Hej !

Nu till våren är det dags att måla om sommarstugan. Det är bara det att en enveten farförälder har envisats med att i alla år måla stugan med nån brunaktig oljefärg som han blandat Cuprinol i. Nu vill jag totalt ändra kulör samt färgtyp. Träet är i mycket gott skick, ingen röta någonstans. Vad kan jag använda för färgtyp ? Måste jag hålla mig till oljefärg eller går det att måla med tex täcklasyr ?!

En fasadtvätt innan är väl inte heller fel....

Mvh
Michael
 
Brunaktigoljefärg med Cuprinol..?  :-?

Är det någon typ av lasyr som målats så många gånger att det ser ut att vara täckmålat?

Hmm.. för ingen röta är per automatik inte ett bra målningsunderlag..
Det låter ju iof som att du har ett virke som är i gott skick..

Men när du säger Cuprinol så är det för det första ett varumärke inte en produkt.
Oftast är det iof den där mörka 'sörjan' som man målar bryggor med som många tänker på när dom säger 'Cuprinol'..
Men.. om det 'bara' är en burk som det står Cuprinol på och som innehåller något brunaktig så kan det lika gärna vara en helt vanlig trälasyr...

Vilket för mig vidare... för det verkar som att det målats några gånger..
Och om det nu är med lasyr så skulle jag vara på min vakt..  efter gråträ.
Grånat poröst trä.. för att ta reda på om det är det så finns det test tejp...
Men man kan prova med en stålborste och borste lite.
'Smulas' 'färgskiktet' och kommer det fram rent virke ganska lätt?

Du kanske tycker jag är petig.. Men..
Hmm.... och nu drar jag iof iväg som jag alltid gör.. för jag vet ju eg. inte vad det är du har...
Men om du valt att forstätta med det som jag misstänker att du har så hade jag nog inte brytt mig så mycket även om jag haft gråträ... beror iof på hur mycket men.. jag hade nog bara målat på.
För att 'mätta' upp det... få lite finish på det.. men fullt medveten om att det måste borstas för eller senare...

Men om du nu vill byta typ av färg så kan problemen dyka upp tidigare än om du forsatt med vad det nu är det är målat med.
Problem med bärigheten.. Det är kanske inte är något som visar sig på en gång..

Hursomhelst så är det nog hög tid att verkligen kolla över fasaden om det bara 'målats' i alla år....
Och har du kollat överallt? Och hur har du kollat? Bara tittat? Pillat med kniv?

Ja... ok... färg sen då.. ja du kan välja i princip 'vad som helst'.
Oljefärg/Akrylat el. Täcklasyr/Vattenburentäcklasyr.
Vad du väljer beror på hur du vill att det ska se ut. Hur utsatt det är.
Och vil`ka övriga krav du har på färgen... vill du ha en färg som är lätt att måla med?
Lukta så lite som möjligt? Priset?

/Fredrik
 
hej.

jag såg att caparol lagt ut hela sin produktkatalog på nätet (2.5 Mbyte)

där borde detfinnas något för din stuga
www.caparol.se

:)
 
Hej igen,

så här är det....

Stugan kom till 1980 och är nummer 2 på tomten. På dessa 25 åren har fasaden enligt min mening klarat sig mycket bra. När jag säger att det inte finns någon röta i träet så har jag kollat  runt huset högt o lågt genom att sticka med kniv. Mina amatörkunskaper i ämnet säger mig att jag inte behöver byta panel än på några år.

Vad gäller cuprinolen så tror jag utan att veta säkert att det är någon form av trä/rötskydd som har blandats i.

Priset vid val av färg är inte avgörande, utan resultatet. Målade i somras den andra stugan med Demidekk Dalaröd, täcklasyr, med ett mycket gott resultat.

Men, om vi utgår från att min fasad är tillräckligt väl bevarad för att slippa bytas.....Vågar man måla över denna "hemblandade" oljefärg/cuprinol träskydds blasket med en bra täcklasyr? Kan man tänla sig att det skulle gå?

Iom att jag inte är 100 på vad huset målats med tidigare kanske man skulle provmåla en liten yta för att se vad det ger för kortsiktigt resultat......

I övrigt skall denna stugan byggas ut med ett rum + ny altan om ca 3-4 år. Därför vill jag inte byta fasad nu, då jag inte bestämt mig helt för hur utbyggnaden kommer att se ut.

I övrigt tack för svaren

/ Michael
 
Ok. Va bra att du inte har någon röta. Kanske har 'Cuprinolen' funkat?
Men det kan ju även vara andra omständigheter som avgjort det.

Vidare om det där rötskyddet..
Om det är sån där 'bryggolja' el. 'slipersolja'... som jag vet är vanligt att folk blandar i färgen...
Så går det nog 'bra' att blanda och måla så länge produkterna har är samma lösningsmedel.
Hur det skulle gå nu om du målar över med vattenbaserat vet jag inte riktigt.
Men den enda risk jag kan tänka mig är att det ev. kan missfärga.
Om det nu gör det vet jag inte. Kan bero på när det va målat senast.
Och ffa på vad det nu är...

Och det är det svårt att avgöra utan att se och känna hur det är irl.
Men annars skulle jag följa rekommendationerna för byte av 'system'.
Alltså så som man normalt gör vid byte från t.ex. oljetäcklasyr till vattenburnen dito.

Om det är i gott skick så säger man normalt att det ska tvättas och vid behov punkt grundas där det är trärent.
Om det är ganska nergånget så brukar man däremot göra en helgrundning.
Jag hade däremot aldrig byt från oljefärg till vattenburet utan en grundning.
Och det oavsett hur fint det är. Men det styrs mer ut av hur vattenburna produkter fäster.
Och det känns säkrare för mig att måla på en helt matt yta som jag vet sitter ordentligt.
Än att måla på en kanske, aningens blankare yta som jag i sig vet sitter..
Men med något som jag vet inte har optimal vidhäftning på detta.

Men här går säkert meningarna isär..

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.