Hejsan!

Tänkte höra mig lite för innan man skickar in ritningar för bygglovet.

Vi ska bygga ut vårat hus från 1970 med 40 m2. Huset står idag på plintar, igensatt med lecablock och tanken är att även utbyggnaden ska stå på plintar. Första tanken var att gjuta platta under, men en bekant på en byggfirma avrådde från det, eftersom att utbyggnaden då skulle bli "stabilare" än huset, med större risk för sättningar i skarven mellan hus och utbyggnad. En annan nackdel med platta är att en betongbil omöjligt kan komma tillräckligt nära.

Nån som har någon synpunkt på detta? Ev andra lämpliga alternativ till grund?

Ska kanske tillägga att utbyggnaden kommer att vara på 1½ plan och innehålla badrum och tvättstuga på undervåningen samt ett stort sovrum på övervåningen.

Mvh//Calle
 
Tycker att det låter som en bra ide att fortsätta med plintar. Samma grund under hela huset ska vara bra just för att det inte ska bli skador när huset rör sig.

Den enda nackdelen jag vet är att man bör lägga på lite extra isolering i golvet. Ett hus med platta har ju jor under sig som inte blir så kall medans ett plinthus ju måste klara yttertemp på undersidan
 
jag är också i färd med att bygga till på plintar. önskar att fler lade in inlägg i debatten.
mitt hus har källare, och jag dränerade om för två år sen. tänkte kanske gräva och gjuta en platta/mur och sedan mura upp till nivå med lecablock, men.... det är mycket jobb.
plintar hade funkat fint, tror jag. men det är så svårt att hitta nå´n som kan ge klara direktiv om det funkar eller inte.
jag har gjort plintar förr, och då tog jag jordborren och borrade 1.2m djupa hål på 225mm i diameter, hällde betong direkt i hålen utan omsvep eller krusiduller. avrundade sedan med en stolpsko förbunden i armeringsjärn (ca 1,3m).
funkar perfekt. mycket stabilt!
plintrör använder jag endast när plinten skall upp över marknivå.

mvh per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.