F
Finns det nån vänlig själ med tillgång till en Hus AMA som kan hjälpa mig. Har en innevägg i vårat nybyggda hus som är helt fantastiskt krokig och sne. Skall ha en skjutdörrsgarderob som går mot den kassa väggen och det glipar mer än jag kan acceptera i överkant.

Nån som kan kolla i AMAn vad som gäller med snea/krokiga väggar innan jag reklamerar till byggfirman?
 
Har ni ett kontrakt som refererar till Hus AMA? Generellt?
Eller till vissa speciella paragrafer?
Om du anger dessa kan jag slå upp det.
Annars har du inte ngn större nytta av vad det står där.
 
Vi har en del av snedtaket som buktade ut lite där en takstol gick, och vår besiktningsman sa att väggarna måste bukta ut mer än 3 cm på något visst mått 1 m ?eller var det 2m? för att kunna räknas som ett fel enligt byggAma.
3 cm är ju faktiskt ganska mycket.
 
F
anaitis skrev:
Har ni ett kontrakt som refererar till Hus AMA? Generellt?
Eller till vissa speciella paragrafer?
Om du anger dessa kan jag slå upp det.
Annars har du inte ngn större nytta av vad det står där.
"enligt Hus AMA 98". Generellt antar jag, finns inga speciella paragrafer?
 
anaitis skrev:
Har ni ett kontrakt som refererar till Hus AMA? Generellt?
Eller till vissa speciella paragrafer?
Om du anger dessa kan jag slå upp det.
Annars har du inte ngn större nytta av vad det står där.
Oavsett om man har ett avtal som referera till Hus AMA så kan den ändå vara gällande eftersom det i konsumenttjänstlagen ställs krav på att arbetet ska vara fackmässigt utfört, refererar till ett tidigare inlägg

"När man anlitar en hantverkare så regleras det tydligt i konsumenttjänstlagen vilket ansvar och vilka skyldigheter hantverkaren har vilket ska skydda "den okunniga" konsumenten.

4§ i konsumenttjänstlagen säger bland annat följande, "Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmannamässigt" I ett utbildningsmaterial från byggutbildarna så diskuteras vad detta egentligen innebär. Följande är direkt taget från detta material.

Vad fackmannamässighet innebär är inte så lätt att specificera. Prop 1984/85:110 beskrev fackmannamässighet som "något som kan krävas av en normalt skicklig och kunnig samt seriöst arbetande fackman inom området som den ifrågavarande tjänsten gäller". Vägledning för detta kan enligt samma proposition hämtas i "allmänna eller särskilda beskrivningar eller anvisningar avseende material och metoder mm. Samt god yrkes eller branschpraxis. Hit ska också enligt 1989/90:77 räknas fabrikanternas materialanvisningar. AMA, allmänna material och arbetsbeskrivning, brukar ofta anses lägga en ribba för vad god fackmannamässighet är. Vedertagna handböcker som beskriver rekommenderade tekniska utföranden bör rimligen också räknas dit, liksom tydliga branschrekommendationer, t ex VVS-installatörerna rekommendationer om vattenskadefria installationer.

I materialet tas BBR/BKR upp som exempel på vad som krävs för att arbetet skall vara fackmässigt.

Slutsatsen är att en hantverkare kan inte i efterhand ursäkta sig med att konsumenten inte krävt att arbetet skulle göras fackmässigt eftersom det regleras i konsumenttjänstlagen."

Slutsatsen är att konsumenten har ett rätt bra skydd utan att det är angivet vilka toleranskrav som gäller i avtalet.
 
F
Nån som har ett krav på vad som står i AMAn om snea"" väggar?

Håller på med en lista till snickarna på reklamationer och skulle vilja ha fakta innan jag skriver upp väggen på listan (som börjar bli ganska lång)
 
Kraven för "stominnerväggar - element av skivor och träregelverk eller träbaserade regelerverk" anges i tabell 27.B/GSN-1 och säger följande

........................Mätlängd m......Tolerans mm
Buktighet...........0,25...................... +-2
...........................2,0.....................+-5

Lutning...............Höjd..................Höjd/600
...................................................lägst +-5 mm
.................................................högst +-20 mm

Det här gäller för Klass A som anger väggar som ska utgöra underlag för väggbeklädnader och för målade ytskikt.

Sen finns det också angivet toleranser för diverse annat som fogsprång, fogbredd mm men jag antar att det räcker för din del.

Ett tips är att Hus AMA finns på de flesta bibliotek!
 
Redigerat:
F
mr_bygg skrev:
Kraven för "stominnerväggar - element av skivor och träregelverk eller träbaserade regelerverk" anges i tabell 27.B/GSN-1 och säger följande

........................Mätlängd m......Tolerans mm
Buktighet...........0,25...................... +-2
...........................2,0.....................+-5

Lutning...............Höjd..................Höjd/600
...................................................lägst +-5 mm
.................................................högst +-20 mm

Det här gäller för Klass A som anger väggar som ska utgöra underlag för väggbeklädnader och för målade ytskikt.

Sen finns det också angivet toleranser för diverse annat som fogsprång, fogbredd mm men jag antar att det räcker för din del.

Ett tips är att Hus AMA finns på de flesta bibliotek!
Tackar för detta. Om jag tolkar rätt så får det bukta +-5mm på en sträcka av 2 meter?
 
F
mr_bygg skrev:
Kraven för "stominnerväggar - element av skivor och träregelverk eller träbaserade regelerverk" anges i tabell 27.B/GSN-1 och säger följande

........................Mätlängd m......Tolerans mm
Buktighet...........0,25...................... +-2
...........................2,0.....................+-5

Lutning...............Höjd..................Höjd/600
...................................................lägst +-5 mm
.................................................högst +-20 mm

Det här gäller för Klass A som anger väggar som ska utgöra underlag för väggbeklädnader och för målade ytskikt.

Sen finns det också angivet toleranser för diverse annat som fogsprång, fogbredd mm men jag antar att det räcker för din del.

Ett tips är att Hus AMA finns på de flesta bibliotek!

Är inte helt säker på att detta är rätt tabell (har fortfarande ingen tillgång till Hus AMA och det lokala biblioteket hade ingen). Gissar på att min vägg hamnar under "GSN.1522 Innerväggar (ej stominnerväggar) av träelement"

Nån som har möjlighet att kolla det?
 
Hej

Kan det vara den här tabellen som du är ute efter?
 
  • Hus-AMA.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Tack, är exakt det jag söker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.