Hur mycket yta brukar man räkna med (bredd x djup) för ett normalt 2-bilsgarage?
 
6,5x4 funkar att meka i (per bil).

//Magnus
 
12x5 känns för litet för mig, (två platser på längden)
 
Beror alldeles på var man skall ha garaget till. Skall man bara ställa in bilen räcker det i princip att man kan köra in efter ena väggen kunna öppna dörren och ta sig ut.
Tror dock ingen vill ha ett sådant garage. Vad den som köper i andra hand tycker skall vi lämna därhän.
Håller med Magnus att 6,5x4 m fungerar att meka i för en bil. Har man ett dubbelgarage kan ju alltid den ena bilen stå ute om man nu skall göra något. Men, som alltid hamnar det mera grejer i garaget. Har man barn är det lätt att ställa in både cyklar och mopeder. Är garaget då för smalt är det lätt att repa bilen. Får ej glömma att däcken skall rymmas någonstans också. Djupet på garaget får hellre inte vara för kort. Tycker man skall planera för en arbetsbänk även om man inte skruvar själv. Tror man har igen det om och när man säljer.
Som exempel: http://www.mellby.com/villagarage/tvaabilsgarage.asp
Enklast är nog att parkera bilarna bredvid varandra, öppna dörrarna och fundera på om jag behöver det utrymmet + att jag kan gå förbi utan att repa eller stöta emot med mina kassar. Då kanske det räcker även om jag eller någon annan vill meka.
Tror många ställer sig frågan när man byggt klart och börjat nyttja garaget: Varför byggde jag inte lite större?
Tycker personligen att Mellbys garage är för smala.
 
Minst 8 meter brett tycker jaga att det bör vara. Då kan du utan problem öppna alla dörrar på bilarna. Bygger själv ett på 8 x 9,5 men då ska jag använda utrymmet framför bilarna till motorcyklar.
 
Jag byggde 13 x 7,2meter på längden typ. Det känns lagom även om det skulle kunna vart ytterligare 3-4 meter och någon halvmeter till bredare för att vara kanon. Missförstå mig inte, jag är nöjd så här.

Skall man bygga på bredden och skall kunna meka så skulle jag säga minst 8x10 meter. VI har ett garage på lantstället som är 6x8 och det funkat bra att meka i men är lite litet.

Bara parkeringsgarage utan möjlighet till tvätt eller mek funkar 6x8m troligen ypperligt men då har du inget vidare utrymme till cycklar och gräsklippare osv.
 
Jag ska bygga ett garage nu med byggstart snarast. Innermått blir 6,40 långt och 7,20 brett. Det går att ha som 2-bilsgarage men vi har bara en bil så det ska nog räcka åt oss. F.n. hyr vi en halva i ett 2-bilsgarage som är 5.40 brett, väldigt trångt för våran Voyager. Jag räknar med att ha en 5-metersport så då kan vi parkera i mitten och stapla allt annat som brukar hamna i garaget åt sidorna. Visst ja, har en motorcykel som ska få plats också.

/ Kai
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.