Hej!

Jag har under många långa (så långa att frugan börjar bli purken) nätter suttit och sökt på bla forumet här.

Min situation är följande:

Vi har just köpt ett tvåplanshus från -36 på drygt 300 m2 inkl vind och tvkällare. Källaren är just i begrepp att bli inredd med tvättstuga, hobbyrum och litet "spa". Vinden kommer att isoleras och längre fram (när döttrarna blir stora) tjäna som vuxenbostad.

Huset är putsad trästomme med obligatorisk spånisolering. Detta skall framgent åtgärdas med isolering (150mm) och ny puts eller panel. Fönstren är tvåglas och till sommaren kommer vi att byta lister och fortsätta med att sätta energiglas i innerbågarna.

Källaren har vi dränerat om och försett med platon och 10 cm Jackofoam.

Nu till kärnan i problemet. Vi eldar med ved. I sig inget problem men pannj...eln är en gammal TMV Alpha 1 från (gissningsvis) 70-talet. Pannan är kopplad mot två 500 literstankar. Det är en oändlig cirkulation på varmavatten .Kass!!!

Fanstyget drar ved så in i h.... så nu skall vi göra något åt det.

Jag är inne på att fortsätta med ved (självdrag i kåken osv.). Jag har lutat åt en lösning med en Atmos eller Orlan 40 kw, Laddomat 21, 3x1000 liter tank (varav en med FV och VV) samt tryckkärl. Jag är i ärlighetens namn inte intresserad av att pynta 15000 extra bara vör en grön svan på pannan.

Min skorsten är drygt 10 meter och har en area motsvarande en diameter på 195 mm (helsten på flatan).

Nu börjar både sotare och diverse rörkrökare fråga om bergvärme och fjärrvärme (ligger i gatan) .

Jag har läst igenom alla möjliga trådar på det här forumet och blir egentligen bara mer förvirrad.

Ge mig lite hjälp.
 
Se till att du tar en panna med stor vedvolym (atmos DC40 med 190L är skapligt men helst större) när du har så stor kåk.
sen ska du helst ha en tank bara, men det beror på hur stor dörr du har till källaren hur stor du får in.
Tanken bör vara 20-25ggr vedvolymen (dvs 4-5 kubik för DC40) för att det ska bli bekvämt.

Orlanpannan vet jag inget om, men det finns två "läger" på detta forumet när det gäller den, du får väl läsa den tråden och välja sida :) och väljer du en Orlan, så ta en 60 eller 80, vedvolym 310L resp. 465L! fast då blir det rejäla tankar....

Men du kommer nog att förbruka 30-40 kubik staplad ved ändå.
 
Om det är runt 300 m2 som ska värmas så behövs nog ca 40 staplade m3 ved om året vilket i sin tur förmodligen kräver närmare 15 kW då det är som kallast, Ser man till detta så skulle nog minst 5 m3 ack va mer lämpligt o en orlan 60 som har 310 l eldstad..
Nackdelen med Orlan 60 är 75 cm ved om du har tillgång till vedmaskin då dessa oftast inte klarar att göra så lång ved annars är storleken lämplig för dej..

Om inte tanken går in genom dörr så kan det vara värt att gräva ett hål ute o ta upp källarväggen för att ta in en tank, Det finns ingen oljetank i huset modell xl??
Med en sådan tank o trycklöst så kan du köpa till en tank med slingor/beredare..
 
Just nu gör jag åt med en välfylld släpkärra riktigt torr blandved i veckan (till min fars stora sorg;) ) När det är kallare går det ändå mera. Jag och far beräkande ca 50-60 kubik staplat på ett år med den förbrukning vi har nu.

Jag har förstått att det är bättre med en tank men det är som sagt lurigt med dörrarna. Har kollat på Strömsnäspannans grejer och kan nog klämma in en på 1800 liter med hjälp av bilmaskin och kofot. Ska ändå byta dörr i källaren så...

Jag har läst tråden om Orlan och tycker det verkar ganska okej. Dom flesta som har något emot den är dom som ingen har. Jag vet att det medför lite pillande men priset får man mycket ved för.

Angående att gräva upp och skicka in en tank så kommer nog min kära hustru att få fram kaveln. Vi har precis grävt runt och satt platon och hon är mäkta trött på det.

Däremot har vi som sagt en stor oljetank i källaren. Har själv varit inne på att göra om den men har hört så mycket olika om den lösningen.

/T
 
Jag räknade med 40 m3 staplat efter tilläggsisoleringen :)

Hur stor är oljetanken?
 
1x1,5x2,0 meter. Huvudräkning ger mig tre kubik.
 
Den oljetanken o sedan en 1800 l tank med slingor så har du 4800 l acktank om du kör trycklöst.. :)
 
Precis! smart att ta till vara en tank som ändå "bara står":)
 
Jag misstänker att det inte är så bara att göra om tanken. Har ni lite tips på vägen?
 
Toby_P skrev:
Jag misstänker att det inte är så bara att göra om tanken. Har ni lite tips på vägen?
Nehe ja håller med om att det inte är så bara! Men ska man skrota en gammal oljetank så vore det väl bra om det gick att använda till ack istället?Smidigast är väl att slå upp en ny byggnad (pannrum) så kan man välja storlek på ack som man vill?Men är man allmänt händig o svetskunnig så ska det det inte va några större problem att göra om till acktank.2an här på forumet har erfarenhet av en sån ombyggnation,sen så finns Matss tråd "övertrycksfritt system på begäran".Kolla in den o beslut dig sedan.:)
 
Iden är bra men tyvär har jag väldigt motsträviga rörisar här i stan. Och själv är jag inte någon kunnig svetsare.

Hur mycket förlorar jag (i effekt, inte pengar) på att köra med flera 1300 eller 1500 tankar?
 
Jag har inte funderat på det. Jag skulle ju kunna bygga en atrapp och kånka runt på för att se hur stor tank jag kan få in. Jag gissar på att jag kan baxa in en tank på ca b=900 h=1900 och l=1800 (där är mina tre kubik). Kanske två sådanan med riktigt grova rör imellan? Kan det bli bättre skiktning om man ställer två sådana tankar precis bredvid varandra och sammanbinder med tex fyra tvåtums rör på olika nivå i tanken?

Låter kanske lite flummigt men jag hoppas ni förstår vad jag menar
 
attrapp? det går väl att mäta ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.