Jaha, så saknas det då en dosa uppe vid taknocken fem meter över golvet.. Hustrun vill nu prompt ha en spott där uppe. :(

Det blir att borra i gipsen och pilla in EKK till en ROT-dosa. Frågan är bara hur dragavlastningen brukar göras. Tips emottages tacksamt!
 
  • Gilla
Torbjörn Larsson
  • Laddar…
Mitt tips är, säg att det bara går att lösa med kulo så kanske du slipper ;)
 
elmont skrev:
Mitt tips är, säg att det bara går att lösa med kulo så kanske du slipper ;)
Har funderat på det, men valet står mellan att fästa 10 m kulo i gips, eller dra 2 m EKK bakom. Att dra kulon tvärs det fina taket blir nog inte godkänt.
 
Knut på kabeln?
Buntband?
VP-slang (lika lätt att få in som lös EKK)!

Gratis råd

Protte
 
Och råd om ekk dolt i vägg kan jag inte ge dig, har aldrig och kommer aldrig (tror jag) använda den metoden.
Men ett VP rör lagom bockat i änden du stoppar in kan göra underverk
 
Efterdragit VP rör har jag gjort alldeles för mycket, vilken lättnad med VP-slang, får man in dragfjädern mellan skivan och isoleringen så löser det sig.

Protte
 
  • Gilla
DanneH
  • Laddar…
Ja, jo, möjligen går det.. ett problem till.. det finns inga lediga stosar på dosan kabeln skall matas ifrån, men ett litet hål för EKK kan man ju alltid borra.
 
OCH VARFÖR INTE BORRA ETT 15 mm hål då???????

Slangen kommer att sitta som en smäck, den är ju korrugerad så ett trångt hål gör att den aldrig ramlar ur, vadå stos, det är ju frågan om ett äktenskap.

Protte
 
Jaja, det var väldigt vad det var konservativt här :D. vi får se när jag hänger där uppe på stegen i morgon. :)

Just nu har jag tre datorer som bråkar med mej :mad:
 
Skala kabeln och gör vanliga överhandsknopar på en eller flera ledare.
 
  • ooverhandsknop.gif
Blir det inte kallflytning ifall knutarna råkar dras åt? (En uppenbar novisfråga)
 
Det kom lite i mellan. Ett restparti gotländsk kalksten bla. Plus fönster för 50 lax :eek:. Tur man har uthus..:) Ska bara måla några fotlister så skall det väl bli ROT-dosa snart!!

Det var visst nåt golv oxo..
 
Redigerat av moderator:
Jaha, då kan jag rapportera att det hela gick som en dans.

70 mm hålsåg strax under nocken och intill skorstenen (som tydligen skall belysas). Rätt in i en kortling givetvis, men deWalten :cool: brände rätt igenom på nolltid.

Inget som helst utrymme att manövrera in ett VP-rör så det blev EKLK 4G1.5. Stvy och bra, och dessutom en extra ledare så att elmont slipper oroa sig för ev framtida moddar. ;)

Två minuter så var den på plats.

Drog tillbaka EK ledarna en sväng över den oavmantlade kabeln och satte ett buntband runt rubbet som dragavlastning. In med ROT-dosan i hålet, spänn skruvarna. Klart!

Hela operationen gick som framgått på nolltid. Man förstår varför dom inte håller på och meckar med rör och klammer på andra håll. ;)
 
buntband... nja jag vet inte ja, men det låter som en polsk lösning..
OM jag skulle gjort på detta sätt så skulle jag i första hand försöka få tag i dragavlastningar som är till för detta, i boken Elinstallation-yrkesmannaskap står det litegrann om detta förläggningssätt, och på en bild visas röda clips-liknande saker att trä över kablarna inifrån dosan som är koniska och klämmer mot kabeln om den utsätts för dragpåverkan.. det stod dock inget om va de hette..
som en nödlösning kan man ju annars ta en dragavlastning liknande sån som brukar vara inuti CEE don, av typen 2 plattor som klämmer mot kabeln mha. 2 skruv.
 
Är det någon som sett hur en "riktig" dragavlastning för kabel in i dosa ser ut? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.