Vad händer om man köpt en tomt genom en hus leverantör och tomten ej går att bygga på då kommunen hittar vattenledningar som de "tappat bort"?

Kan man "byta" tomt eller kräva kommunen på ersättning - de borde ju hålla reda på sina vattenledningar?
 
Det borde ju vara så att du har ett förbehåll i köpekontrekatet att det skall beviljas bygglov.

Alternativt om kommunen har beviljat bygglov eller förhandsbesked, och sedan ändrar på det pga. "upphittad" ledning eller liknande, så borde ju kommunen vara ersättningsskyldig.

Men har du köpt tomten utan förbehåll, och kommunen inte har givit några fomellt bindande försäkringar om byggbarhet, så skulle jag tro att du är rökt.

Om det är ett verkligt fall, så tag kontakt med villaägarnas riksförbund www.villariks.se, dom ger gratis juridisk rådgivning (du behöver bara bli medlem).
 
Kommunen har godkänt placering av hus och garage vid ett möte för att slippa överraskningar.
När det sedan blev dags för bygglov kom de på att det ligger en ledning längs tomtgränsen.

Ok, vi flyttar lite på garaget. Men då kom de på att ledningen nog går en bit in på tomten flyttar garaget igen. Muntligt bygglov nu klart, går och väntar på att det ska komma med posten.

Men nu mailade husleverantören och meddelade att kommunen inte vet var ledningen går alls utan måste gräva upp tomten för att leta.

Talade med försäljaren i dag och han trodde inte den är obyggbar, men att ledningen kanske måste flyttas på.

Därför undrar jag: vem bekostar flytten av vattenledningen?

Eftersom det är en hörntomt så är det mycket prickmark, vilket gör alternativ placering av huset lite svårare.
 
Prata med villaägrförbundet, så vet du åt vilket håll det kan gå.

Vattenledningen över tomten borde ju säljaren ha informerat er om, alternativt så kanske det är att betrakta som ett dolt fel (om den var okänd för säljaren). Det bör ju finnas ett servitut för ledningen.
 
Var hittar man om det finns ett servitut?

Det står inget på kontraktet och grejen med det hela är att kommunen "glömt" att det ligger ett rör där.

Om det händer något med röret, är det någon skillnad om det finns ett servitut eller inte?
 
Lantmäteriverket bör ha uppgift om servitutet tror jag.

Om man skall hårddra det så har du nog teoretiskt sett rätt att gräva bort ledningen om det inte finns ett servitut. Men den varianten skulle jag nog kolla med minst en jurist innan jag försökte.
 
Den annars så kloka hempularen måste fått järnsläpp [alltså brist på mineralen järn... ;)]

Det kan finnas oinskrivna nyttjanderätter avseende ledningarna, tidigare fanns t o m muntliga servitut.

Akta dig för att bara gräva av ledningarna.

Lycka till! :) :) :)
 
Nu har de hittat röret och vi har fått till placering av hus och garage. Men det blev inte som vitänkt oss från början, så det känns som en sorts nödlösning.

Har inte tid att gräva bort några rör, men la iväg ett mail till lantmäteriet för skojs skull. Kanske får mer tid längre fram. [smiley=evil.gif]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.