Hej!
Jag behöver tips på hur jag skall göra med några nyfällda bitar av gullregn.
Den största är 20-25 cm i diameter och drygt 1 meter lång.
Tyvärr så hann jag ej "rädda" hela stocken så den grövsta delen blev uppsågad till ved dvs ca 35 cm långa bitar. Jag har även några sådana bitar som är helt utan röta.
Har även några bitar som är 10-15 cm i diameter och 1 meter långa.
Tar tacksamt emot alla tipps på hur jag skall göra för att torka dessa.

MVH Magnus i E-tuna
 
Vad är gullregn??
 
För några år sen fick jag en hög med gullregnsbitar, från nån som sågat ner sitt. Tänkte inte så noga på det utan la dem på tork i rumstemperatur. En del sprickor blev det, men mindre än befarat. Men de var väl max 15 cm i diameter.

Troligen torkas det väl som annat virke med ändträförsegling med färg och plastomsalg för att hela träbiten ska torka i samma takt och inte spricka. Nån annan kan säkert det där bättre.
 
Detta kanske är att häda, men om man har bråttom kan man faktiskt torka mindre bitar i mikron! Jag har torkat en ask-vril på detta sätt, efter tips från äldre möbelrenoverare. Man lägger in trästycket och ställer in ett glas vatten, sen får man köra på känn. Kör man för länge förkolnar trät inifrån...Principen är att man vänder på processen jämfört med lufttorkning. Då torkar splintveden snabbare än kärnveden, vilket ger upphov till spänningar och sprickor. Vid mikrotorkning torkas virket inifrån och ut, och värmen gör också att vattnet lättare tränger igenom cellväggarna.
 
Försegla ändarna med t ex färg, fläckbarka och låt torka utomhus under tak.
Ingen plast med mindre än att du verkligen har koll på bitarna dagligen, risken för röta är enorm om man plastar in.

Är ämnena för svarvning så varför inte prova att svarva i färskt virke? Skärsvarvning är dock ett måste här.

/Kent
 
Se upp för slipdamm, sågspån mm från gullregn. Enligt bekant som är möbelsnickare och har tillverkat diverse saker i gullregn så är dammet i högsta grad ohälsosamt att få i sig.

MVH den händige
 
Immobil skrev:
:eek: [länk] :cool:
Ja, det träslaget såg ju trevligt ut. :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.