Jag använder bara Gysinges. :D
 
  • Gilla
mrtinus
  • Laddar…
Ojoj, tack för alla inlägg!

Som sagt är det gamla (nåja, kanske 100 år) skurgolv det handlar om, och jag hade tänkt behålla dem så. Ingen lut, kalkning, slipning etc. Vet inte om jag vågar ge mig på skurmaskin, och det är ju egentligen bara i ett rum, som är ganska litet, som det kanske skulle kännas befogat att ta till ett lite tyngre artilleri.

Men då skurar jag en omgång med Grumme (eller om jag hittar rensåpa) med gott samvete nu innan flytt och plockar fram linoljesåpan nästa gång det är dags att skura!
 
Bra! Som sagt, du förstör inget golv! Du kan beställa på postorder hos Gysinge!
 
Thomas59
Karakorum skrev:
Jag skulle faktiskt inte tveka att ta till Grummesåpan! Så uttorkande kan den omöjligt vara att den skadar golvet på en enda skurning. Linoljesåpan är trots allt bara en såpa den också, inget mirakelmedel. Dessutom finns det ju alternativ, tex dansk brunsåpa och fet talloljesåpa.

Hur avgör man att fetthalten är 20-30%, förresten?
Skadar gör den knappast men nåt skurgolv blir det INTE. Renare lär det dock bli men det blir det väl med i stort sett vilket rengöringsmedel som heslt.

Tanken är ju att fetterna ska gå in i trät och tillsammans med en del andra ämnen i såpan skapa en hård och lättunderhållen yta på plankorna. Vet inte vad du menar med mirakelmedel men vill man ha ett äkta skurgolv så får nog Linoljesåpan och de andra feta såpor du nämner betraktas som mirakelmedel i alla fall jmf med vanlig Grummesåpa som inte skapar ett klassiskt skurgolv.

Man kan ju avgöra fetthalten genom att tex läsa på förpackningen. Antingen står fetthalten angiven eller så står det golvsåpa och då får man nog utgå från att fetthalten är ca 20-30%
 
Thomas59
gafsan skrev:
Vad jag förstår så har trådskaparen gamla skurgolv. Man får förmoda att dessa är nötta och vackra med lite fåror i. Har aldrig använt skurmaskin själv men skurgolv ska skuras längs med golvtiljorna. Gör skurmaskinen det? Skurar den oscillerande så kan man nog förstöra ett gammalt golv. Har man däremot ett nytt skurgolv eller ett nyhyvlat gammalt golv skulle jag kunna tänka mig att det fungerar nån gång, men inte för ofta för man kanske bryter fibrerna i ytskiktet på golvet.

Just det. Såpan. Skulle göra som Karakorum i nödfall. Kör med vanlig såpa för att få rent.
Är det ett gammalt skurgolv är det så hårt att en entaka rengöring med skurmaskin inte påverkar. NATURLIGTVIS är det bäst om man tar en skurborste och gnor tills händerna blöder men det finns som sagt alternativ.

Ja vanlig såpa, i kallvatten gör rent men golvsåpa är att föredra. Skurar man bara med vanlig såpa får man inget såpskurgolv.
 
Thomas59
TorpSara skrev:
Jag tror personligen att det är en Gudmunssonsk (och andra fabrikats) myt att Grummesåpa inte skulle vara fet nog. Jag har svårt att tro att de skurade med nått annat än vanlig hederlig Rensåpa i hemmen förr i tiden, möjligen kokade man egen. Är golvet dessutom gammalt behöver man inte fundera alls på det. Ett gammalt skurgolv är ju torrt som fnöske. Ett nyare golv behöver man ju däremot få fason på ytan först innan splintveden är bortnött. (Erfarenhet av våra golv, ett från 1894 och ett från 2005)

Däremot är en bra såpa alltid lättare och roligare att jobba med, och golven blir renare. Men att man skulle förstöra golven tror jag är nys.
Grumme säger själva att man ska använda deras gula, och det tror jag beror på det gröna färgämnet.
Vanlig gummesåpa är inte fet nog men duger givetvis för att rengöra golvet nån enstaka gång.

Att ett gammalt skurgolv skulle vara torrt som fnöske är helt fel. Ett gammalt skurgolv är mättat med fetterna från kanske 1000-tals såpskurningar och blir lite sidenmatt (eller blankt) och stenhårt. Är golvet torrt som fnöske är det misskött.
 
