Vad kan det ha suttit för ytterdörr på vårt hus från 1927?

hus
 
Antingen en utåtgående pardörr eller en enkeldörr. Enkeldörrar började bli vanliga vid den här tiden, med småspröjsade rutor i dörrbladen och enkla speglar. Ert hus är ju byggt ganska sent, och ser ut att vara av egnahemsslag, så jag skulle tro att det suttit en enkeldörr i den.

Om en stund kommer jag att uppdatera min blogg, och där finns en tidstypisk dörr med på bild. Här är en annan, från en tråd här i Byggnadsvårdsforum. Stockholms länsmuseum har ett par bilder, här på en småspröjsad enkeldörr i Södertäljevilla från 10-talet.
 
Redigerat:
Det finns säkert välbevarade villaområden från 1920-talet i stockholm där du kan gå och botanisera och hitta bra exempel.

Har du ingen bild på den sidan huset där dörren skall sitta? Det ger kanske lite ledtrådar.
 
Redigerat:
Tack för alla svar.

Jag är ganska säker på att det ska vara en enkeldörr. Det får nog inte plats en dubbel. Om man tittar runt i området där jag bor så finns det nästan bara enkeldörrar, men av alla möjliga sorter och utseenden...


Jag tycker att "småspröjsad enkeldörr" som konichiwa girl och Andres_Roslagen länkar till skulle passa. Vad tycker ni?
f98003501s.jpg
a2009136a.JPG

Så här ser det ut nu:
 
  • DSC00103.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
AKTIVERAMERA skrev:
Denna har vi köpt och väntar på, vet inte om det är 20-tal men snygg är den :)

[länk]
Det var ju en riktigt billig dörr(relativt sett). Hur var kvalitén? Värd pengarna?
 
Har inte fått den ännu. Otroligt bra pris var det iallafall.
 
AKTIVERAMERA skrev:
Har inte fått den ännu. Otroligt bra pris var det iallafall.
Ok, du kan väl lägga ett inlägg när du får den. Om det är schysta dörrar så verkar det ju vara ett klipp.
 
Hej,

fått dörren än?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.