Jag tänkte sätta en ny innervägg mot den befintliga ytterväggen för att kunna dra nya kablar till el, data, hembio, osv.

Det kommer även att hänga TV på väggen, men som jag har läst på forumet så sätter man gärna spånskiva innan man sätter gips, vilket gör att det inte ska vara några problem med hållfastheten. Ska man ändå sätta några kortlingar där man tänker sig ha TV:n för att gardera? Limmar man spånskivan förresten?

Sedan var det materialfrågan, tänkte kolla priser innan jag drar igång så jag har lite koll på kostnaden.

Regler: 45x70? Såg att någon tyckte att räckte med 45x45, men ytterväggarna är ganska kalla, plus att det kommer att dras en del kabel, så 70 känns sidigare. cc 60? 45?
Isolering: Mineralull?
Kabel: Slang eller rör? Sett att det finns färdigdragen slang, borde ju vara smidigt för 220-kablarna. Borde bli de gula dosorna om jag sätter gips utanpå spån?
 
Jag hade satt råspånt istället för spån! Då kan du hänga vad som helst på väggen. Lite mer jobb, men det är det värt tycker jag.

Du sätter reglarna efter vilka skivor du skall sätta, i ditt fall bredden på spånskvorna. Har du 1200mm skivor, kör du cc 600mm, och kör du 900mm skivor så får du köra cc 450mm.

Men kör du råspont räcker det med cc 600mm.

Vad det gäller isolering så är det väl Isover eller Paroc som är de största tror jag. Isover kör glasull och Paroc stenull. Kvittar nog vilket du tar. Är nog likvärdiga i isolerförmåga, kolla lambdavärde. Ska vara så lågt som möjligt.

Det är nog främst en fråga om vilket man föredrar att jobba med om de har samma lambdavärde.

Vad det gäller elen så föredrar jag slang. Är så smidigt att jobba med. Gula dosor är för dubbel gips, dvs 26mm.
 
Färdig dragen slang dubbla kostnaden ungefär ...
Hade satt 45*70 så att inte skruven nå elen,
Inte spånskiva ,,,råspont istället..
Jag hade kört cc 450 med 900 gips,,
 
Tackar för svar, känns spontant som jag kommer att använda råspont isf spånskiva.

En konstruktionsfråga dock, hur gör man med gips och regler vid start och stopp? Sätter man cc 60 hela vägen, eller kör man mindre mot yttersidorna så man kan sätta en hel gipsskiva vid start?

Självklart förstår jag att man måste anpassa på ena sidan efter som väggen knappast är jämnt delbart med 120, men starten då?
 
Tipset vid start av gipsskivan är att skära bort den avfasade kanten (ca 5 cm) så du slipper spackla inne i hörnet. Det betyder att första reglen kommer 5 cm närmare "startväggen" än det övriga cc-avståndet.

Så första reglen blir cc 55cm (eller hur mycket du när skärbort) och sedan cc 60 mellan övriga ända fram till slutväggen som blir det avstånd det blir. Ett lite tips bara...


- M
 
Ja, det var det jag undrade, tag för bra svar :)
 
Jag för min del har helst den fasade kanten kvar eftersom jag sätter en pappersremsa i hörnet och ändå ska spackla in den.
 
Ang. slang vs. rör, så håller jag inte med "snickarhjälpen" ovan. Slang med färdigdragen tråd kostar inte mycket mer än rör + kabel.

Priser från elbutik.se
100m Slang med färdigdragen 3G1,5 - 1210kr
100m Rör samt 3x100m FK 1,5 - 1075kr

De 135 extra kronorna är det värt. Går mycket snabbare att dra slang, än att dra, skarva och bocka rör samt dra i tråd. Tid är pengar ;)
 
Håller med ovanstående om att man ska köra slang. Däremot kanske inte färdigdragen alla gånger. Ska man bara ha några stickkontakter är det väl bra, men ska man ha tändtråd osv i så får man ju ändå dra i kabel. Och dessutom är det inte särskilt jobbigt att dra i kabel. Går ju hur snabbt som helst om man bara tänker på att dra slangarna så rakt som möjligt. I med en dragfjäder, dit med kablarna och dra ut. Och vips så har man en färdigdragen kabel.

Dessutom kan det vara svårare att få i en extra kabel när där redan är dragna kablar i slangen.

Tycker jag :)
 
jag menade tom slang inte rör efter som att man ska ha lite högtalar sladdar samt lite media samt FK 1,5 som man kan dölja i väggen lite onödigt att köpa 100 m färdigdragen slang då.
 
hade kört med plyfa av något slag istället för råspont eller spån.
Sedan kortlat bakom där man skall ha riktigt tunga saker.
 
cc 450 då 900 gips är mycket mer arbetsvänlig både i att bära transportera och montera. Kör med 45x70 reglar så minskar risken som ovannämn med att du skruvar gipsen i ett rör. Rå spont för all ära men osb 12 mm håller saker upp och går mycket fortare att sätta upp, är du osäker kör med ett par kortlingar bakom där du tror att du komer ha tv:n.

Kapa av 450 mm av skivan och börja med den mot hörnan, ingen spackel kan o jävlas med och till största sanolikhet kommer du avsluta med den biten som blir över. tänk bara på att sätta osb:n med 2-3 mm avstånd så att väggen inte bågnar.
 
Ang. råspont mot osb. Räknar jag snabbt på byggmax priser så landar jag på nästa exakt samma pris med osb och råspont. Väggen är 3,85, vilket gör att jag får spill på drygt en meter bred osb, medans råspont blir klart mindre spill.
 
Hejsan!
Jag skulle definitivt dragit VP16 rör där det är möjligt istället för slang pga att dels ryms mer (ifall man vill ändra i framtiden) :) och inget som är räfflat på insidan = går LÄTT att dra, MEN där det är besvärliga böjar skulle jag anv. slang. Mvh/ Tomas
 
är det helt riskfritt att isolera invändigt då? Du förflyttar ju daggpunkten inåt i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.