Hej jag undrar hur många kvnm ett sovrum bör vara för vuxna och för barn???
själv anser jag att ett barnrum bör vara mist 10kvm så dom får plats med säng skrivbord
och dom kan leka på sina rum
är jag helt fel ute eller är det bara jag som tycker det.

tack på förhand
 
Det är nog en smaksak, beroende på ålder och övriga "lekutrymmen".
Men minst 10 kvm låter väl rimligt. Ett sovrum för vuxna behöver egentligen bara rymma en dubbelsäng och kanske två sängbord (om man nu är ett par.) Ofta lägger man också garderober där, för att det är praktiskt. Mer än så tycker jag personligen inte behövs. Jag lägger nog hellre mer utrymme på andra rum än ett väldigt stort vuxensovrum. Men som sagt det är en smaksak.
 
Z
Vi kommer nog ha ca 8-9 kvm åt barnen, men istället kommer de ha ett eget allrum. Föräldrarummet behöver inte vara mycket större än att man får in sängar, sängbord och ev. någon garderob. Jag hade i alla fall hellre tagit mer yta till kök, vardagsrum och badrum.
 
Om man inte tänkt att ha garderober i själva sovrummet tycker jag 12kvm är lagom för ett föräldrarum. En 2m-säng med 1m space åt alla håll. Strax under 1m funkar också. Barnsovrum någonstans kring 8-10 tycker jag är lagom.
 
Ett föräldrasovrum skulle jag planera så att man kan få in en spjälsäng också. Även om det inte är aktuellt för er del så kan det bli det i framtiden för någon annan.
 
  • Gilla
Tobias_82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.