inte 1 ton men jag gissar att det ligger nära 100kg + vatten ca 200kg :-/  ( beror på hur mycket vatten den rymmer) + en som badar ;)
det är inga säkra ciffror men däromkring...
kanske någon har en bättre kol?
gaia
 
Hemmakatten
Vid en badrumsrenovering för nåt år sedan skulle gjutjärnsbadkaret ut. Gick inte ut genom dörren, så de skulle spräckas på plats. Tre stora starka karlar hade efter en timme fått badkaret i mindre hanterliga bitar. Bitarna var dock så tunga att de fick vara 3 personer för att bära ut de största bitarna...... Nu var detta ett badkar från 60-talet och minst 1cm tjockt, men nog tror jag det väger mer än 100 kg.
 
Vet inte om det är jämförbart, men jag hade ett gjutjärnselement i källaren som det behövses två starka flyttgubbar med bärremmar för att bära ut. Elementet var ca 120 x 120 x 20 och gubbarna uppskattade vikten till ca 300 kilo...
 
Attans vad dåligt det var med uppgifter på nätet :(
Har fått fram Damixas gjutjärn
Eiffel 175 kg,
Estoril 126 kg,
Porto 115 kg
Boavista 105 KG
Byggfabriken har också gjutjärn men inga vikter :(
Nacka byggnadsvård har samma kar som Byggfabriken, inga vikter där heller >:(
 
Oj då! Då kan det ju bli närmare 500kg allt i allt :surprised:. Den vikten fördelat på 4 små tassar..... klarar träreglar, gips och kakel en sån punktbelastning? Hoppas det finns någon som kan räkna ut det... det skulle i alla fall bli säkrare att bygga in karet i en stabil ram i stället för lejontassar. Då fördelas vikten jämnare och på större yta
gaia
 
Hej!

För att rädda klinkersarna under mitt gjutjärnsbadkar gick jag till en skomakare och köpte en liten bit rågummisula. Ur den klippte jag fyra runda ringar, ca 4 cm i diameter. Dem stoppade jag under badkarets fötter. Det fungerade utmärkt. (Och så antar jag att du får vara extra noga att bre ut fixet under klinkersarna så att det inte blir ojämt.)

Bjälkagsberäkningarna överlåter jag med varm hand åt någon annan. (Mitt badkar stod i ett 40-tals lägenhetshus, så jag förutsatte att golvet var dimensionerat för ett sådant badkar.)

:) Ulrica
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.