Har en vän som har köpt en tvättmaskin och hyresvärden vill ha 1,000-1,500kr för att installera den så jag tänkte att jag skulle hjälpa till istället.

Tvättmaskinen har en treledarkabel som mynnar ut där bak och min vän vill helst ha stickkontakt och ett uttag installerat så jag tänkte väl dra en EKLK från hans central den korta sträckan till toaletten där han har den.

Den ska ligga i område tre för våtutrymmen iaf enligt en uppskattning och om vi förutsätter att så är fallet så undrar jag vad för kapslingsklasser jag ska ha för stickkontakten resp uttaget?

Och om jag uppfattat det rätt ska alla uttag i område tre skyddas av 30mA JFB?

Tacksam för svar, mvh
 
Precis, uttaget skall vara skyddad av jordfelsbrytare.
Kapslingsklass på vägguttag i område 3 bör vara IP21.

//Patrik
 
Tackar :)

EDIT:

Här näst undrar jag då vad jag skulle finna i min lokala Clas Ohlson. Jag har varit där inne på sin höjd två ggr så jag vet inte riktigt vad de har och deras hemsida är bara rörig tycker.

Men de torde kunna tillhandhålla något så simpelt som utanpåliggande envägsuttag i några olika kapslingsklasser?

Ska försöka mig på hemsidan igen men låter frågan ligga uppe ifall någon vill kommentera classe ohlson.

mvh

EDIT2:

Detta uttag borde väl fungera?:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19079981

Vägguttag Elko. Sköljtätt utförande. För utanpåliggande montage. Försedda med strypnipplar för kabelgenomföring. IP44
 
Redigerat:
Montera en anslutningsdosa istället, ex. art nr: 1437731! Då slipper du en dyr jfb!
 
O
Tja... så slipper man överleva jobbiga felströmmar... Egentligen så måste man installera jfb om man gör någon förändring i elen.
Tycker det verkar vara korkat att skippa jfb´n....
 
Ett sådant här vägguttag borde bli snyggare. Borde finnas på Clas Ohlson, kunde dock inte finna det på deras hemsida.
Jag själv har aldrig monterat ett sådant där uttag i ett badrum eftersom att jag inte är färdigutbildad elektriker, men det borde funka. IP21 som IP21. :)

http://www.schneider-electric.se/ka...=132&ProdID=9159&thisArrCount=0&maxArrCount=2

(Uttaget du länkade till är till för utomhusbruk).

//Patrik
 
Redigerat:
Enda kravet för jordfelsbrytare i badrum är att de ska monteras om du monterar in ett uttag i badrummet, detta för att inte handmaskiner, typ elborrmaskin, radio eller rakapparat skall vara farliga om de följer med dig ner i badkaret eller in i duschen. En tvättmaskin anses vara fast ansluten utrustning, likasom en belysningsarmatur i detta fallet och kräver då ingen jfb!
 
Men om han sätter ett vanligt uttag som han länkar till då krävs väl jfb?
 
wertok skrev:
Men om han sätter ett vanligt uttag som han länkar till då krävs väl jfb?
Ja.

//Patrik
 
Och sen ska vi komma ihåg att kraven är absolut miniminivå. Det är inte fel utan i allmänhet förståndigt att göra en bättre lösning. En JFB tillför en nivå av personskydd. Sen fastansluter jag helst ändå men det är för att jag itne vill ha ett uttag där
 
Att tillverkaren inte har nått ansvar kvar om det skulle bli nått fel på maskinen eller om den skulle vålla en skada, du har genom att ändra på produkten även taget på dig ansvaret att den uppfyller ALLA krav som ställs.
 
Ja, jag har haft denna diskutionen med en del.. Hävdar det samma som du gör, men en hel del menar att man inte övertar hela ansvaret. Men elsäkerhetsverkets skrivning är ju ganska klar.
 
E1898224 kanske fungerar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.