ut och tar i med väl tilltagen isolering så anlägger du också ventilationsdon för in och utluft. Det handlar om att placera inluftsdonen där värmekällan är t.ex. i fönster och utdonen där fukten är t.ex. i motsatt vägg i kök och rum men ovanför dusch i badrum.
Å andra sidan så "åker" varmluften ut i periferin med fukten, men det får man ta om man inte vill leva i fukt och dragiga golv.

Fan vet om det inte blev aningen krångligt det här :)
 
Är huset inte utrustat med plast sen tidigar så sakll du akta dig för att införa det !

Och om huset någon gång under året, eller iaf under våren, är kallställt så skall man inte ha plast !
Detta eftersom kondenspunkten då hamnar inuti isoleringen (då varm fuktig luft kommer från utsidan och kondensera på en kall insida i detta fall)

/K
 
Tack så mycket.

Ni har bekräftat mina egna tankar.

/Joejoe
 
Inför utbyggnad av vårt fritidshus, så frågade jag en yrkessnickare som jag anlitat ibland om just diffusionsplast eller vindpapp. Hans svar var att han vid reparationer träffat på fuktskador i hus UTAN diff plast, däremot inte i hus MED diff plast.. Vårt fritidshus är kallställt större delen av vintern, med undantag för någon månad.
Ursprungshuset byggdes 1978/79, jag har inte märkt några fuktproblem, men har inte heller gjort någon noggrannare undersökning. Utbyggnaden ca 50 m2 gjordes MED diff plast i väggar och tak, framtiden får väl utvisa om det var rätt.

Tycks var ett svårt ämne det här med ventilation och fukt.
 
Om huset kall stå kallt ska det inte plastas, enligt råd jag fått från både snickare och bygglärare.
Mvh
Mikand
 
Mjo, att kallställda hus inte mår bra med diffplast sägs ju vara en gammal sanning. Men vad gäller välisolerade hus med underhållsvärme? Håller sig temperaturen på 5-8 gr då vårvärmen börjar närma sig samma temp ute borde ju inte fuktvandring utifrån och in ske.
Alltid lika intressant detta.....finns någon van byggare här som kan ge det ultimata svaret? :)
 
Det finns xx spaltmeter skrivet och diskuterat här på forumet kring diffusionsspärr utifrån teori och praktik. Testa sökfunktionen och då kommer att finna ängder med trådar i ämnet, sök t.ex. på "sommarstuga plast", "underhållsvärme plast", etc.
 
Plast = sörj för god ventilation. Ej plast = självdragande ventilation. Sen är det det där med när man kommer till en kallställd stugan så brassar man på för fullt med eldning i kamin eller vedspis, slår på värmen för fullt, så att man trycker in fukten i väggar å tak. Sen när man lämnar stugan så sjunker temperaturen och fuktigheten ökar och om det vill sig illa stannar kvar i någon del av fundamentet - ett problem alltså.

Personligen stänger jag aldrig spjäll, eller de få ventilationsdon jag har i huset, eller stänger rums- och toalettdörrar utan låter luften vandra fritt...
 
  • Gilla
hyresmuppen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.