Jag tycker att limpor är bättre ovanifrån också, eftersom man får handen närmare det man sågar i så tycker jag att man får bättre kontroll....fast mkt angående limpor/bygel handlar nog om vad man är van vid.
 
äh, en massa snack!

Den viktigaste faktor: Limpmodellen är ju lite tuffare att stå med och det räcker för många. De flesta amatörer som köper limpor tror jag inte sågar nerifrån ändå, men det ser bättre ut med en sån....

Tycker inte det spelar så stor roll när man sågar uppifrån, men om man ska såga nerifrån eller geringssåga, är limpa modellen klart bättre!

Jag testade dock Makita´s 18V model och jag blev faktisk imponerad. Det är riktig skönt att kunna smyga igång sågen med riktigt lågt varvtal och tyst var den med. Dessutom med motorbroms. Det är faktisk nåt som irriterar mig ganska mycket. Har en Festool och de kunde väl ha fixat en motorbroms till en så pass dyr såg?
 
Nimajneb skrev:
Förstår inte hur en ev tyngdpunktsförskjutning på 1,7 mm skulle kunna förändra kontrollen över sågen. Att limpan är enklare underifrån beror på greppet och inte tyngdpunkten.
Maskinens tyngdpunkt är en sak, det kanske skiljer sig inte så mycket, men i och med att din hand hamnar högt upp så påverkar det viktfördelningen till handväskemodellens nackdel.
 
Limpmodellens stora fördel är att du får arbetspunkten (sågsnittet) närmare handgreppet, du håller runt själva sågsnittet. Man slipper överföra vrid- och böjmoment via handleden.
Jag har funderat en del på detta. De flesta verktyg vill man hålla så att man ha handen så nära bearbetningsytan som möjligt.
En handväskmodell kommer att belasta handleden på ett sätt som en limpmodel inte gör. Svårt att förklara men uppenbart när man provar
 
Stehpan skrev:
Limpmodellens stora fördel är att du får arbetspunkten (sågsnittet) närmare handgreppet, du håller runt själva sågsnittet. Man slipper överföra vrid- och böjmoment via handleden.
Jag har funderat en del på detta. De flesta verktyg vill man hålla så att man ha handen så nära bearbetningsytan som möjligt.
En handväskmodell kommer att belasta handleden på ett sätt som en limpmodel inte gör. Svårt att förklara men uppenbart när man provar
Instämmer med dina tankar. :)
 
Tackar för alla svar och tips. Det jag funderar mest på är om jag kommer sakna gasreglage, inte tänkt på det förut.

Nåväl, Makita verkar vara ok som sladdlös. Men om man väger in att kunna komplettera med cirkelsåg och tigersåg i samma serie. Är Makita ett bra val då också?

Har dewalt skruvdragare idag, men det är 12V så då måste jag ändå skaffa andra batterier om jag kör på dewalt sticksåg (14,4V eller 18V). Någon kommentar på dewalt? Modell DC330 eller liknande.
 
dang skrev:
Tackar för alla svar och tips. Det jag funderar mest på är om jag kommer sakna gasreglage, inte tänkt på det förut.

Nåväl, Makita verkar vara ok som sladdlös. Men om man väger in att kunna komplettera med cirkelsåg och tigersåg i samma serie. Är Makita ett bra val då också?

Har dewalt skruvdragare idag, men det är 12V så då måste jag ändå skaffa andra batterier om jag kör på dewalt sticksåg (14,4V eller 18V). Någon kommentar på dewalt? Modell DC330 eller liknande.
Dewalt sticksåg i något format tror jag aldrig att jag har sett något skriva något positivt om.
 
Har ju en gammal "handväska" som jag kapat det mesta med. Inte kunnat motivera en annan maskin. Än. Trots viss Festoolsjuka.

När man sågar underifrån med en sån går det utmärkt att låsa hastigheten och sen hålla runt maskinens motordel. Då påminner precisionen väldigt mycket om en limpas.
 
dang skrev:
...
Nåväl, Makita verkar vara ok som sladdlös. Men om man väger in att kunna komplettera med cirkelsåg och tigersåg i samma serie. Är Makita ett bra val då också?...
Jag har tigersågen och den känns helt ok, stark, lätthanterlig med lite fiffiga lösningar. Jag har även klämt på cirkelsågen, men inte använt den och den kändes makita-gedigen den också. Jag skulle nog tro att du blir nöjd om du beslutar dig för lite inköp av Makitas LXT-verktyg, har faktiskt inte stött på nåt LXT-verktyg som jag konstaterat vara märkbart sämre än någon av motsvarande maskiner från konkurrenterna jag fått tillfälle att pillra på.
 
Vi har hela DeWalt 18 voltskittet på jobbet, tycker det är skräp alltihop, även stickisen. Tung , otymplig och snedsågande...
 
Jag har Makitas Cirkel- och Sticksåg (18 volt, USA-import). Som lågfrekvent hemmapulare är dessa verktyg ett riktigt lyft jmf med skräpet jag hade innan. Cirkelsågen är smidig, lågt (o)ljud och fina snitt. Sen beror det naturligtvis vad man ska såga. Trådstartaren nämner inget om användningsområdet men jag skulle gissa att högfrekventa användare med "tung" sågning skulle tycka att cirkelsågen är lite för klen som enda såg.

Sticksågen (handväskamodell) funkar väldigt bra och jag märker inte mycket skillnad mot motsvarande sticksågar med sladd, avseende på kraft och sågförmåga. Nu är jag amatör så min erfarenhet är naturligt begränsad.
 
Jag har Makita LXT cirkel, skruvdragare, slagskruvdragare och tigersågen, men ingen batteri sticksåg. Kör dessutom med Festool sticksåg och sticksåg.

Måste säga att LXT cirkelsågen ger rätt fina snitt även med standardklingan. Tyst och kan såga hyfsad länge på en laddning. Dock får man akta sig för att klämma sågbladet, då stannar sågen direkt. Dvs. den har inte kraften till att såga sig fri. Annars är det riktigt skönt med motorbrom och lågt ljudnivå.

Tigersågen är väl ok, men ärligt talat är det oerhört sällan att jag använder den. Slag- och borr/skruvdragaren är riktigt bra.
 
Cirkelsågen från Makitas LXT-serie ska ses som en komplement . Friheten är fantastiskt men om jag ska såga länge så tar jag fram en sladdburen maskin. Jag använder sladdlösa oftare faktiskt men det går inte att låta den ta över helt. Inte än i alla fall.
 
Har nyligen köpt Makitas LXT cirkelsåg och kan bara instämma att den orkar med det mesta så länge man inte vinklar klingan så den kommer i kläm. Då går den tungt eller stannar direkt.

Sen som ovan nämnt så är den underbar att ha med sig på flykten och kapa skivor och reglar med men ska man kapa större och tyngre och stor mängd så är en nätdriven att föredra.

Men jag gillar den oerhört mycket!

Nu ligger jag i startblocken om sticksågen med då jag faktiskt använder en sådan mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.