Hej,

I samband med en tillbyggnad på gaveln så tänker vi ta ner mexiteglet som idag går hela vägen upp till nocken. Att bila känns lite overkill med mexi, min tanke var att köra vinkelslip i bruket och sedan slå ner det med slägga, grov hammare.

Inget tegel ska sparas och ställning kommer att finnas på plats, marken ska schaktas bort där teglet landar så vi kommer inte att behöva vara särskilt försiktiga.

Har någon gjort nåt liknande och har lite tips?
 
Antar att det är murat med mexibruk. Då behövs bara en större hammare och knacka loss, sten för sten.
 
Jag antar med det, ser till att ha prylar liggande ifall ifall och annars så blir det till att banka bara.

Kom på att det nog är rätt bra att sätta en skiva plywood eller liknande över fönstren på första våningen så jag slipper glassplitter iallafall :)
 
Att knacka för hand är nog väldigt tungt i längden, hyr/låna en bilmaskin istället.
 
När vi tog ner vårt tegel så knackade vi med en handslägga. En gick före och knackade rad för rad och sedan var det bara att ta dem för hand, det lossnade lätt. Ha en bilhammare till hands om det sitter hårt, en vinkelslip blir nog mest jobbig pga ljud och damm.

Ett tips är att se till att ha en container så nära att ni kan slänga i stenen direkt så att ni slipper det tunga jobbet med att plocka upp dem från backen (spar en hel del tid). Här kunde vi tömma container med "ren" sten, d.v.s. utan armering och annat kollijoks i, som fyllnadsmassa på tippen = ingen avgift.

Tänk också på att täcka fönster och annat känsligt med något (träskiva e. dyl.) direkt under där ni jobbar ifall att ni tappar sten (vi fick byta ett par källarfönster). Det blir även en hel del sand/bruk på backen så det kan vara värt att lägga ut något där också för att det ska bli lättare att skotta upp det efteråt (om ni inte ska gräva eller bygga där sedan förstås).
 
Macke202 skrev:
Hej,

I samband med en tillbyggnad på gaveln så tänker vi ta ner mexiteglet som idag går hela vägen upp till nocken. Att bila känns lite overkill med mexi, min tanke var att köra vinkelslip i bruket och sedan slå ner det med slägga, grov hammare.

Inget tegel ska sparas och ställning kommer att finnas på plats, marken ska schaktas bort där teglet landar så vi kommer inte att behöva vara särskilt försiktiga.

Har någon gjort nåt liknande och har lite tips?
Jag har tagit ner en 4 meter lång sektion på min ena långvägg i samband med utbyggnad. En vinkelslip med stenskiva för att kapa där det ska kapas, går som i smör att kapa Mexi. Knacka sedan ner stycke för stycke. Slutligen en gammal yxa och en huggkubbe för att rensa bruk som sitter kvar på stenarna. I princip inget spill blir det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.