Är det fler än jag som har fått en högre elförbrukning efter att elbolaget har bytt den gamla mätaren till en ny digital? Jag har jagat ner min förbrukning varje år men nu stiger den igen jag tror att mätaren fuskar. Hur kan man kolla så dom går rätt eller är vi fastighetsägare till råttorna. Finns det någon som har kollat och fått rätt mot elbolagen.
 
ja det har jag fått, men det berodde på att den gamla mätaren var en glädjemätare (till min fördel)
de blir tröga i det mekaniska efter alla år och då visar de mindre, som exempel kan tas att när jag enbart hade en 9w lågenergilampa tänd i en hel vecka (allt annat avstängt, var bortrest) så hade skivan inte flyttat sig särskilt många millimeter..
och tiondels-kwh-siffran stod fortfarnade på samma..:)
detta berodde på att det flöt så otroligt lite ström genom mätaren så skivan orkade inte röra sig av det lilla magnetfält som uppstod..
de nya mätarna är dock konstruerade av den moderna tidens maffia, allt ska mätas och kontrolleras och överakas!
 
Jag tror inte på att elbolagen har sett på om deras mätare har varit glädjemätare för kunden utan de har nog kompenserat det med ett högre elpris vilket i så fall borde justeras ned om dom räknar mer rätt nu. Min gamla mätare har alldrig gått långsamt jag förbrukar ca 40000kwh per år.
 
Jag upplever också att min förbrukning ökat och då var den gamla mätaren elektronisk, dvs inget kunde kärva. Ska kontrollmäta nån gång men det har sas inte blivit av än.
 
Har varit ute och mätt åt många kunder som bytt mätare.
Och slutsatsen är att de nya mätarna visar rätt medan de gamla har varit "glädjemätare"
 
Jag bor på en nybyggd PEAB bostadsrätts hus.
Vart ligger mätaren, och kommer min el-bolag och tittar på den varje månad eller hur går det till??
Är det digitalt som de kan kolla...
 
De nya mätarna fjärravläses, då behöver de inte ens åka ut och kolla den.
 
jensreerslev: Då jag jobbat ett bra tag med mätarbyten främst i Skåne men även Halland & Småland har jag en del info. Som sagts här innan så är de nya mätarna mer exakta än de gamla och de får ha en felmarginal på 5%. Man kan begära koll av mätaren men det kostar en del om det nu inte skulle vara något fel på den. En viss % av alla mätarna i varje leverans kontrolleras innan de får monteras så att de fungerar som de ska, och skulle de inte göra det så spärras hela leveransen och alla mätarna får skickas iväg för kontroll. Det skulle bli en rätt dyr historia om nätbolagen skulle fuska med mätarna och det kom ut, tänk tanken själv.

Har dock 2 frågor till dig.
1. Vilken nätleverantör har du?
2. Hur ser mätaren ut (fabrikat, färg)?
 
evoline skrev:
Jag bor på en nybyggd PEAB bostadsrätts hus.
Vart ligger mätaren, och kommer min el-bolag och tittar på den varje månad eller hur går det till??
Är det digitalt som de kan kolla...

Enligt gällande regler skall du ha tillgång till elmätaren.

Bor du i en villa så har du säkert ett mätarskåp någonstans på /i huset.

Lägenhet= mätaren i trapphuset eller i källaren eller i hallen.
 
Jag har fått en ny mätare monterad sommaren 2008. Den gamla mätaren var från 1977. Även jag har högre förbrukning nu varje månad jämfört med tidigare.
 
Men den intressanta frågan tycker iaf jag är vad visade den gamla mätaren, hur vet du/ni (kunden) att den gick rätt. Det är ju självklart att det är den ända referens alla kunder har. Givetvis tycker alla att det konstigt att de får betala mer varje månad trots att det med största sannolikhet är den rätta förbrukningen som debiteras. Det finns oxå de som fått mindre räkningar sedan mätarbytet men dessa personer klagar inte, skriver inte osv men de finns.
 
Min mätare är vit och heter Metrima det står även Landis Gyr på den.Till saken hör att min första nya mätare blev helt svart så den fick dom byta detta var den 3 dec 08. sen har jag förbrukat c.a 30% mer el (enligt mätaren) än vad jag gjorde motsvarande tid 06.
Om det nu är så att alla mätare har varit glädjemätare med ca 15% så har elbolagen tagit ut den skilnade på priset med ett högre pris som kompensation. Om de nya mätarna räknar rätt så behöver dom ju inte kompensera det med priset längre så då borde priset gå ner motsvarande eller hur? Så min total kostnad skall inte öka mer än den normala skilnaden på mitt avtal.
 
Nya elmätare kan visa 5 % fel åt bägge hållen...;)

Mvh
 
ja men allvarligt... även om all el som förut var "svinn" nu blir debiterad, så sätter jag min högra hand på att elbolagen ALDRIG sänker priserna, det blir ju istället lite extra bonus för direktörerna!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.