Thomas59
Sophie skrev:
Nej ett "riktigt" såpskurat golv ser inte skitigt och fult ut. Det har en hård smutstålig yta efter många många skurningar. Det är inte samma sak som att vitluta ett nytt golv och sedan såpa detta.

Du skriver om såpade golv och sen om hur man skurar (med kallt vatten och fet såpa) men såpade golv och såpskurade golv är inte samma sak. Det ena (att såpa golvet) är en golvbehandling som inte är så gammal, den andra (att såpskura golvet) är en rengöringsmetod som på lång sikt ger en speciell yta på golvet.

Kanske har du skurat dina golv efter alla konstens regler men jag har precis som Gafsan skriver svårt att tro att en skurmaskin kan vara rätt för ett gammalt skurgolv...jag skulle inte våga använda det, men jag har heller aldrig testat en sådan.
Luta golvet gör man för att det inte ska mörkna/gulna och har iofs inget med såpskurningen att göra. Något slarvigt talade jag om såpade golv men menade förståss såpskurade golv.

Golven i lägenheten var på sina ställen såpskurade från 1904. På andra ställen la vi nytt golv med gamla såpskurade brädor och i ett rum med nya brädor. För en enstaka djuprengöring funkar skurmaskin utan problem. Jag har aldrig påstått att en skurmaskin skulle helt ersätta traditionell såpskurning. Om golven är väldigt smutsiga är det ett mycket drygt jobb att skure det rent men för all del, ingen ska känna sig tvungen att använda skurmaskin.
 
Thomas59
moiran skrev:
Ojoj, tack för alla inlägg!

Som sagt är det gamla (nåja, kanske 100 år) skurgolv det handlar om, och jag hade tänkt behålla dem så. Ingen lut, kalkning, slipning etc. Vet inte om jag vågar ge mig på skurmaskin, och det är ju egentligen bara i ett rum, som är ganska litet, som det kanske skulle kännas befogat att ta till ett lite tyngre artilleri.

Men då skurar jag en omgång med Grumme (eller om jag hittar rensåpa) med gott samvete nu innan flytt och plockar fram linoljesåpan nästa gång det är dags att skura!

Är det ett litet rum funkar det ok att skura för hand. Jag hade skurgolv i halva lägenheten, drygt 120m2 så det var lite slitsamt att såpskura en gång i kvartalet.

Absolut ingen lutning, kalkning eller slipning. Lutning använde jag endast på de golv som lades med helt nytt virke.
 
Jag har bara skurgolv på halva den ytan, och det är bara 14-15 kvadrat av dem som är så där riktigt skitiga, så det ska nog gå bra att skura för hand! :)
 
Byggfabriken har fraktfritt fram till den 15 mars så om du skyndar dig kan du beställa linsåpa där utan att det kostar något extra. Jag beställde själv ett antal beslag där och de leverererade supersnabbt.
 
Thomas59 skrev:
Vanlig gummesåpa är inte fet nog men duger givetvis för att rengöra golvet nån enstaka gång.

Att ett gammalt skurgolv skulle vara torrt som fnöske är helt fel. Ett gammalt skurgolv är mättat med fetterna från kanske 1000-tals såpskurningar och blir lite sidenmatt (eller blankt) och stenhårt. Är golvet torrt som fnöske är det misskött.

Ja, och det var ju en enstaka rengöring på ett redan "färdigt" skurgolv det var frågan om, inte ett nylagt som behövde få sin yta. ;-)

Jag uttryckte mig klumpigt, vad jag menar är att splintveden är bortnöt och ytan stenhård på det gamla golvet. Och, som sagt, jag har ett av varje. Ett gammalt och ett nytt. Att det gamla skulle behöva ytterligare fett i sig för att hålla betvivlar jag starkt. En vanlig såpa är fet nog att inte lyfta ur det fett som finns seadn förr, men det är inte vanliga rengöringsmedel.

I övrigt är jag helt överrens om att en bra såpa är 100-gånger bättre. Det jag bråkar om är att en "vanlig" såpa skulle vara skadlig eller komplett värdelös.
 
Jag använder dansk krystal såpa. I övrigt finns en "utläggning" om såpa sist i denna tråd som är intressant. Jag kan för lite om det kemiska för att raljera om det :)
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/96823-linoljesapa.html

Tänkte bara dela med mig av "min" arbetsbeskrivning (lite saxat men justerat från gammalt inlägg). Det stod ovan i ett inlägg att man skall ha lite vatten - jag har inte det :) rikligt med vatten och så kallt som möjligt skall det vara!

