Hemmabyggd flyttbar sängkonstruktion
Jag tänkte bygga en isärtagbar sängkonstruktion med hjul under för att kunna flytta sängen enkelt. Underramen tänkt jag göra av liggande 45 x 120 och 45 x 140 mm regelvirke typ BYGGmax.
Den skall vara snabb att bygga så jag tänkte helt enkelt lägga de olika reglarna i konstruktionen på varandra och dra en vagnskruv genom reglarna.
För att stabilisera mot vridning så tänkte jag sätta en plywoodskiva osynligt under sängen. Köpte en 18 mm byggplywood för detta. 120 cm bred och 180 cm lång.

Men med vad är det lämpligast att skruva plywoodskivan mot reglarna för att förhindra att det hela skevar efter några flyttningar? :confused:
Plywoodskivan skall ligga ovanpå de liggande reglarna.
Skruvarna utsätts för sidobelastning.
Skruvarna behöver ibland lossas men det är ju inte så ofta en säng behöver byta rum. :)
 
2 lagers Gipsskruv för trä.
 
Nej, inte gipsskruv om det inte är gips du tänker skruva. Gipsskruven är inte dimensionerad och härdad för trä. Om du försöker försänka en gipsskruv i i plyfa så riskerar man att skruvskallen går av. Det finns spånskiveskruv med rillor under skruvskallen som försänker skallen i skivan. De är inte lämpliga om du skall demontera förbandet många gånger. Då är spaxskruv och försänkare ett bättre alternativ. Gipsskruv är som sagt till för gipsskivor, och inget annat.
 
mattiasp skrev:
Nej, inte gipsskruv om det inte är gips du tänker skruva. Gipsskruven är inte dimensionerad och härdad för trä. Om du försöker försänka en gipsskruv i i plyfa så riskerar man att skruvskallen går av. Det finns spånskiveskruv med rillor under skruvskallen som försänker skallen i skivan. De är inte lämpliga om du skall demontera förbandet många gånger. Då är spaxskruv och försänkare ett bättre alternativ. Gipsskruv är som sagt till för gipsskivor, och inget annat.
Över huvud taget tycker jag försänkare är en bättre lösning än självförsäkning, och en försänkare tar nästan ingen tid alls (om man däremot kör med ett extra stort borr som försänkare är det jobbigt).

--- Mats ---
 
mattiasp skrev:
Nej, inte gipsskruv om det inte är gips du tänker skruva. Gipsskruven är inte dimensionerad och härdad för trä. Om du försöker försänka en gipsskruv i i plyfa så riskerar man att skruvskallen går av. Det finns spånskiveskruv med rillor under skruvskallen som försänker skallen i skivan. De är inte lämpliga om du skall demontera förbandet många gånger. Då är spaxskruv och försänkare ett bättre alternativ. Gipsskruv är som sagt till för gipsskivor, och inget annat.
Kan garantera att det kommer att hålla med gipsskruv...Spånskiveskruv ska man skruva spånskiva med;)
Det går att försänka gipskruven med en försänkare innan man skruvar om den inte drar ner sig själv,(Vilket den oftast gör i en "mjuk" plywoodskiva")
 
Jag har tittat på lite olika skruvar och gipsskruv är lite smalare än t.ex. spaxskruven.
Gipsskruven har också kraftigare stigning på gängen och lite längre gängavstånd.

Spaxskruven har en vinkel på försänkningen medan gipskruven har en konkav och mjukt rundad försänkning (den är nog mer skonsam mot pappen på gipsen).

Hos CO hittade jag en Rotadrill universalskruv som liknar spax men som har en skarpare vinkel på försänkningen närmast gängen och en normal vinkel på yttre halvan av försänkningen. Kanske är den tänkt att vara självförsänkande utan att ha fräsryggar på försänkningen (rillor) som t.ex. trallskruven har?

Vad jag saknar är en skruv som inte har gäng närmast skruvskallen. Borde väl vara starkare mot vridning men kräver väl förborrning?

Den 18 mm bygg plywood jag använder har 7 lager (ca. 2,6 mm tjocka lager).
Vad är bästa valet av skruv? :confused:
 
trallskruv eller spånskiveskruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.