Hej!

Har ett gammalt torp utan el och (indraget) vatten. Skulle vilja hitta en lösning till en varmvattensberedare till duschen. Tänkte införskaffa en gasoldriven varmvattens beredare, men nu till problemen:

Hur få vattnet från brunnen till beredaren, och sen få tryck ut i själva duschslangen/-munstycket. Kommer att skaffa solenergi så det kommer finnas tillgång till (begränsad) elektricitet. Finns det någon lösning? Kan man ha någon form av pump i brunnen som kan drivas av elen från solenergin? Hur fungerar vanligen varmvattensberedarna av gasoltyp - pumpar man upp X antal liter till en tank eller är det ett ständigt genomflöde under tiden man nyttjar duschen?
Problem nummer två gällde ju trycket - blir det någon form av automatiskt tryck ut från varmvattensberedaren eller räcker det kanske att placera den över huvudhöjd? Om inte - kan man köpa nån mackapär som hjälper till att skapa ett tryck som gör vattenstrålarna drägliga, om än inte luxuösa :p

Jag inser att denna tråd kunde hamnat under Vatten & avlopp, men ämnet är samtidigt starkt kopplat till att elen ska genereras via solenergi.....
 
Hej,

Även här får jag nog tipsa dig om att titta på lösningar för segelbåtar. Där har man ju både varmvatten och trycksatta vattensystem på 12v. Men om din brunn är djup lär det bli svårt att hitta en pump som orkar pumpa upp vattnet och som inte drar så mycket energi. Kanske att du kan ha (Massor med)ackumulatorer och sen en omvandlare från 12 -230v och driva en pump, men billigt lär det inte bli.

/Håkan
www.walltorp.net
 
Det finns husvagnsduschar som man pumpar upp lufttryck i en tank med. Sen trycker luften ut vattnet.

Har du inte för stor vattenförbrukning kan du väl slänga ner en dränkbar pump i brunnen, pumpa upp vatten i en hydrofor, stänga kranen om du inte har en bra backventil och sen leva på det så länge trycket räcker.
Pumpen driver du med ett portabelt elverk, som du kan ha en massa annan nytta av också.

Har du ingen hydrofortank kan du få min, bara du hämtar den. Den står ändå till ingen nytta här.
 
Tack för hjälpen.
hakan_w: idén med trycksatta 12V-vattensystem till båtar låter intressant. Brunnen är grävd, så det räcker troligen med en ganska enkel variant av dränkbar pump.

aspersson: en sån där "handdriven" campingdusch har vi redan om det var en sådan du menade. Funkar iofs bra, men vi har ett utrymmer med vedeldad bastu och utanför där skulle vi vilja ha ett lite mer enkelt och bekvämt duschrum. Portabelt elverk har vi redan, men har dålig koll på det här med hydrofortankar - är det ett tryck i dem som gör att jag får vidare vattnet till varmvattensberedaren och sen med tryck ut i munstycket? (är verkligen helt nybörjare på dessa ämnen, så jag ber om ursäkt om frågorna verkar imbecilla, haha)...
 
En hydrofortank är ett mellanlager. När du börjar pumpa in vatten är det bara luft i den. I och med att du pumpar komprimeras luften. Du pumpar tills du når önskat tryck, ofta 4-6 bar eller så. När det sen tas vatten expanderar luften och trycker ut vattnet. Det måste förstås finnas en backventil som hindrar vattnet att rinna ut genom pumpen igen, när pumpen stannar.

Den fungerar egentligen precis som den handdrivna duschen, fast här har man luften och pumpar in vattnet, inte tvärtom. Samt att den är i betydligt större skala, förstås.
Det finns dessutom de som har både vattenpump och kompressor, så de fyller på både luft och vatten i hydrofortanken, samtidigt.

Det finns små pumpar med inbyggd tank också, fast jag vet inte riktigt om de är lämpliga när man ska duscha också. Till vanlig vattenförbrukning (dricksvatten, disk osv) fungerar de bra.
 
Skulle detta kunna vara en idé?

* Barwig dränkbar pump (se conrad.se art.nr 539090, 09-1,7A)
* Jabsco membranpump Par Max 1.9 (se drevia.se under Pentrypumpar, 3,5A)
* Jabsco 1L hydrofortank
* och sen till en gasoldriven varmvattenberedare

Kanske???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.