Vet du var man kan köpa nyss nämnda tingest här i malmö (ev. lund) trakten?
Den verkar ju kanoners att ha. :)
 
CCPusher skrev:
Vet du var man kan köpa nyss nämnda tingest här i malmö (ev. lund) trakten?
Den verkar ju kanoners att ha. :)
Jag köpte min på beijer, det ska gå att pruta rätt bra på den, de har mycket hög marginal på dewalt verkar det som.
 
Tycker det är lustigt att folk snöar in på ett märke, visst kanske man köper en dragare tex och gillar denna. Men för att man sen ska köpa handöverfräs tycker jag det är dumt att stirra sig blind på bara det märket för att matcha dragarn. Finns inget märke som har dom bästa och mest praktiska lösningarna rakt igenom på alla sina maskiner, inte ens Festool..:p upps! Själv tycker jag man ska plocka det bästa ur olika märken. Jag har polare som tex bara handlar blåa Bosch eller som bara vill ha hitachi systainers i hantverksbilen. Rena kärringfasoner;)
 
Jag är beredd att hålla med Fnularn. Inte ens saker såsom enhetliga, smarat förvaringsväskor verkar vara speciellt genomgående inom ett märke (bortsett från di grön-svarta). Om man inte få något speciellt systemtänk eller bra förvaringsmöjligheter kan man ju lika bra plocka russinen ur kakorna från de olika tillverkarna.
 
Daniel_N skrev:
Jag köpte min på beijer, det ska gå att pruta rätt bra på den, de har mycket hög marginal på dewalt verkar det som.
Du nämnde FS-PA, har du sett dne också i en affär i Malmö trakten?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Du nämnde FS-PA, har du sett dne också i en affär i Malmö trakten?

--- Mats ---
Nej det har jag inte, men om den finns hemma så är det säkert störst chans på Theofils i Malmö. Ska de beställa hem åt dig så se till att pris etc är mycket tydligt uttryckt, jag har blivit blåst där.

Tools har i Lund ett mkt dåligt sortiment med festool, och har säkert inte den hemma, men kan nog beställa till dig, fast jag antar att du ville känna lite först?
 
Daniel_N skrev:
Nej det har jag inte, men om den finns hemma så är det säkert störst chans på Theofils i Malmö. Ska de beställa hem åt dig så se till att pris etc är mycket tydligt uttryckt, jag har blivit blåst där.

Tools har i Lund ett mkt dåligt sortiment med festool, och har säkert inte den hemma, men kan nog beställa till dig, fast jag antar att du ville känna lite först?
Ja helst vill jag känna lite först. Idén är exakt vad jag letat efter, längden är bara aningen kortare än perfekt, men linjalerna på andra sidan verkar vara för långt ifrån (det är dock inte dem jag är ute efter). Men jag vill känna hur mycket den glappar och att stoppen är steglösa innan jag tror på den, och till en del skall den ställas mot de där fräslinjalerna som Festool också har.

Har dessutom inte sett den i svenska webbsidor, bara på uk, heller ointe på Theofils för två veckor sedan, så jag vet inte om den ens finns i Festools Sverige sortiment.

--- Mats ---
 
Daniel_N skrev:
Jag köpte min på beijer, det ska gå att pruta rätt bra på den, de har mycket hög marginal på dewalt verkar det som.
Vilket listpris hade dom på den då? (jag hittar inga svenska prisuppgifter på den på nätet).

Var den värd pengarna?
 
Intressant diskussion som kommit igång och jag undrar om alla som deltar är hantverkare el. dyl. Jag utgår ifrån att ni som för debatten om Festools att vara eller icke vara har erfarenhet av verktygen i ert arbete då ni så ingående kan jämföra maskinernas egenskaper mm.

Jag representerar den grupp (jag antar) finns på forumet som har ett stort intresse för hantverk inom bygg/snickeri/mm och allt vad det innebär men ej jobbar med det dagligen. Personligen känner jag att steget att diskutera top of the line-verktyg är lite för stort men däremot vill jag åter säga att steget från att ha nöjt mig med Black&decker till att investera i Makitamaskiner (http://www.lawson-his.co.uk/scripts/details.php?cat=Cordless Drill / Drivers 12V&product=48848), har gjort arbetsmomenten betydligt enklare och roligare. Jag förstår är dessa inte det bästa på marknaden men, för att förtydliga min mening ytterliggare, så är skillnaden stor i användandet och priset jag betalade för kittet var endast 1900:- med frakt. Den skillnaden är inte lika stor.

Tror på det som Fnularn påstår, inget märke har genomgående den bästa kvalitén på sina produkter. Det är ungefär som med dieter, går man uteslutande efter en så resulterar det i något negativt. Kanske skulle man upprätta en tallriksmodell av verktygsbehovet hos verktygsanvändare för att uppnå optimal arbetsprestation. En modell för varje typ av verktygsanvändare.
 
