Hur beräknas stämpelskatten om jag ger bort en 1/100 av en fastighet? Beräknas den på taxeringsvärdet av fastigheten eller på taxeringsvärdet av den del jag faktiskt ger bort?

Jag behöver ge bort en så liten del som möjligt av fastigheten där min sommarstuga ligger till min pappa. Detta för att kunna göra ROT-avdrag på ett planerat avloppsarbete (som nu verkar ingå i ROT-avdraget). Själv skattar jag i Danmark och det är bättre att pappa får göra avdraget än att det går förlorat. Har kollat med skatteverket och man behöver enligt dem vara delägare i fastigheten för att få göra avdrag. De sa inget om vilken andel det behöver vara.

Jag antar att det ska skrivas ett gåvobrev enligt konstens alla regler; Bland annat ska inte gåvan ges vidare som arv om mottagaren skulle avlida utan då ska gåvogodset återgå i min ägo..

Detta ska skickas in tillsammans med rätt blankett till inskrivningsmyndigheten och så kostar det väl 825 kr? Hade ju varit förnämligt om det INTE tillkom någon extra avgift.

/John
 
Stämpelskatt? är de tinte bara vid förvärv? Gåvoskatten är helt borrtagen i Sverige. det blir väl ingen ksaltt på summan om du vill ge bort en del av ett hus.

Men du kanske kan beskriva om stämpelskaten du nämner?

blir inte ROT avdraget baserat på ägandeandel också? Eller gäller det fullt ut?

Ursäkta fler frågor än svar, men jag blev nyfiken.
 
Jag trodde att stämpelskatten baserades på taxeringsvärdet om köpeskillingen understiger taxeringsvärdet. Och det gör det ju när det är en gåva och priset är noll kronor.

/John
 
Vid en gåva så utgår ingen stämpelskatt, men en smärre administrativ avgift. Har för mig att det är 800 kr, men det kan vara en gammal uppgift.
 
Det tillkommer inget utöver 825kr och gåvobrevet ska bifogas till inskrivningsmyndigheten för att styrka förvärvet, enkelt och lätt att genomföra...
 
Tack för svaren. Nu blir det till att skriva gåvobrev och hoppas på att få det registrerat i tid.

/John
 
Datumet då gåvobrevet skrivs är det som gäller för att få ROT-avdrag, det har alltså ingen betydelse att lagfarten kommer senare.
 
Vad är det minsta man kan ge bort av en fastighet eller vad är lämpligt? Kan man ge bort 1/100? 1/50?

/John
 
Eftersom du ska ha förbehåll om återgång av gåvan så spelar det mindre roll men självklart ser det bättre ut om andelen är någorlunda stor, förslagsvis 20% (1/5-del) eller liknande. Det finns ju alltid en risk att skattemyndigheten bedömmer gåvan som "skentransaktion" och därigenom underkänner ev avdrag, men jag är ingen expert på området.
 
Om man vill vara någorlunda säker på det hela bör man nog fråga Skatteverket om vad de kan tänkas anse om begränsningar i ägarandel för att utnyttja husavdraget.

Det kan också tänkas att innan det hela äntligen skall klubbas i riksdagen kommer något förtydligande om just detta. Det är ju inte ovanligt att t.ex. fritidshus kan ha väldigt många delägare, och avdragsbeloppen kan då bli mycket betydande.
 
Hemmakatten
Det är väl helt klarlagt att det maximal skatteavdraget kan bli 2 x 50' per år, dvs. det är maximerat till två personer.
 
Det stämmer - ingen gåvoskatt, bara lagfartsavgiften på 825:- (tidigare kallad stämpelskatt)

Men tänk dig för lite! Den som får del i din fastighet, oavsett storleken på andelen, så har delägaren lika rätt som du att bestämma över den enl. samägandelagen.

Samägande=PROBLEM!
 
Hemmakatten skrev:
Det är väl helt klarlagt att det maximal skatteavdraget kan bli 2 x 50' per år, dvs. det är maximerat till två personer.
Jag blev lite osäker på det där. I förarbetena talades det först om delägare. Jag sitter lite trångt till med tiden nu, men skall kolla upp det där.
 
Babbo skrev:
Men tänk dig för lite! Den som får del i din fastighet, oavsett storleken på andelen, så har delägaren lika rätt som du att bestämma över den enl. samägandelagen.

Samägande=PROBLEM!
Jag tar in min pappa som delägare så jag tror vi kommer överens. Tänkte försöka slå i honom att gräsklipparen och möjligtvis ogrässpannen är hans andel ;)

/John
 
He,he....

Att äga grasklipparen kanse förpliktigar också :)

Hur är det med ROT då? Om han äger 1/100 får han dra av allt på den hudradelen, eller får han dra av 1/100 av den procenten han har rätt att dra av upp till 50.000?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.