1) blöt ordentligt med kallvatten, lagom yta åt gången
2) 1dl flyande såpa till 3l vatten
3) Skura med skaft så slipper du nöta knä - även om jag upplever att man får bättre kraft liggande på knä
4) Arbeta längs med brädorna ett par brädor i taget.
5) Skölj med kallt vatten, torka upp vatten - har använder jag en industridammsugare och eftertorkar med en trasa. Se till och byt vatten ofta och fortsätt tills sköljvattnet är rent.

Om det är mycket fläckar så kan det behandlas med ren såpa på fläcken - dock aldrig på torrt trä. Låt inte heller brädorna torka om de inte är "rena" från såpa!
 
Thomas59
TorpSara skrev:
Ja, och det var ju en enstaka rengöring på ett redan "färdigt" skurgolv det var frågan om, inte ett nylagt som behövde få sin yta. ;-)

Jag uttryckte mig klumpigt, vad jag menar är att splintveden är bortnöt och ytan stenhård på det gamla golvet. Och, som sagt, jag har ett av varje. Ett gammalt och ett nytt. Att det gamla skulle behöva ytterligare fett i sig för att hålla betvivlar jag starkt. En vanlig såpa är fet nog att inte lyfta ur det fett som finns seadn förr, men det är inte vanliga rengöringsmedel.

I övrigt är jag helt överrens om att en bra såpa är 100-gånger bättre. Det jag bråkar om är att en "vanlig" såpa skulle vara skadlig eller komplett värdelös.
Eftersom jag inte påstått att vanlig såpa skulle förstöra golvet och funkar fint för en enstaka rengöring så är vi ju överens:D. Vanlig såpa lyfter faktiskt på sikt ur fett från golvet och är inte att rekommendera för löpande underhåll.

Att ytan är stenhård tyder på att du behandlat golvet korrekt. Det du skrev om "torrt som fnöske" tolkade jag som just "torrt som fnöske" och då har något gått fel.
 
Thomas59
frolsson skrev:
Jag använder dansk krystal såpa. I övrigt finns en "utläggning" om såpa sist i denna tråd som är intressant. Jag kan för lite om det kemiska för att raljera om det :)
[länk]

Tänkte bara dela med mig av "min" arbetsbeskrivning (lite saxat men justerat från gammalt inlägg). Det stod ovan i ett inlägg att man skall ha lite vatten - jag har inte det :) rikligt med vatten och så kallt som möjligt skall det vara!

1) blöt ordentligt med kallvatten, lagom yta åt gången
2) 1dl flyande såpa till 3l vatten
3) Skura med skaft så slipper du nöta knä - även om jag upplever att man får bättre kraft liggande på knä
4) Arbeta längs med brädorna ett par brädor i taget.
5) Skölj med kallt vatten, torka upp vatten - har använder jag en industridammsugare och eftertorkar med en trasa. Se till och byt vatten ofta och fortsätt tills sköljvattnet är rent.

Om det är mycket fläckar så kan det behandlas med ren såpa på fläcken - dock aldrig på torrt trä. Låt inte heller brädorna torka om de inte är "rena" från såpa!
Skulle föredra lagom eller sparsamt framför ordentligt med vatten men ok jag vet ju inte vad du menar med ordentligt.

Blandningsförhållandet står oftast på förpackningen och kan skilja mellan olika märken.

Knäskurning är precis som du beskriver oerhört effektivt men fruktansvärt jobbigt och obekvämt. Skura med skaft är inte lika effektivt men skonsammare för kroppen.

Skurmaskinen ska givetvis inte användas i det löpande underhållet. Då får man inte det snygga skurgolvsutseendet. Den har en roterande nylonskiva (olika grovlek finns) som liknar en Scotch Brite och ett riktigt skurgolv pallar med lätthet en behandling med skurmaskin. Är golvet bara LITE smutsigt är det dock overkill. Då går det lika bra med selleri!
 
Är det inte som så att den vanliga Grumme-såpan på flaska inte bara är ren såpa utan även innehåller tensider som löser upp fettet? Jag har för mig det från tidigare diskussioner här och efter läsning av innehållsförteckningen. Däremot ska Grummes såpa på burk vara fri från tensider och därmed lämplig att skura golven med.

Men jag tror som övriga att för nån enstaka rengöring så kan det inte vara helt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.