Hej!
Jag håller på och planerar att bygga en carport/garage i anslutning till ett trädäck. Tanken är att den vänstra väggen ska bli ett vindskydd/ insynsskydd mot norr på altanen. Eftersom altanen är upphöjd ca 80 cm från marknivå så måste garaget vara minst 2.30 eller 2.40 högt. Är det för högt? Men till min egentliga fråga - eftersom vi har ett uterum en nivå över altanen med tak så blir det snyggast att ha ett platt tak på garaget. Är det möjligt? Hur är det med risken för fuktskador? Ni som har egen erfarenhet - dela med er!
 
Visst är det möjligt, men det blir dyrt. :(
Personligen skulle jag aldrig bygga ett sådant tak, eftersom jag anser att det inte är förenligt med vårt klimat. Välj istället ett låglutande plåtklätt tak. ;)
 
Om garaget blir "för högt" beror väl på hu huvudbyggnaden ser ut. Man kanske inte vill att garaget skall dominera. Jag kommer själv att köra 2,50 innertakshöjd med 27 graders sadeltak, men då har vi ett 1,5-planshus med 2,70 på bottenvåningen.
 
Tack för synpunkterna!
2.50 låter bra tycker jag. Vi har också 1.5-planshus. Nåt platt tak blir det nog inte i alla fall. Vilken lutning på taket bör man minst ha för bra vattenavrinning?:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.