Var tvungen att byta takfönster hemma och kände att det krävdes snickare för detta. Pratade med en snickarfirma som vänner använt och var nöjda med, och de kunde tänka sig att byta mitt takfönster, det är två snickare som arbetar tillsammans. Jag frågade dem om hur lång tid det skulle ta och fick till svar "inte mer än en dag" och de ville inte säg mer om tiden eller ge fast pris. Fick fakturan igår och de har debiterat mig 16 timmars arbete för byte av ett takfönster där de tagit ur det gamla fönstret och satt in ett nytt Velux och klätt in på insidan men utan att sätta foder. Jag har själv hämtat materialet. Jag har inte bytt något takfönster själv men känner att det är jävligt många timmar för ett arbete som en snickarna inte innebar något problem. De har inte dragit av tid för rast utan debiterat mig de timmar de varit hos mig, kl 7.00-15.00*2. Jag förstår att snickarna försöker fylla ut hela sin arbetsdag men känner att jag inte vill betala för det. Hur ska jag tänka forumvänner? Bara snällt betala och göra arbetet själv nästa gång eller ska jag prata med snickarna?
 
Du är inte lurad...Det tar faktiskt lite tid och vana att byta ett takfönster.
Att de faktuerar en hel dag tycker jag inte heller är konstigt på ett sånt litet jobb.
 
Du hade aldrig fått dit någon som bara fakturerar 6 timmar.
 
Du bör även räkna in att dom har utgått från sin firma/hem och du bebiteras från det dom startar.tills dom är tillbaka på firman (Säkerligen från 06.30 till 15.30.)
Utöver detta så bör dom fakturera för sitt fordon (dvs. mil + engångsumma för bil med verktyg)

Ps.
Ett takfönster kan ta väldigt lång tid att byta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.