Som hempulare känner jag likadant som fransfredrik...jag har ju "bara" ett helt hus att renovera - och det kommer jag väl alltid att göra, med den tid jag hinner lägga på det är det väl dags att börja om igen den dag jag blir klar. Och jag tycker att det är kul.
Det är tillräckligt för att man ska vinna på att inte köpa s**t, det lärde man sig av några tidiga felköp. Samtidigt inte tillräckligt för att motivera t ex Festool, dyra skensystem o dyl även om jag inte tvivlar ett ögonblick på att de är jättebra...
Jag kapar inte fler skivor än att det är uthärdligt att tvinga fast en rätskiva att köra handcirkeln utmed.
Det är inte mycket till finsnickeri.
Inte mycket som kräver högsta precision. Gera lister, visst; räcker med min extraprisköpta DW707 som är det dyraste jag har.
Så jag tycker att min kollektion ligger rätt lagom för mina behov: Två De Walt, två Makita, en blå och tre gröna Bosch, en AEG...och ett par-tre onämnbara som vi kritar ner som ungdomssynder och jag lovar att aldrig göra så mer!
 
fransfredrik skrev:
Tror på det som Fnularn påstår, inget märke har genomgående den bästa kvalitén på sina produkter. Det är ungefär som med dieter, går man uteslutande efter en så resulterar det i något negativt.
Kan ligga något i det...Frågar har varit uppe här tidigare, och då brukar det se ut ungefär såhär (ingen inbördes ordning mellan märkena, och naturligtvis inte hela modellprogramet jag avser, utan de specifika modellerna, sök i forumet eller ställ en fråga för mer info):

Borrhammare: Hilti/makita/blå bosch
Sticksåg: blå bosch
Tigersåg: Milwaukee
Skruvdragare: Makita/Festool/panasonic
Slagskruvdragare: makita
Sänksåg: Festool
Överhandsfräs: Elu(dewalt)/Festool
Cirkelsåg: Hitachi/Festool
Bordssåg: Blå bosch/Elu(dewalt)/Festool
Kap/gersåg: Makita/Blå bosch/festool/elu (dewalt)
Sågbord till kap/gersåg: Bosch/dewalt
Borrmaskin: Blå bosch/makita
Elhyvel: Festool
transmissionexcenter: Festool/blå bosch/makita
fingerlip: makita
övriga slipar i allmänhet: Festool
Dammsugare: Festool/Fein
"multimaster": fein
vinkelslip: blå bosch
skruvautomat: makita/Fein
enpetare: Makita/fein
"giraff": fein (lite debatt angående om festools variant är något att ha, jag har ingen aning)


typ..
 
Bra diskution särskilt ang sekten ;)

Jag är en sån som köper "lagom" dyrt för vad jag kan tänkas göra. Ska jag hyvla en bräda (eller som i mitt fall en fönsterkarm) så inte köper jag dyraste handhyveln, hittade istället billigaste junket på Rusta typ 200 spänn. Den funka bra, jag körde i en dold spik, samt att hyveln trassla in sig i drevet(lin) och grinade MEN (och detta är ett stort MEN) det var bara ett 200 kronors grin och inte ett 1000 kronors :D

Faktist duger hyveln än men bra blir den inte och hade jag inte köpt den hade jag nog hyvlat för hand på karmen ännu. :rolleyes:

Däremot satsade jag (och en kompis) på en bättre handtrissa (Dewalt) och det har känts rätt många gånger, som skena duger en tvingade regel bra och precisionen duger mer än väl mer än så behöver inte jag som glad pajas.

Det man saknar nu är en gersåg och där har jag kikat på några stortrissor men de kostar ju en hel del :(

Dyraste är nog bosch skruvdragaren som kanske är lite tung men som är stark som få. Billigt junk som det är engångsbaterier i befattar jag mig inte med, har 3-4 st som ligger i garaget efter fadern. Samma fel på alla: Batteriet. Fördel Boschen alltså, dels räcker batteriet länge och dels finns där 2 och de laddas på en kvart. Man ska nog röra murbruk för att kunna köra slut innan laddaren är klar. :)

Jag sitter alltså på två stolar varav den ena är ekonomin. Hade man haft "obegränsat" hade man satsat på bara kvalitet.
 
Mats Bengtsson skrev:
Ja helst vill jag känna lite först. Idén är exakt vad jag letat efter, längden är bara aningen kortare än perfekt, men linjalerna på andra sidan verkar vara för långt ifrån (det är dock inte dem jag är ute efter). Men jag vill känna hur mycket den glappar och att stoppen är steglösa innan jag tror på den, och till en del skall den ställas mot de där fräslinjalerna som Festool också har.

Har dessutom inte sett den i svenska webbsidor, bara på uk, heller ointe på Theofils för två veckor sedan, så jag vet inte om den ens finns i Festools Sverige sortiment.

--- Mats ---
Visst finns den på den svenska hemsidan om det är denna du menar:
http://www.festool.se/mediandoweb/i...ROUP=1912&ID_O_PRODUCT=372157&BLATT=1&PARENT=
 
Festool är bäst på en sak !.
När dom tar fram en ny produkt så tänker dom på dammutsuget
det finns inget anat märke som har så bra dammupptagnings förmåga som festool
(dom kan bli lite bättre)
Och det värderar jag personligen väldigt mycket

Mvh Pär H
 
jac skrev:
Visst finns den på den svenska hemsidan om det är denna du menar:
[länk]
Tack, men rackarns vad dyr den var. Hittade också FS-PA-VL, men namnet sa mer om vad det är än produktionformationens detaljer.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.