HAr flyttat huvudjacket (det enda jacket vi har) ca 3m... Jag hade en tunn förlängningssladd liggandes så jag tog den... men det är väldigt små trådar i kabeln... iaf om man jamför med inkommande tele...

Kommer detta att drabba oss på något sätt? Vi körd ADSL 24/1 via bredbandsbolaget + IP tele,,,
 
Standard telekabel som du har inomhus är 1x4x0.5 alt 2x2x0.5 dvs en halv kvadrat.
Att du bara har förlängt 3 m har ingen betydelse alls. ADSLen kommer inte att påverkas.
 
frohike skrev:
Standard telekabel som du har inomhus är 1x4x0.5 alt 2x2x0.5 dvs en halv kvadrat.
Att du bara har förlängt 3 m har ingen betydelse alls. ADSLen kommer inte att påverkas.
1*4*0.5 är inte en halv kvadrat utan 0.5 mm i diameter och det borde inte vara samma som kvadrat.

Dock är detta standard och även det som i normala fall används i gatan.
 
tackar...
 
Snuttjulle skrev:
1*4*0.5 är inte en halv kvadrat utan 0.5 mm i diameter och det borde inte vara samma som kvadrat.

Dock är detta standard och även det som i normala fall används i gatan.
Helt rätt. I princip kan man säga att på kablar för el anges storleken i area och på telekablar anges storleken i diameter. Så i det här fallet är storleken 0.5mm i diameter.

// DeBe
 
Telia har sänkt ledartjockleken radikalt i sina kablar. Hadde 2 parare tidigare,luftledning och de var tjocka som stockar i jämförelse med nuvarande 5 pars markledning
 
En luftledning måste ju vara tjockare av rena hållfasthetsskäl också, om det inte finns någon bärwire i den.
 
Jag var otydlig. Prima bärwire i den. Ser igentligen ut som en siameskabel där det hänger en tvåparare under wiren. Mådde obra av åska
 
Aha, själv har jag en grå tjock tvåledare hängade från skorstenen.
 
Så radikalt ändrade de inte grovleken på trådarna de sista metrarna till dig för det va säkert bara från närmsta stolpe och in du hade denna EVL. Denna va om jag inte minns helt fel 4*0.6 och den nya ingrävda 5 pararen är troligen 2*2*0.5 .

Inne i stan så ligger det många gammla pappersisolerade stora kablet typ 600 par och uppåt med bara 0.4 mm tråd i och det brukar funka utmärkt.
 
Spontant så kändes det som om skillnaden var större, Den nya är jämngrov med en vanlig rj45. Den gamla fick man "vålda" ner i en kroneplint
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.