Just nu så hyr jag och min fru ett hus. Huset är nu till salu och är värderat.
Ägaren vill använda en mäklare för att på så vis eventuellt trissa upp priset några hundringar.

Eftersom vi är intresserade av att köpa huset så vill vi försöka övertala ägaren att hon inte behöver använda mäklare utan att vi kan skriva kontrakt etc själva.
Frågan är vad vinner hon på att gå via en mäklare? Bortsett från att hon givetvis kan få ett högre pris.

Finns det andra fördelar? Försäkringar?

Tack

/Peter
 
Hon slipper (kanske) att hantera detaljerna runt kontraktsskrivning och överlåtelsen. Och som sagt hon kan ev. också få köpa en försäkring mot dolda fel.

I gengälld så får hon betala mäklaren en ansenlig summa, det kan vara struligt att sälja ett hus med hyresgäster. Så antingen får hon säga upp er och få ut er före försäljningen, eller räkna med att er närvaro drar ner priset en del. Hyresgäster i ett hus man funderar på att köpa, är en varningsklocka för köparen. Dels frågar man sig om det kan bli juridiska problem runt överlåtelsen (besittningsrätt etc). dels misstänker man att ett hus som stått uthyrt inte vårdats lika omsogsfullt som om den boende själv äger det, och om köparen förstår att hyresgästen skulle vilja bo kvar så skapar det en olustig stämning runt affären. Känns inte så kul att puffa ut någon. Tror inte att hon har rätt att beordra er ut medan huset visas.

Så antingen får hon ett tidsgap där hon äger huset utan hyresinkomst, eller så riskerar hon att priset blir lägre.
 
Be en mäklare skriva kontraktet. Det är mycket billigare än om mäklaren ska hålla i hel affären. Mäklaren har fullt ansvar för hur kontraktet skrivs. Billigt och bra! (5 000- 10 000 kr borde räcka)
 
Du kan ju tipsa henne om Villaägarnas Riksförbund, de har en jursitavdelning som bland annat skriver kontrakt (jag tror de tar 4000 för icke medlemmar, något lägre för medlemmar)

Personligen ger jag inte mycket för den hjälp som mäklare kommer med (visst finns det kunniga mäklare men jag har träffat lite _för_ många hästhandlartyper som tycker att 'lite fukt i källaren är inget problem'), men det kan ju till stor del vara en trygghetskänsla att slippa ta allt ansvar själv. Alltså kanske hon skulle bli mer övertygad om du kunde hänvisa till någon sorts hjälp, typ den som Villaägarna erbjuder?
 
Hej,
Den största fördelen med en mäklare är naturligtvis att de når ut till en förfärligt massa potentiella köpare/budgivare. Var själv i denna situation för några år sedan då två parter bjöd över varandra och på så sätt betalde mäklarens arvode ett par gånger om även om deras arvode kan tyckas hysteriska. Dessa situationer har ju större chans att inträffa ju fler personer som är med i racet. Om man ser det från er motparts (säljarens) sida så är det ju bara att be en mäklare försöka sälja huset för "några hundringar" över ert pris, går inte det så kan ju ni få köpa det för det lägre priset.
Tycker det låter lite som om ni vill hindra säljaren från att få ett marknadsmässigt pris på sitt hus ;)
 
Tänk på att många banker gärna vill ha en mäklare när ni ska ha huslånet... Så sa iaf SBAB
 
Att banken kräver mäklare??? Vi sålde vårt hur i vintras privat. Hade en intresseant av huset och jag kan skriva köpekontral/avtal så vi fixade allt och gick sedan till köparens bank. Inga problem. Fråga damen vad hon vill ha för huset. Är ni beredda att betala det - be någon upprätta avtal/köpekontrakt. Lagfarten hjälper banken till att ordna. Hon spar en ganska stor slant samtidigt som hon blir av med fastigheten snabbare än vid överlåtelse via mäklarförsäljning.
 
Banken kan också hjälpa till med skrivande av köpeavtal och köpekontrakt - kostar ca 5000 kr har jag för mig.
 
Ricky skrev:
Tycker det låter lite som om ni vill hindra säljaren från att få ett marknadsmässigt pris på sitt hus ;)
Är det inte alltid så att en säljare vill HA så mycket pengar som möjligt, och en köpare vill betala så lite som möjligt? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.