Jag vet att någon har nämnt detta system i en tidigare tråd, men finns det någon med lite praktiska erfarenheter?

För er som inte känner till det sedan tidigare:
http://www.ehem.com
http://www.x10europe.com

Enligt min mening ser det fantastiskt lovande ut.

1. Jag slipper planera "det intelligenta hemmet" och anpassa rör och tråddragning in absurdum redan när jag bygger mitt hus. X10 bygger på en "vanlig" elinstallation.
2. Jag kan börja i minimal skala och utöka systemet efter hand, beroende på ekonomi och ideér. Ingen initialkostnad.
3. Systemet har funnits i 20 år i USA. Det lär inte försvinna redan i morgon iaf.
4. Jag kan ta systemet med mig när jag flyttar.
5. Om jag får problem med tekniken (typ att utebelysningen tänds när jag spolar på toaletten på helgfria vardagar) så kan jag enkelt koppla bort systemet och har då en "vanlig" elinstallation.
6. Det är ett öppet gränssnitt så jag skulle kunna skriva egen programvara för att kontrollera modulerna.

osv

Jag ser bara fördelar vid en jämförelse med t.ex. IHC. Synpunkter?
 
Låter jäkligt intressant. Står precis i valet och kvalet mellan IHC, Elkomatic och EIB. Nu fick man ju in något helt annan att fundera på...... ;D ser fram emot att någon berättar om lite erfarenheter om systemet.
 
Det finns ju en "liknande" lösning för EIB som heter EIB Powerline där man också använder den "vanliga elinstallationen" ist. för busstråden. Jag har själv aldrig använt det men det kanske finns någon här på forumet som vet mer?

Själv använder jag ett mindre EIB system som heter tebis TS (Hager) och det tycker jag är ett bra system för villor m.m.

/Kalsipper
 
Jag har också funderat på det för några år sedan och att då koppla in det i lägenheten.

Men jag är skeptiskt till följande:
Du får en stor ful utanpåliggande stor klump som du monterar i varje vägguttag. Speciellt jobbigt om du ska ha en byrå eller liknande framför.
En kollega till mig hade provat dem och han upptäckte att de kunde surra och låta (nätbrum?). Jag har dock inte haft möjlighet att prova systemet själv, så jag har enbart hört det via honom.

Annars är fördelar som ni säger, just att det inte är någon fast installation.
Jag pratade även med en X10-återförsäljare som berättade att de kikade på en ny teknik från Asien som skulle ersätta X10 och samtidigt vara kompatibel med X10.
 
Det finns moduler för inbyggnad i vägguttagsdosan i de fall som en utanpåliggande modul är störande.

Kolla http://www.ehem.com under X10 > Infällda moduler > Apparatmodul Mikro.
 
Jag har oxå varit sugen men är skeptisk till dom får produkter som finns Sverigeanpassade.
Vet att Clas Ohlson har ett startpaket men det kostar 2000kr.

Man kan ju oxå fundera, om det nu är så enkelt och så billigt varför har det inte slagit?!
 
Hej,

Det beror nog mycket på vad du skall ha systemet till. Någon ersättare till ett riktigt EIB, IHC, LonwWorks you-name-it blir X10 aldrig.

Att bygga motsvarande system som ett EIB/IHC för ett hus blir dyrt. En IHC modul för 8 utgångar kostar 500-1000 kronor. Motsvarar vad EN X10 apparat modul kostar.

Vad värre är och varför det aldrig blir mer än något skoj för ett rum eller lägenhet är säkerhet och prestanda. X10 bygger som du skriver på 25 år gammal teknik. Inget ont om gammal beprövad teknik, men i detta fallet så finns det bekymmer. Dagens elnät har otroligt mycket överlagrad "skit" och X10 är för simpelt för att med någon säkerhet komma igenom. Det använder enklast möjliga modulering. Super simpelt protokoll utan speciella arangemang för felkontroll. Dessutom är det normalt inte dubbelriktat (vilket bara det fäller det fullständigt).

Denna känslighet är också välkänd bland husbyggare i USA som använder X10 i större sammanhang.

Själv skulle jag inte använda det till något större projekt och för allt smör i småland inte vid ett nybygge OM mitt syfte var att i lagom takt skapa mig samma funktioner som ett IHC/EIB/etc bygge.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.